Inlägg från: Bevabus |Visa alla inlägg
  • Bevabus

Världskrig - varje dag

Din dotter är en fullt normal tonåring..Jag ryter emot min mamma så fort hon tilltalar mig, men det är bara för att jag har ett förflutet med henne som jag inte tål.

Väl dina strider.
    Om hon har jacka på sig ute är ovesäntligt. Hon är inte 4 år längre, hon vet mycket väl att hon kan bli sjuk om hon går utan jacka när det är kallt. Så hon kommer ta på sig jacka när hon vill. Men det blir inte bättre av att du nämner det. Då kommer hon bara göra tvärtemot.

Läxor kan du fråga om. Men sanningen är att, i tonåren så sköter man läxorna själv till väldigt stor del. Om jag inte fattar nåt så frågar jag min pappa men det är inte ofta. Gymnasiet har inte särskilt svåra läxor och hon har lärarna att be om hjälp varenda dag. Jag tycker du kan låta det vara, sen om hon får hem en IG-varnings lapp en dag...DÅ så är det självklart att du ska hjälpa henne.
    Eller, om hon inte känner sig trygg med dig så kan någon annan vuxen hjälpa henne, som hon har ett bättre förhållande till. Hennes pappa kanske?

• Bevabus

Personligen så planerar jag så gott jag kan. Jag vet att natur har mer läxor än vi på samhälle, men det är ändå rätt lika. PÅ vårterminen så brukar vi vara stressade till max. Men jag utgick ifrån höstterminen som vi är på nu. Då är det faktiskt inte ens i närheten av så mycket som man har på våren!
    mimmi 1 skrev 2008-10-20 21:26:01 följande:

men beverly.... inte så mycket läxor i gymnasiet???jag har en son som går 2:an i gymnasiet, naturvetenskapliga, han pluggar jämt... har prov ideligen, hemstudier, lab.rapporter som ska göras, mm. så det beror ju helt på vilket program man går.och att hamna lite efter i högstadiet, kan få förödande konsekvenser, man kanske inte kommer sej in på det program som man vill gå, för att i 9:an börja tänka på sina betyg, det är så dags då!!Nej, min vän, nog har jag en delaktighet i min 13-åring, och hennes läxor, det skulle inte funka annars!och det är väl oftast i 7:an och 8:an som det är mest struligt med våra tonåringar, sedan planar dom ut, och blir "vanliga" igen och då tackar dom en för att man varit lite sträng med förhållningsregler! och hållit efter dom med läxtjat.. åtminstone har jag den erfarenheten!
Svar på tråden Världskrig - varje dag