Inlägg från: tonåring |Visa alla inlägg
  • tonåring

Ni föräldrar som snokar!

Är en tjej på 17 år som har varit in och kikat lite på den här sidan, för jag tycker det är intressant att höra vad andra föräldrar än mina egna tycker om saker.

Detta är ju främst en sida för föräldrar, men det är ju inte mer än rätt att jag får vara här och kolla, för vad jag förstår av vad jag har läst på denna sida, så är det många av ni föräldrar som är inna och kollar på sidorna som vi tonåringar är inne på.

Angående forum och så vidare som är öppet, där alla kan läsa, så tycker jag det är helt okej. Skriver man på internet där alla kan läsa måste man ju räkna med att vem som helst kan läsa, även föräldrar.
    Men efter vad jag har läst, så har jag även förstått att många av ni föräldrar också snokar i barnens rum, läser sms och kollar privata mejl också! Att snoka omkring på barnens dator och få tag i lösenord, kolla sms:en om man har glömt mobiltelefonen framme och så vidare, det är verkligen INTE okej.

Det är extremt kränkande, och om det någon gång skulle komma fram tror jag att ni skulle ha en väldigt dålig relation till era barn efter det. Jag skulle ALDRIG förlåta mina föräldrar om dom hade varit inne på mitt rum och snokat, och jag skulle aldrig mer kunna lita på dem. Jag har ju ett eget rum just för att det ska vara mitt, att man har privata saker i det, och man har ju lösenord just för att inga obehöriga ska ta sig in på sin användare.

Jag förstår inte hur ni tänker, ni vill ha en bra relation till eran tonåring där barnet ska kunna lita på dig och du ska kunna lita på ditt barn. Du vill att din tonåring ska kunna prata med dig och kunna berätta saker för dig, lita på dig helt enkelt, samtidigt som du gör ett så enormt svek mot honom eller henne genom att snoka och läsa privata saker.

Din tonåring kanske litar på dig, och att det är just därför som hon eller han lämnar anteckningsblock eller dagbok framme på rummet utan att gömma det, eller lämnar mobilen på ett synligt ställe hemma om man någon gång ska iväg en liten stund. Har ni tänkt på det? Och så sviker ni dem genom att läsa deras privata saker.

Hur hade det kännts för dig om du fick reda på att din förälder hade snokat igenom ditt rum och läst din dagbok när du var i 15-årsåldern? Att vara inne på en tonårings dator är i princip lika hemskt som att läsa en dagbok, med tanke på hur mycket man kan ha på en dator...
    I dagens samhälle är det ju så att många av hemligheterna man berättar för sina kompisar, berättas via sms och msn.

Så jag har några frågor till er föräldrar:
    Har ni någon gång läst erat barns dagbok, kollat igenom mobiltelefonen, eller snokat och fått tag i lösenord och loggat in på barnets användare?
    Och isåfall, VARFÖR?

• Svar på tråden Ni föräldrar som snokar!
  • tonåring

Om man är orolig kan man väl prata med barnet? Prata och vara klar och tydlig med vilka risker det finns med att prata med främmande personer på internet. De flesta har faktiskt förstånd att bete sig "på ett vettigt sätt" på internet.
    Jag förstår att många föräldrar är oroliga, men trots det ska man inte snoka igenom barnens rum och läsa dagböcker eller sms.
    Speciellt inte om man inte har någon särskild anledning att vara orolig, utan bara gör det för att man vill "hålla koll".
    Även om man förklarar detta för sina barn, att man snokar endast för att man är orolig, tror jag inte att barnen har så stort överseende till det faktiskt. De flesta tonåringarna som råkat ut för att föräldrarna har snokat ser det nog mest som ett stort svek.

• tonåring

(Kan ju förtydliga lite;
    Jag förstår om en del föräldrar blir medlem på samma sidor som barnen och kollar omkring där, för att ha koll på vilka sidor barnen är inne på.
    Dock så ska inte leta rätt på lösenord och kolla vad som skrivs i mejl och privata meddelanden, som inte ska kunna läsas av någon annan än personen som äger användaren.)

• tonåring

Jag hade också blivit det, blockat dem och allt som går! Menade inte att det är okej att bli medlem för att hålla koll på dem och läsa gästböcker osv, men däremot för att se vilken sida barnet är inne på, för det kan jag till en viss del förstå att man vill veta.

Bevabus skrev 2008-10-19 19:54:04 följande:
    Personligen så hade jag blivit galen på mina föräldrar om dom började hänga på samma hemsidor som jag. INTE om dom verkligen VILL vara medlemmar där. Utan när syftet är att hålla koll på mig. Då hade jag fått ryck så det räcker och blir över...Alla meddelanden behöver inte skriva privat. Med mina närmsta vänner så kan jag prata problem och sånt i den öppna gästboken, för jag vet att det är enbart mina vänner som läser den. Om mina föräldrar skulle börja läsa den så vet jag inte vad jag skulle ta mig till.Jag hade blockat dom, bytt konto, ändrat alias..gjrot vad som helst för att bli av med dom!
  • tonåring

Jag håller med Beverly där, det är bara idiotiskt att försöka förebygga problem genom att snoka. Det leder bara till problem om det kommer fram.

• tonåring

Det kan ju inte du veta? Det är väl många mammor här som har gjort klart och tydligt i att de verkligen tycker det är fel att snoka, om man inte misstänker något väldigt allvarligt som t.ex. droger osv.
    "Bara" för att man blir mamma och bryr sig om och är rädd om sitt barn, så betyder inte det att man huxflux blir beredd att snoka i datorer, mobiler och sms lite då och då bara för att ha kontroll.
    Man ska väl istället försöka ha en bra relation med barnet så att man ska kunna få reda på saker (inte allt, hemligheter hör ju till när man är tonåring) utan att man har gått bakom ryggen på barnet och snokat? Har man en bra relation ska man inte känna att man ska ha kontroll genom att läsa sms, dagböcker och snoka i datorer.
    (För som sagt; av det jag har läst i andra trådar i detta forum så är det uppenbarligen en del som bara snokar igenom barnets rum lite då och då, utan någon egentlig anledning)
    Nellies matte skrev 2008-10-20 07:56:33 följande:

Äh, jag säger bara att när du blir mamma själv kommer du att förstå.
  • tonåring

Och bara för att jag är yngre, så betyder ju inte det att jag är helt väck (nej, jag sa inte att någon här har sagt det).
    Det är så lätt för er att förklara undan saker med "men när du blir äldre..", "men när du har mer livserfarenhet.." och "en dag kommer du förstå.." Det är lite smått irriterande att få sånna svar, eftersom att det känns som att folk dömer en efter åldern och pratar undan ens svar istället för att försöka ta till sig det man säger!

(Och då menar jag inte just denna tråd, tycker att de allra flesta här verkar vara väldigt trevliga och är bra på att argumentera osv..)

• tonåring

nati; Då har ni ju skäl till att snoka i mobiltelefonen, om hon gång på gång har svikit erat förtroende och stängt av mobilen och inte hört av sig. Då är det klart att man vill ha tag i telefonnummer för att man vill ta reda på var sin dotter är!

Det jag klagar över är mest föräldrar som snokar då och då, bara för att vilja ha kontroll, eller gör det av ren vana.

Svar på tråden Ni föräldrar som snokar!