Ni föräldrar som snokar!
Är en tjej på 17 år som har varit in och kikat lite på den här sidan, för jag tycker det är intressant att höra vad andra föräldrar än mina egna tycker om saker.
Detta är ju främst en sida för föräldrar, men det är ju inte mer än rätt att jag får vara här och kolla, för vad jag förstår av vad jag har läst på denna sida, så är det många av ni föräldrar som är inna och kollar på sidorna som vi tonåringar är inne på.
Angående forum och så vidare som är öppet, där alla kan läsa, så tycker jag det är helt okej. Skriver man på internet där alla kan läsa måste man ju räkna med att vem som helst kan läsa, även föräldrar.
Men efter vad jag har läst, så har jag även förstått att många av ni föräldrar också snokar i barnens rum, läser sms och kollar privata mejl också! Att snoka omkring på barnens dator och få tag i lösenord, kolla sms:en om man har glömt mobiltelefonen framme och så vidare, det är verkligen INTE okej.
Det är extremt kränkande, och om det någon gång skulle komma fram tror jag att ni skulle ha en väldigt dålig relation till era barn efter det. Jag skulle ALDRIG förlåta mina föräldrar om dom hade varit inne på mitt rum och snokat, och jag skulle aldrig mer kunna lita på dem. Jag har ju ett eget rum just för att det ska vara mitt, att man har privata saker i det, och man har ju lösenord just för att inga obehöriga ska ta sig in på sin användare.
Jag förstår inte hur ni tänker, ni vill ha en bra relation till eran tonåring där barnet ska kunna lita på dig och du ska kunna lita på ditt barn. Du vill att din tonåring ska kunna prata med dig och kunna berätta saker för dig, lita på dig helt enkelt, samtidigt som du gör ett så enormt svek mot honom eller henne genom att snoka och läsa privata saker.
Din tonåring kanske litar på dig, och att det är just därför som hon eller han lämnar anteckningsblock eller dagbok framme på rummet utan att gömma det, eller lämnar mobilen på ett synligt ställe hemma om man någon gång ska iväg en liten stund. Har ni tänkt på det? Och så sviker ni dem genom att läsa deras privata saker.
Hur hade det kännts för dig om du fick reda på att din förälder hade snokat igenom ditt rum och läst din dagbok när du var i 15-årsåldern? Att vara inne på en tonårings dator är i princip lika hemskt som att läsa en dagbok, med tanke på hur mycket man kan ha på en dator...
I dagens samhälle är det ju så att många av hemligheterna man berättar för sina kompisar, berättas via sms och msn.
Så jag har några frågor till er föräldrar:
Har ni någon gång läst erat barns dagbok, kollat igenom mobiltelefonen, eller snokat och fått tag i lösenord och loggat in på barnets användare?
Och isåfall, VARFÖR?