• tonåring

Ni föräldrar som snokar!

Är en tjej på 17 år som har varit in och kikat lite på den här sidan, för jag tycker det är intressant att höra vad andra föräldrar än mina egna tycker om saker.

Detta är ju främst en sida för föräldrar, men det är ju inte mer än rätt att jag får vara här och kolla, för vad jag förstår av vad jag har läst på denna sida, så är det många av ni föräldrar som är inna och kollar på sidorna som vi tonåringar är inne på.

Angående forum och så vidare som är öppet, där alla kan läsa, så tycker jag det är helt okej. Skriver man på internet där alla kan läsa måste man ju räkna med att vem som helst kan läsa, även föräldrar.
    Men efter vad jag har läst, så har jag även förstått att många av ni föräldrar också snokar i barnens rum, läser sms och kollar privata mejl också! Att snoka omkring på barnens dator och få tag i lösenord, kolla sms:en om man har glömt mobiltelefonen framme och så vidare, det är verkligen INTE okej.

Det är extremt kränkande, och om det någon gång skulle komma fram tror jag att ni skulle ha en väldigt dålig relation till era barn efter det. Jag skulle ALDRIG förlåta mina föräldrar om dom hade varit inne på mitt rum och snokat, och jag skulle aldrig mer kunna lita på dem. Jag har ju ett eget rum just för att det ska vara mitt, att man har privata saker i det, och man har ju lösenord just för att inga obehöriga ska ta sig in på sin användare.

Jag förstår inte hur ni tänker, ni vill ha en bra relation till eran tonåring där barnet ska kunna lita på dig och du ska kunna lita på ditt barn. Du vill att din tonåring ska kunna prata med dig och kunna berätta saker för dig, lita på dig helt enkelt, samtidigt som du gör ett så enormt svek mot honom eller henne genom att snoka och läsa privata saker.

Din tonåring kanske litar på dig, och att det är just därför som hon eller han lämnar anteckningsblock eller dagbok framme på rummet utan att gömma det, eller lämnar mobilen på ett synligt ställe hemma om man någon gång ska iväg en liten stund. Har ni tänkt på det? Och så sviker ni dem genom att läsa deras privata saker.

Hur hade det kännts för dig om du fick reda på att din förälder hade snokat igenom ditt rum och läst din dagbok när du var i 15-årsåldern? Att vara inne på en tonårings dator är i princip lika hemskt som att läsa en dagbok, med tanke på hur mycket man kan ha på en dator...
    I dagens samhälle är det ju så att många av hemligheterna man berättar för sina kompisar, berättas via sms och msn.

Så jag har några frågor till er föräldrar:
    Har ni någon gång läst erat barns dagbok, kollat igenom mobiltelefonen, eller snokat och fått tag i lösenord och loggat in på barnets användare?
    Och isåfall, VARFÖR?

• Svar på tråden Ni föräldrar som snokar!
  • feritaugar

Jag skulle tro att många föräldrar till tonåringar idag är rädda för att de ska råka illa ut, få kontakt med farliga människor etc. Mina barn är ju små ännu, men jag kan föreställa mig rädslan att inte kunna skydda sitt barn mot farliga element i samhället. När jag själv var tonåring hade vi inte datorer hemma, inte mobiler etc och vi lärde inte känna folk som inte våra föräldrar visste vilka de var. Visste de inte det tg de genast reda på det.
    Jag tror det handlar om omtanke.

• Sarah84

Håller med föregående talare. Jag tror att man tänker annorlunda då man själv har tonårsbarn. Det är SÅ vanligt med ungdomar som råkar illa ut, får kontakt med fel människor. Ja de är ju inte bara tonåringar utan betydligt mindre barn åxå. De pratar med folk som utger sig för att vara några helt andra än dom är. Tror inte man ska dömma så hårt som du TS gör..

• panda mii

jag håller med TS!!!! man snokar inte runt i barnens datorer o mobiler! och som ni andra säger, då är det nog bättre att prata med barnen om hur det går till på internet gällane pedofiler o liknande farligheter och inte bara anta att dom är dumma och går på allt folk skriver till dom på internet.
    NEJ man snokar inte!

• tonåring

Om man är orolig kan man väl prata med barnet? Prata och vara klar och tydlig med vilka risker det finns med att prata med främmande personer på internet. De flesta har faktiskt förstånd att bete sig "på ett vettigt sätt" på internet.
    Jag förstår att många föräldrar är oroliga, men trots det ska man inte snoka igenom barnens rum och läsa dagböcker eller sms.
    Speciellt inte om man inte har någon särskild anledning att vara orolig, utan bara gör det för att man vill "hålla koll".
    Även om man förklarar detta för sina barn, att man snokar endast för att man är orolig, tror jag inte att barnen har så stort överseende till det faktiskt. De flesta tonåringarna som råkat ut för att föräldrarna har snokat ser det nog mest som ett stort svek.

• SkyDark

Ja, man snokar inte i andra människors privatliv. Inte ens sina tonåringars. Hade ni själva blivit glada om era tonåringar hade gått in och snokat i era mobiler/sänglådor/dagböcker och liknande?

Jag förstår att man är orolig, men bättre då att försöka prata med barnet än att inkräkta på det viset.

• Sarah84

Tonåringar tänker sällan som vi vuxna göra. Ja var en skötsamm tonåring. Tillhörde väl den lugnaste gruppen eller vad man ska säga. Men ändå gjorde jag ju saker som ja aldrig skulle våga/vilja göra nu. Då ja va ungdom så va de knappt hälften så "farligt" i samhället som de är nu. & då va de inte speciellt många årsen ja va tonåring.
    Man ska inte snoka. Fast kan nog ändå nånstans förstå lite varför endel kanske väljer att göra de.

• caspersmamma 08

Jag skulle aldrig gå in i mina barns rum och snoka om dom inte var hemma.
    Däremot kollar jag vilka sidor på nätet dom varit inne på för att ha koll att dom inte är inne på en sida och tjattar med folk som utger sig att vara en viss ålder men är inte det och det tycker jag ärallas föräldrar plikt att ha koll på vad enns barn gör och ser på internet
    jag vet alltid vad dom är om dom är ute och jag har telefonnr till alla deras vänner
    Jag är först och främst en förälder sen kan jag väll också vara deras vän men mina regler är det som gäller.

Nu har min son precis blivit tonåring och ju äldre han och min tjej blir dessto mindre kommer jag ha koll på vad dom gör

• caspersmamma 08

ska också tillägga att mina barn vet att jag kan titta jag gör det när barnen är med för att kunna diskutera med mina barn varför jag tillex inte tycker att en sida är lämplig så jag annser inte att jag snokar

• Trakka

Jag håller verkligen med dig TS! Nu är det ett tag sen jag var tonåring (är 34), men jag minns så väl en gång min mamma hade läst min dagbok och var arg på mig för något jag hade skrivit där. Hon förstod inte att det var 100 gånger värre att läsa min dagbok än det jag hade gjort. En annan gång hade hon "städat" mitt rum när jag inte var hemma och hade hittat en tom spritflask och en kondom (som hon öppnade för att hon inte förstod vad det var). Då fick jag en föreläsning om alkoholism i släkten o s v. 18 år var jag då. Kanske en aning överdrivet av henne?? En annan gång gick hon igenom min packning när jag skulle åka bort och blev så olycklig för att jag hade börjat med droger för att hon hittade KOFFEINTABLETTER i väskan. Hon är likadan men min dotter (13 snart) och går igenom hennes väskor och rum. Hon tycker det är jättekonstigt att vi inte kollar igenom hennes väska för att se om hon fått papper från skolan eller har läxa och förstår inte när vi säger att det är hennes eget ansvar och att vi inte vill gräva i hennes saker utan hennes tillstånd.

Gumman Troll -96, Fröken Fis -06 & Lillebror 080927
  • Bevabus

Hej TS, jag är själv en tonåring som har fått stå ut med ett annat tvister med en massa snokande föräldrar på den här sidan Förstår inte hur dom tänker.
    Har själv blivit kränkt på det sättet av mina föräldrar och det går verkligen inte med ord att förklara HUR ledsen man blir Det går verkligen inte. Alltför många föräldrar tar för lätt på det. Det är HEMSKT. Ens föräldrar är de närmaste släktingarna man har och så gör dom sådär...allts...det går verkligen inte att förklara hur ont det gör i ens hela kropp för man blir SÅ ledsen!!!!

Det är en sak om man misstänker att ungen tar droger eller så.
    Men en mamma här på FL kollar ungens dator och allt möjligt VARJE dag! Jävla pucko säger jag bara. Och det är inget jag ångrar att jag kallar henne!!!

Svar på tråden Ni föräldrar som snokar!