• skånetös78

Bra sovställning?

Jag är i v36 och har oerhört svårt att sova! Har testat alla möjliga positioner men inget funkar! Inatt sov jag bara några timmar,likadant i förrgår..Finns det någon som har ett riktigt bra tips på sovställning? Rygg funkar inte p.ga hemsk halsbränna,sidan går inte heller för då känns det obehagligt i magen..hur sjutton gör ni andra höggravida?

**Den 6/9 blev jag Fru!**
  • Svar på tråden Bra sovställning?
  • minatre

Haha..fins ju ingen BRA sovställning nu på slutet. Ryggen klarar jag inte heller så bra, livmodern tynger ner på stora kropspulsådran så det käns ju INTE bra. På sidan trycks antingen bebisen upp mot revbenen eller så trycks revbenen upp mot bebisen beroende på vilken sida jag ligger på (har såååå ont i revbenen på vänster sida) så sidan käns inte bra oavsett hur mycket kuddar man försöker med. Mage går såklart inte längre

Jag har gett upp...

• CTMT
    minatre skrev 2008-10-19 20:08:27 följande:
    Haha..fins ju ingen BRA sovställning nu på slutet. Ryggen klarar jag inte heller så bra, livmodern tynger ner på stora kropspulsådran så det käns ju INTE bra. På sidan trycks antingen bebisen upp mot revbenen eller så trycks revbenen upp mot bebisen beroende på vilken sida jag ligger på (har såååå ont i revbenen på vänster sida) så sidan käns inte bra oavsett hur mycket kuddar man försöker med. Mage går såklart inte längre Jag har gett upp...
    Hehe... ja jag vet... allt är typ hopplöst nu. Men men, uthärda! Snart kommer det nåt fint som gör alla jobbiga krämpor värt all möda :)
  • Safiren

Jag hade också massor av kuddar men ibland så halvsatt jag och sov i soffan med hoprullat täcke och kuddar under benen för att jag var så svullen om fötterna. Låg som ett V men det var skönt att kunna variera :)

• bolaboll

Jag är bara i vecka 26+2,men har "sittsovit" i flera veckor redan. (väntar tvillingar,men vet andra som väntar 2 som kan sova på sidan.För mig känns det dock jätte obehagligt)

Bullar upp med ett stort täcke + 3 sköna kuddar så man lutar sig riktigt skönt. Sedan har jag en stor kudde under knäna,vilket är mycket bekvämare än att ha dom rakt ut,då glider man dessutom inte ner lika lätt. Då får jag sova iallafall 5-6 timmar på raken.

• Glitter2

åhh, mitt tips är Gaviscon. Två tabletter innan man lägger sig ner i sängen. Kudde under magen, kudde mellan knäna. Det är så jag gör, och ja just det, att mannen får hjälpa till när man ska vända sig...

• minatre
    CTMT skrev 2008-10-19 20:29:44 följande:
    Hehe... ja jag vet... allt är typ hopplöst nu. Men men, uthärda! Snart kommer det nåt fint som gör alla jobbiga krämpor värt all möda :)
    Jo det är sant, det mästa brukar vara glömt när man väl fått upp bebisen på magen efter FL
  • lillinas

startar med gaviscon, en kudde under framsida mage som stöd så magen inte ramlar ner i sängen, en kudde eller min sambo bakom ryggen som stöd så jag inte tippar bakåt. en kudde mellan benen så jag inte får ont i höfterna.
    Problemet är att jag ändå får ont i höfterna eftersom jag inte klarar av att vända mig i sängen under natten, men huvudsakenjag somnar:)

• Ablaze

Själv sover jag på sidorna, båda sidorna funkar men tydligen inte under några längre tider för mina armar domnar bort måste vara min tyngd el något som nu är 10-12kg extra...så jag sover ett tag på ena sidan sen rullar jag över till andra...ständigt med avdomnade armar. Mycket märkligt måste jag säga, men trots detta så sover jag okej...

• Gravid 75

Jag sover på sidan med en kudde mellan knäna, annars skulle jag inte kunna sova heller. Hjälper faktiskt ganska så bra iaf.

• skånetös78

Vad många bra tips jag fått!
    Igårkväll bullade jag upp med två jättekuddar under huvudet,la mig på sidan med en kudde mellan knäna och en mot ryggen, och jag somnade ganska direkt! Har faktiskt sovit jättebra och bara vaknat för "kissrundorna"!
    Känns otrolig skillnad mot igår då jag knappt sovit alls!

**Den 6/9 blev jag Fru!**
  • Snöengla

ja det är bedrövligt..sover inte heller bra.. aldrig en hel natt nuförtiden.. Senaste tiden har jag börjat gå upp vid 3 tiden och promenerar runt i lägenheten och tar något att äta. Är dödstrött men har svårt att hitta ställningar som är bra och har enormt ont i ryggen.

Iaf så brukar jag sitta halvsittande. Har ca 8 kuddar i sängen så man kan få till det rätt ok ibland och halvligga liksom. Då kommer inte halsbrännan så lätt och man mår inte dåligt av att klämma pulsådern eller nåt sånt. Men det kan vara svårt att somna i denna ställning.

Sen brukar jag lägga en ganska platt kudde under magen så den får stöd om man ligger på sidan. Inte en sladdrig fjäder kudde utan en sån där härlig mjuk dun-kudde med lite motstånd i. För annars hänger ju magen i luften och det kan töja och dra på ovansidan. Kännas obehagligt helt enkelt.

Sen kan man ligga på sidan med 5 kuddar under överkroppen så att man kommer upp lite med huvud och överkropp. Det brukar gå en stund. Då får man också mer stöd för magen eftersom man kommer upp lite med överkroppen och kan lägga magen på en kudde också. För vissa kanske det inte går men jag tycker det är rätt ok.

• Glitter2

Jag tycker jag har många kuddar, min man kallar mig Don Cuddleone
    men i jämförelse med er så...

• Daphne85

Jag vrider o vänder på mig hela tiden. Men bäst är att sova på sidan med en kudde mellan låren och kanske en tunn mjuk kudde att vila magen på. Sover jag på rygg brukar jag ha en kudde under benen... :)

Svar på tråden Bra sovställning?