• Anonym (Tradera)

Någon som har sålt mkt på Tradera och blivit "uppkollad" av Skattemyndigheten?

Är ett Tradera-freak och säljer mkt på Tradera och köper lika mycket typ
    Inga dyra saker utan mest barnkläder, dvd-filmer osv. Det finns ju vissa regler att följa som för mig är lite "oklara" , man får sälja upp till typ 50 000 kr/år.. Eller göra en VINST på 50 000 kr.. Vinst är ju svårt att göra på beg kläder eftersom man inte får tillbaka vad plagget kostar från början, men om man tex köper ett plagg på rean och får in MER pengar än vad man gav, då är det plöstligt en vinst om jag har förstått det rätt??!!

Är det någon som har blivit "uppkollad" här på Skattemyndigheten och hur mkt hade du sålt för då?? (Gäller då privatpersoner och inte företag!)

Hur slutade det i så fall ?

Själv har jag inte kommit upp i de summor som man ska men tycker ändå att det är lite "obehagligt" att man KAN bli uppkollad.. Det är en hobby (något tvångmässig sådan ) för mig... men ändå...

• Svar på tråden Någon som har sålt mkt på Tradera och blivit "uppkollad" av Skattemyndigheten?
  • Chrille 84

Det är nog ingen fara ska du se.
    Blivit kollad av skatte verket några gånger och är något oklart för dom så tar dom kontakt med dig.
    Grejen är så att som du skriver köper du ett plagg på rea för 50 sek och säljer det på tradera för 60 sek så gör du en vinst på 10 sek. Och det är dom vinsterna som inte ska överstiga 50 000 sek till sammans. och gör dom det så vill pappa staten ha in skatt för de.
    Mer än så vet jag inte.

• Anonym

rätt som chrille säger. Det ska alltså vara en VINST på 50 000 kr. Så det är ju inte troligt om man säljer kläder o dyl.

Jobbar på Skatteverket och har aldrig kollat upp något sådant, skulle vara om man sålde konst och sådan prylar, men vi har inte resurser att kolla någon som säljer kläder på Tradera.

Så slappna av kära du!!!

• Anonym (Tradera)

Tackar, tackar /Anonym - Skatteverket

• hotten

men snälla nån, så här är det!
    du kan göra en vinst på 50 000,- vid enstaka affärer tex säljer bil eller en konteiner med begagnade barnkläder mm..
    MEN säljer du istället begagnade barnkläder lite då å då (inte hela året kanske men tex utspritt under flertalet månader per år - tex för att du inte har tid att sälja allt på en gång eller för att du säljer då det blir för små osv) så blir det en Hobby syssla utan att det är vinstrivande.

DU måste deklarera detta! så fort det blir mer än enstaka affär (vilket man naturligtvis inte kan säga om man tex säljer säg 500 grejer/auktioner per år) oavsett om det blir nån vinst.
    å blir det vinst så måste du skatta från första kr!
    Tror du att man får tjäna pengar i sverige utan att skatta för det???

moms mm behöver du dock inte syssla med innan du omsätter över 30 000.- år (OBS omsätter inte vinst)

Jag har blivit kollad på tradera, en dag damp det ner ett brev i lådan med alla mina kontouppgifter/utdrag, å de ville jag skulle berätta vad som var tradera å vad som var annat (tex barnbidrag mm, skulle jag stryka över å skriva det, annars skulle de räkna in allt sånt oxå!)

jag sålde massa stickers , begagnade barnkläder, saker från hemmet som jag inte behövde samt hade jag flyttat å sålt hus som jag sålde grejer ifrån mm.. jag skrev ner alla förklaringar, å var de kunde kolla upp allt. (med tex husförsäljning = troligt att det var begagnade grejer man inte behövde utan vinst intresse) enorma räkningar på ev inköpspriser på klistermärken mm......
    tillslut kom beskedet att jag hade sålt i sådan omfattning att jag måste deklarera för detta, men att de även beslutat att
    inte ändra min deklaration för att det troliga var att det inte gått varken - el +.
    Enl de hade jag omsättit ett år ca 36 000,- (obs att den summan är med portopengar)

tex begagnade barnkläder skulle jag ha kvitto kvar å kunna visa att det sålts med minus, utan kvitto räknas alltid 25% av försäljningsumman som inköpspris..
    dvs säljer jag ett par byxor med nypris 300,- men säljer för 100,- så har jag ändå gjort en vinst på 75,- då inköpspriset räknas 25% av försälningspriset...

Ni får naturligtvis göra vad ni vill eller tro vad ni vill, men detta är fakta å kolla bara upp så är det så...

• hotten

jag skulle ha skrivit.. att försäljning tex på tradera (eller hemma eller var som hellst) som man gör ofta inte bara vid något enstaka tillfälle/n (i mitt fall under nästan hela året med undantag för 3 månader under vintern å 1 månad sommaren å andra små pauser på någon vecka, ibland 10 auktioner ibland 300 auktioner tex då det var klistermärken)

räknas varaktig!
    är den mer hobby/fritidsssysla utan vinstintresse så kan du deklarera det som honny utan vinstsyffte.

• Anonym (Tradera)

Hotten - du låter sur när du skriver.. Har jag gjort dig något??

Hur slutade ditt "fall" - fick du betala mer i skatt?

• Anonym (Tradera)

Hotten- hittade svaret på min sista fråga i ditt svar..

• Anonym (Tradera)

Hotten- hittade svaret på min sista fråga i ditt svar..

• hotten

nej he he inte sur på dig, men på alla som säger saker utan att veta. å sur i förväg då man alltid brukar få påhopp på att saker säkert inte är så å att man inte blir kollad hur som hellst mm...

• Anonym (Tradera)

hotten- jag tycker att det är konstigt ändå att de kollade upp dig för "bara" 36 000 kr...
    Pratade med Skatteverket idag och ställde lite frågor och det lät som att det var ganska "svårt" att komma upp i 50 000 kr om man sålde för privat bruk..
    En annan sak om man tex köper upp en varulager el dyl och säljer, då liknar det ju mer ett företag..
    Men de kanske bara gjorde ett "stickprov" och du råkade bli drabbad. Tur att det gick bra till slut i alla fall

Svar på tråden Någon som har sålt mkt på Tradera och blivit "uppkollad" av Skattemyndigheten?