men snälla nån, så här är det!
du kan göra en vinst på 50 000,- vid enstaka affärer tex säljer bil eller en konteiner med begagnade barnkläder mm..
MEN säljer du istället begagnade barnkläder lite då å då (inte hela året kanske men tex utspritt under flertalet månader per år - tex för att du inte har tid att sälja allt på en gång eller för att du säljer då det blir för små osv) så blir det en Hobby syssla utan att det är vinstrivande.
DU måste deklarera detta! så fort det blir mer än enstaka affär (vilket man naturligtvis inte kan säga om man tex säljer säg 500 grejer/auktioner per år) oavsett om det blir nån vinst.
å blir det vinst så måste du skatta från första kr!
Tror du att man får tjäna pengar i sverige utan att skatta för det???
moms mm behöver du dock inte syssla med innan du omsätter över 30 000.- år (OBS omsätter inte vinst)
Jag har blivit kollad på tradera, en dag damp det ner ett brev i lådan med alla mina kontouppgifter/utdrag, å de ville jag skulle berätta vad som var tradera å vad som var annat (tex barnbidrag mm, skulle jag stryka över å skriva det, annars skulle de räkna in allt sånt oxå!)
jag sålde massa stickers , begagnade barnkläder, saker från hemmet som jag inte behövde samt hade jag flyttat å sålt hus som jag sålde grejer ifrån mm.. jag skrev ner alla förklaringar, å var de kunde kolla upp allt. (med tex husförsäljning = troligt att det var begagnade grejer man inte behövde utan vinst intresse) enorma räkningar på ev inköpspriser på klistermärken mm......
tillslut kom beskedet att jag hade sålt i sådan omfattning att jag måste deklarera för detta, men att de även beslutat att
inte ändra min deklaration för att det troliga var att det inte gått varken - el +.
Enl de hade jag omsättit ett år ca 36 000,- (obs att den summan är med portopengar)
tex begagnade barnkläder skulle jag ha kvitto kvar å kunna visa att det sålts med minus, utan kvitto räknas alltid 25% av försäljningsumman som inköpspris..
dvs säljer jag ett par byxor med nypris 300,- men säljer för 100,- så har jag ändå gjort en vinst på 75,- då inköpspriset räknas 25% av försälningspriset...
Ni får naturligtvis göra vad ni vill eller tro vad ni vill, men detta är fakta å kolla bara upp så är det så...