• Maria40

Hur få ihop pirogerna?

Glad i sinnet gav jag mig på att göra köttfärspiroger, nu skulle frysen fyllas med bra-ha-saker.

Allt gick bra ända tills jag skulle "knipa ihop" pirogera, fyllningen trillade ur, degen fastnade inte trots pensling med ägg, mitt sinne började tryta...

Någon som har tips på ett enkelt sätt att få ihop pirogerna.
    Funkar de pirogformar som finns, ser ut som en rundel med "sneda tänder" som man klämmr ihop?

• Svar på tråden Hur få ihop pirogerna?
  • mellivelli

du tar bara vatten på kanten sen viker du degen och sen viker du kanten en gång till först på "långsidan" sen på kortsidorna och trycker till. fungerar perfa för mig!

• mellivelli

var noga med att du inte kan ha några millimeter från köttet och där du lägger "klistret" utan nån centimeter eller så

• Maria40

Då blir det fyrkantiga piroger, eller hur?
    Hur stora gör du dem?

• vera82

Man får inte ha för mkt fyllning i.
    Jag brukar göra som halvmånar och ta en gaffel och trycka ihop med.

• Maria40

Tror en del av mitt problem kan vara att jag ville ha i massa god fyllning - jag får nog sansa mig med fyllningen.

• Thursday

Pensla med lite vatten och tryck med gaffel brukar fungera för mig... kanske beror det på vad man har för deg?

Formarna fungerar men är vansinnigt opraktiska, så jag använder dem aldrig

• Maria40

Varför är formarna opraktiska?

• Thursday
    Maria40 skrev 2008-10-19 15:28:53 följande:
    Varför är formarna opraktiska?
    Dels måste man kavla mycket mer, eftersom man "sticker ut" degrundlarna med formen. Sen ska man baxa över degrundeln i formen och lägga på exakt lagom med fyllning, formen är ju hård så man kan inte bara sträcka lite i degen om man lagt på för mycket. I vanliga fall tar jag bara lagom stor degbit och kavlar smäcker på fyllning och drar i andra halvan tills det passar ihop. Så mycketn enklare.
  • Ännuenprick

Jag brukar göra en enda stor pirog - ungefär som när man gör kanelbullar. Rullar ihop och formar till en hästsko. Fördelen tycker jag är att det blir mer kött och mindre bröd per portion.

• Maria40
    Thursday skrev 2008-10-19 15:32:54 följande:
    I vanliga fall tar jag bara lagom stor degbit och kavlar smäcker på fyllning och drar i andra halvan tills det passar ihop. Så mycketn enklare.
    ...så enkelt du får det att låta. Jag får nog träna mer och inte ge upp så kanske jag också kan smäcka på, dra och få ihop det.
Svar på tråden Hur få ihop pirogerna?