• skånetös78

Bra sovställning?

Jag är i v36 och har oerhört svårt att sova! Har testat alla möjliga positioner men inget funkar! Inatt sov jag bara några timmar,likadant i förrgår..Finns det någon som har ett riktigt bra tips på sovställning? Rygg funkar inte p.ga hemsk halsbränna,sidan går inte heller för då känns det obehagligt i magen..hur sjutton gör ni andra höggravida?

**Den 6/9 blev jag Fru!**
  • Svar på tråden Bra sovställning?
  • April Mamma

Rulla ett täcke och lägga bakom ryggen, ligg på sidan lutad mot det rullade täcket.
    Samt att ligga på sidan med en kudde mellan knäna.

• MammasälskadeMinna

tja... men vänjer sig. Jag är i v 38 nu och har haft svårt att sova länge nu.. kan inte ligga på rygg för då kan jag inte andas och på ena sidan kan jag inte ligga för då sparkar bebisen hårt och andra sidan kan jag ligga lite men jag har så ont av foglossning... och vända sig ajaj...

När jag har halsbränna så brukar jag ligga högre upp med huvudet.. funkar inte det?

• SaraF

Jag läste tips om att ha en kudde mellan knäna och det tyckte jag var skönt! Jag drog upp knäna ganska högt. En massa kuddar i sängen för att kunna ligga lite högre med huvudet, en bakom ryggen, en framför magen och en mellan knäna kanske funkar!

Usch, jag förstår dig! Det är ju bra om man är utvilad till förlossningen, för den kräver att man är utvilad... Det var inte jag!

• pluttmaja

jag sov nästan helt på magen hela tdaen, även i slutet men jag har så mjuk säng.

annars sov jag på sidan med kuddar mellan knäna så att benet låg rakt o inte belas´tade höften
    sen la jag massa täcke undr mage så den låg bra, detta var i somras så täcket behövdes ej

• MammasälskadeMinna

ja just det.. har också en kudde eller ett täcke bakom ryggen som stöttar upp en liksom.. mycket skönare.

• inil

Har oxå hemsk halsbränna. Har typ 20 kuddar i sängen och buffar först upp under rygg och upp mot huvudet så att man nästan halvsitter fast på sidan. Sen lägger jag kuddar bakom ryggen från sidan och kudden under magen också.. Sen måste jag ha en massa kuddar mellan benen eftersom jag har foglossning. Det är ett helt projekt varje gång man ska vända sig på natten. Men vad ska man göra?? Men massor och masor av kuddar och så forma en bra sovställlning. Halvsitt med kuddar under knäna funkar jättebra mot halsbrännan men dåligt med fogarna. Mycket kuddar på sidorna isf så man inte välter.. Haha

• skånetös78

Tack för alla bra tips! Ska plocka ihop alla kuddar jag kan hitta i hela huset och bulla upp runt mig, inatt bara måste jag få sova annars blir jag galen!!

**Den 6/9 blev jag Fru!**
  • CTMT

Ja, bulla upp med kuddar, mellan benen, under benen, bakom ryggen, under magen etc. Prova dig fram hur du ligger mest bekvämt!

Ang. halsbrännan så har Gaviscol hjälpt mig en del! Ta 1-2 gaviscol innan du ska lägga dig, och se till att inte ligga för plant med huvudet, gärna en tunn extrakudde vare sig du ligger på rygg eller sida så halsbrännan inte "rinner" uppåt (känns ju som det ibland!)

Svar på tråden Bra sovställning?