• olli

Världskrig - varje dag

Min 16-åriga dotter tål inte att man säger till henne något. Jag menar verkligen ingenting. Jag ska skita i hur det går i skolan - det är hennes liv! JAg ska inte lägga mej i om hon har jacka eller inte när det är 5 grader varmt (!), jag ska inte lägga mej någonting. Frågar jag om läxor är det henns ensak.
    - Du vet att jag jag går igång när du frågar om sånt! säger hon.
    Är det normalt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 17:46
    Krigen fortsätter...

Tack för alla svar! Det är gott att få. Man känner sig ensam som tonårsmamma ibland. Trots att både pappan och bonuspappan finns aktivt med i bilden, är det ju jag som mamma som får mest skit av dottern.

Jag tycker att jag genom åren (problemen började när hon gick i sjuan) försökt med alla metoder för att få henne att greppa tillvaron (ffa läxa och skola): tjat, ignorering, "litat" på att hon klarat sig själv - vilket hon alltså inte gjort, peppat när något funkat för att stärka henne... Inget har funkat.
    Emellan krigen är hon en urgo´unge, social, verbal, insiktsfull.
    Annars är hon dryg, diva-aktig, tar inte tag i någonting i tillvaron utom utseende och kompisar (som är jättetrevliga!!).
    Jag har ont i magen varje dag, då jag bara går och vänar på utbrotten - för de kommer. Hon mår ju inte bra själv - det säger hon. HOn är ständigt stressad -men vet inte varför.
    Nu ska vi på EVK-samtal i skolan - igen! Har också kontaktat kommunen för att få framförallt stöd för oss som föräldrar. Ska dit om en vecka - hoppas det ger något.

• Svar på tråden Världskrig - varje dag
  • lunkentuss

normalt och normalt... Vanligt är det nog.
    Att du "lägger dig i" viktiga saker, som skolarbeten till exempel måste man ju ändå göra. Inte snoka så men fråga hur det går och så

Sen har vi alltid blivit "uppfostrade" så att om jag inte vill ha jacka på mig fast det är minusgrader så är det mitt probelm =)
    Så man ska väl skilja lite på vad som är viktigast att "tjata" om, men inte är det okej av din dotter att bete sig hur som helst hur jobbig ho än anser att du är.

Jag har ina tonåringar hemma själv, har precis slutat vara en själv Men jag tror på att ställa krav helt enkelt. Inte bara "prata" om det, utan faktiskt ställa ultimatum. Om du inte lyssnar på mig så händer det elr det (indraget mobilabbonemang, minskad elr indagen veckopeng, dataförbud osv)

• Suri

Det är normalt.
    Sluta fråga om sådant. Hon kan/ska/vill sköta sitt liv själv.
    Jag har slutat fråga min 13 åring. Jag försöker hitta annat att prata med henne om. Nu är det nästan slut på världskrigen...

• mimmi 1

Jag har två tonåringar hemma.. tycker definitivt att 13-åringen behöver vägledning fortfarande.. jag tycker nog att jag/vi har ansvar för våra barn, och 13 år är aldeles för ungt för att få bestämma allt själv...17-åringen däremot, han sköter sej ju själv, och där är det heller inga konflikter, har aldrig varit, han är väldigt resonabel...
    13-åringen då.. tjej, tror hon är vuxen, tror hon får göra som hon vill, bråk, tjat, men.. det får jag som vuxen ta..
    tids nog förstår hon att det är av ren omtanke, som jag vill att hon ska sova ordentligt, klä sej ordentligt, göra sina läxor, städa sitt rum, osv. skulle jag tycka att det är helt upp till henne, skulle jag nog känna att jag sket i henne på nåt vis..
    Vi har på-sängen-diskussioner ibland, det är jättebra, då ligger hon i sängen, och jag sitter på sängkanten, och hon kan inte sticka iväg och smälla igen dörren när vi pratar...

det är jättebra... och för det mesta så blir det givande pratstunder, hon förstår att det ÄR viktigt att göra läxorna, ÄR viktigt med-vad-nu-vi-pratar om....samtidigt som jag försäkrar att det är hennes hormoner som gör henne så stingslig, att JAG förstår att hon har det jobbigt, men för den skull så betyder det inte att hon får lov att bete sej hur som helst...

Jag har sett aldeles för många exempel på tonåringar som har aldeles för fria tyglar, bara för att deras föräldrar inte orkar ta en konflikt, inte orkar bry sej.. och jag kan försäkra, att det inte är så bra....

Barn ( ja, dom är fortfarande barn) blir trygga i förhållningsregler, blir trygga i vetrskapen om att deras föräldrar bryr sej, även om det för oss då kan bli en jobbig tid. men som jag skrev innan, det får vi som vuxna ta, även om det tar på krafterna...

• Bevabus

Din dotter är en fullt normal tonåring..Jag ryter emot min mamma så fort hon tilltalar mig, men det är bara för att jag har ett förflutet med henne som jag inte tål.

Väl dina strider.
    Om hon har jacka på sig ute är ovesäntligt. Hon är inte 4 år längre, hon vet mycket väl att hon kan bli sjuk om hon går utan jacka när det är kallt. Så hon kommer ta på sig jacka när hon vill. Men det blir inte bättre av att du nämner det. Då kommer hon bara göra tvärtemot.

Läxor kan du fråga om. Men sanningen är att, i tonåren så sköter man läxorna själv till väldigt stor del. Om jag inte fattar nåt så frågar jag min pappa men det är inte ofta. Gymnasiet har inte särskilt svåra läxor och hon har lärarna att be om hjälp varenda dag. Jag tycker du kan låta det vara, sen om hon får hem en IG-varnings lapp en dag...DÅ så är det självklart att du ska hjälpa henne.
    Eller, om hon inte känner sig trygg med dig så kan någon annan vuxen hjälpa henne, som hon har ett bättre förhållande till. Hennes pappa kanske?

• mimmi 1

men beverly.... inte så mycket läxor i gymnasiet???
    jag har en son som går 2:an i gymnasiet, naturvetenskapliga, han pluggar jämt... har prov ideligen, hemstudier, lab.rapporter som ska göras, mm. så det beror ju helt på vilket program man går.

och att hamna lite efter i högstadiet, kan få förödande konsekvenser, man kanske inte kommer sej in på det program som man vill gå, för att i 9:an börja tänka på sina betyg, det är så dags då!!

Nej, min vän, nog har jag en delaktighet i min 13-åring, och hennes läxor, det skulle inte funka annars!
    och det är väl oftast i 7:an och 8:an som det är mest struligt med våra tonåringar, sedan planar dom ut, och blir "vanliga" igen och då tackar dom en för att man varit lite sträng med förhållningsregler! och hållit efter dom med läxtjat.. åtminstone har jag den erfarenheten!

• Bevabus

Personligen så planerar jag så gott jag kan. Jag vet att natur har mer läxor än vi på samhälle, men det är ändå rätt lika. PÅ vårterminen så brukar vi vara stressade till max. Men jag utgick ifrån höstterminen som vi är på nu. Då är det faktiskt inte ens i närheten av så mycket som man har på våren!
    mimmi 1 skrev 2008-10-20 21:26:01 följande:

men beverly.... inte så mycket läxor i gymnasiet???jag har en son som går 2:an i gymnasiet, naturvetenskapliga, han pluggar jämt... har prov ideligen, hemstudier, lab.rapporter som ska göras, mm. så det beror ju helt på vilket program man går.och att hamna lite efter i högstadiet, kan få förödande konsekvenser, man kanske inte kommer sej in på det program som man vill gå, för att i 9:an börja tänka på sina betyg, det är så dags då!!Nej, min vän, nog har jag en delaktighet i min 13-åring, och hennes läxor, det skulle inte funka annars!och det är väl oftast i 7:an och 8:an som det är mest struligt med våra tonåringar, sedan planar dom ut, och blir "vanliga" igen och då tackar dom en för att man varit lite sträng med förhållningsregler! och hållit efter dom med läxtjat.. åtminstone har jag den erfarenheten!
Svar på tråden Världskrig - varje dag