• Esa

Får ont i ryggen när jag sover. Någon som har samma problem som jag?

Vaknar på natten och har jätteont i ryggen. Har inte ont på dagen så jag kan inte förstå varför det blir så på natten när man ligger i sängen och sover?? Någon mer som har som jag eller någon som vet vad det kan bero på och vad man kan göra åt det. Vaknar säkert 10 gånger på natten och vrider och vänder på mig för att det gör ont. Det gör ont mest på sidorna av ryggen. Tacksam för många svar.

• Svar på tråden Får ont i ryggen när jag sover. Någon som har samma problem som jag?
  • Emelie09

jag har haft lite ont i ryggen till oh från nu ettag. Men just i natt vaknade jag och hade jätte ont. Vrider och vänder jätte mkt och vaknar hela tiden av det.
    Kan det ha nåt med foglossning att göra??

• JälskarJ
    Svar på #1
    jag är gravid i v18. har fått fruktansvärt ont i ryggen på nätterna.. haft set i 2 veckor nu. vet inte vad det beror på. vi har en bra säng så det är nog inte det som är felet. kan inte sova utpå helgerna.. vaknar av att det gör ont. vad ska vi göra??
  • wajlet

Jag har noterat samma sak och jag tror för egen del att det handlar om att jag inte längre kan ligga på magen, min favoritsovställning. Att ligga på sidan, känns inte heller bra och då är det ju bara ryggen kvar. Kroppen är nog inte byggd för att ligga still på ryggen en hel natt.

Det enda raka är nog att försöka stärka upp ryggen med lite gympa för ryggen. Det kan nog vara bra inför förlossningen också. Se'n jag fick reda på att jag var gravid har jag verkligen inte prioriterat träning (av olika orsaker, mest lathet) och det börjar visa sig nu. Inte bra! Skärpning!

Hoppas ni snart blir bättre!

• Esa

Jag har varit ute och kollat lite nu och det är många som har skrivit att det beror på att den extra tyngden som bebis och fostervatten utgör ligger och trycker på och därför får man ont. Någon skrev att man kan testa att ligga på sidan med en kudde eller täcke mellan knäna för att avlasta. Vet inte hur detta skulle gå till för min del för jag vrider på mig väldigt ofta. Får väl prova.

• knodden och vi

Jag får dels ont i ryggen och även ont i ena sidan av magen Nedre delen. Så ont att ja knappt kan vända mig om men när ja vänt på mig så släpper det och det är alltid när ja ligger på höger sida som ja får ont.

• Esa

Då är det alltså många som har samma problem. Det jag oroar mig för är hur man ska orka arbeta heltid när man inte får sova om nätterna och samtidigt vara gravid...

• Theréze

Jag får ont i ryggen när jag sover i vår (rätt mjuka) säng. Men om jag sover på en hård madrass på golvet, på rygg, så får jag inte ont i ryggen på natten.

• A love J

samma här men jag har ont på dagen oxå specielt när jag står för mkt eller sitter för mkt jätte jobbigt. =(

• gardenofme

Jag började gravidyoga i min 21 vecka och där blev vi avrådda att sova eller ens vila på rygg. Jag håller med om att det är otroligt jobbigt att inte kunna sova i sin favoritställning och heller inte kunna få ligga på rygg, men jag märker liksom du och er alla att jag lättare får ont i rygg och svank nu och det är just för att bebisen belastar den, så precis som du skrev så råder jag också dig till att ligga på sidan (helst vänster tydligen) med en kudde mellan dina knän för att minska belastningen mage/svank/ben. Sen finns det några lätta övningar som hjälper just den nedre ryggen om man har ont. Ligg på rygg och dra upp benen mot magen och håll händerna som stöd för benen så de inte åker ner. Gunga i små cirklar så du känner att svanken rör sig mot underlaget. Finns massa bra övningar på gravidyoga, säkert bra övningar att hitta på nätet också.

Lycka till!
    M

• brinca

Jag fick det tidigare - nu sover jag på vänster sida. Jag har rullat ihop ett täcke som jag har mellan knäna och som också stöder magen. Visst rullar jag över på rygg ibland, men då vaknar jag pga att det inte är bekvämt.

• Rooses

Jag har oxå ont i ryggen när jag skall sova. Speciellt om jag ligger på rygg, de är bätttre att ligga på sidan.

• imsel

Puffar upp tråden, då jag själv verkar ha samma problem som ni.
    Ska försöka kolla upp om det finns yogaövningar på internet..

april april din dumma sill
  • lillabebis

Jag får oxå ont i ryggen om nätterna men även höfterna. Jag lägger alltid en kudde mellan mina knän och det hjälper lite grann.

• Esa

Mitt ryggont blev bättre när jag började på vattengympa. Nu när vi har juluppehåll så har ryggontet kommit tillbaka. Hoppas det blir bättre sen när gympan drar igång igen...

• idacubanita

Hej Sara ,jag har exact samma problem ,jag vaknar med ont i ryggslutete  och vill sova men det går inte ,har varit hos kiropractor ,fick acupuntur ,ocl el men det hjälper inte ,jag är lite övervikt men jag har ingen problem i ryggen ,dessutom jar rör mig mycket för att jag har en hund som jag astar flera ggr om dan .
    tyvärr vet inte vem ska jag vända mig till .
    hälsningar ida

• Ab86

Det hjälper att ha en Gravidkudde, så kan man sova på sidan och ha kudden mellan benen men också vid magen. Jag sov på mage innan men kan inte göra det nu och Gravidkudden är guld värd.

Svar på tråden Får ont i ryggen när jag sover. Någon som har samma problem som jag?