• Anonym (Tradera)

Någon som har sålt mkt på Tradera och blivit "uppkollad" av Skattemyndigheten?

Är ett Tradera-freak och säljer mkt på Tradera och köper lika mycket typ
    Inga dyra saker utan mest barnkläder, dvd-filmer osv. Det finns ju vissa regler att följa som för mig är lite "oklara" , man får sälja upp till typ 50 000 kr/år.. Eller göra en VINST på 50 000 kr.. Vinst är ju svårt att göra på beg kläder eftersom man inte får tillbaka vad plagget kostar från början, men om man tex köper ett plagg på rean och får in MER pengar än vad man gav, då är det plöstligt en vinst om jag har förstått det rätt??!!

Är det någon som har blivit "uppkollad" här på Skattemyndigheten och hur mkt hade du sålt för då?? (Gäller då privatpersoner och inte företag!)

Hur slutade det i så fall ?

Själv har jag inte kommit upp i de summor som man ska men tycker ändå att det är lite "obehagligt" att man KAN bli uppkollad.. Det är en hobby (något tvångmässig sådan ) för mig... men ändå...

• Svar på tråden Någon som har sålt mkt på Tradera och blivit "uppkollad" av Skattemyndigheten?
  • JanHelge

Eftersom skattemyndigheten är inblandad finns det ingen logik att beskriva. Alla ärenden behandlas helt godtyckligt från gång till gång och av olika handläggare. Ingen vet vad som gäller och alla beslut som överklagas (fast det tar flera år) får motsatt resultat vid prövning. Det tog över 50 år av vanstyre för Sossarna att utforma grundbulten för Skattemyndighet, F-kassan m fl.

• hotten

ts: varför anklagar du mig å undrar vad logik mm är? hur fasiken skall jag veta knappast jag som bestämmer.

Berättat min erfarenhet å isamband med att skattemyndigheterna kollade mig så lysläste jag regler mm å det står tydligt, bara man letar (inte enkelt alla gånger vet jag), varför förväntar du dig att jag behöver bevisa att jag har rätt?????????
    förövrigt vet jag andra försäljare som oxå åkt på koll, TOM en som sålde enbart på blocket några gånger!

Om du säljer/gör nått för att tjäna pengar å gör en vinst på de så skall du skatta från första kr (förutom ett visst belopp du kan få skattefritt om du plockar kottar, bär.. eller vid enskild/a affär/er totalt +50 000.- år)

självklart behöver du inte betala skatt för tex försäljning av begagnade barnkläder där du inte gör en vinst, MEN säljer du så att det kan anses vinstrivande ELLER som varaktig ELLER återkommande hobby utan vinstsyfte. Så skall du ändå deklarera för det, spara enkel bokföring med inkomster å utgifter (inköp på kläder, vad som går till porto mm)
    anser du nu att det är så minimalt så skall du ändå ha pappren i ordning om de gör en koll...
    men självklart du gör som du vill, återigen varför fråga då du säger att du vet?

• Anonym (Tradera)

hotten- var är länken?

• chrissepisse

Saxat från SKV:s hemsida:

"Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, t.ex möbler, hemelektronik, prydnadsföremål o.d, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kr. Men om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har. Läs mer i broschyren Hobbyverksamhet, SKV 344 eller Så fyller du i "Skatte- och avgiftsanmälan, SKV 418."

Källa: www.skatteverket.se/skatter/spel/forsaljning.4.7b610ded10741da92fa8000834.html

Tydligt nog?

• Anonym

Hej TS,

Läs i denna broschyr.

www.skatteverket.se/download/18.383cc9f31134f01c98a800092/34408.pdf

Det verkar ju inte som att du gör någon vinst om du räknar på helheten. Därför blir det ingen beskattning.

Sen kan man ju som hotten säger, eventuellt klassa ditt intresse som hobbyverksamnhet. Men du behöver inte deklarera när du gör förlust, och när du gör vinst kan du kvitta mot tidigare förluster fem år bakåt i tiden. Så någon beskattning i slutänden torde det inte bli, i ditt fall.

Det va jag som skrev inlägg 2 och jag ber om ursäkt för om jag var otydlig, men jag utgick enbart utifrån vad du sa i ts, verkade inte som det va hobby med vinst som du bedrev. I brochyren står det också att du ska kunna redovisa om Skatteverket frågar. Men på tradera torde det inte vara så svårt, eftersom allt finns väl loggat?

Ha det gott ts / L

• sommartorpet

OK, så här är reglerna:

Du får sälja ditt persoliga lösöre, dvs saker som du en gång köpt för att avända själv och nu är begagnade. Från försäljningspriset drar man av anskaffningsvärdet. Eftersom det ju ligger i sakens natur att man inte har kvar kvittot som visar hur mycket den där tröjan man köpte för tre år sedan, eller vasen man fick i present av moster Agda kostade så får man lov att räkna på en scablon för anskaffningsvärdet som är 25% av vad man säljer för. Om man får 100 kr för något så antar man alltså att inköpet var 25 kr.
    Sedan räknar man samman den totaa vinsten under 1 år och drar ifrån ett grundbelopp på 50.000, vinster över detta ska beskattas.

Säljer man däremot nya grejer så antas man ha skaffat dem för att sälja och då är det direkt en näringsverksamhet man har och då ska man också skatta från första kronan och också sköta bkföringen korrekt

Att säja att 50.000 kr gäller enbart enstaka försäljningar är nte heller rätt, det gäller som sagt allt lösöre. Här blir det istället en sannolikhetsdisskusion om hur mycket begagnade saker det är rimligt att man har hemma som man har använt och tröttnat på eller växt ur.

För de som säljer på vanliga loppisar finns en uppskattning om ungefär 5 ggr per år, står man oftare än så anses man göra detta yrkesmässigt. Som ni väl förstår kan man inte sätta en exakt gräns eftersom så mycket spelar roll. Om jag ställer mig på loppis en lördag, betalar avgiften och registreras men innan jag ens hinner packa upp kommer världens skyfall så jag kör hem igen så kommer jag ju att ha lika mycket saker kvar att sälja nästa vecka utan att jag köpt in något för att sälja.

Säljer man på Tradera så funkar det ju ite riktigt så. Man kan ju inte lägga ut ett helt "loppisbord" på en gång och dessutom finns ju auktionen uppe i kanske 14 dgara och repeteras 2 gånger till. Därför kan man varken gå på antal gånger eller antal avslut direkt utan tittar på en kombination av flera faktorer.

Hotten, du har då ex sålt nya saker, det är något som alltså inte är köpt för att användas av dig personligen. Att man gör ett felköp av storlek kan väl vem som helst göra men gör an det flera gånger så vinkar det också upp för att det inte är till en själv man köpt från början. Dessutom kan det ju inte vara så att man köpt en fel storlek 36 en gång och 46 nästa, lite mer känsla för storlek bör man nog ha.

En sak som påverkar bedömningen och antalet auktioner på samma gång. Jag har under en period av mitt liv "försörjt" oss på att sälja av allt som gick att sälja på just Tradera. Dock fanns det inte en chans att hinna med mer än kanske 10 avslut om dagen och då la jag ner kanske 4-5 timmar om dagen på det. Har man alltså väldigt många auktioner igång samtidigt så gör det troligt att man har det som yrke och inte hinner med annat jobb.

Naturligtvis, kan man visa att jag har en inkomst av tjänst på 75.000 i månaden och köper nya kläder varje vecka och säljer istället för att slänga så talar det till ens fördel, dvs det är troligare än att någon som mer eller mindre lever på existensminium skulle köpa en jacka för 500 på chans att den passar och sedan få sälja den.

Det är alltså många olika faktorer som spelar roll i bedömningen av vilken regel som gäller.

Däremot, och det är viktigt, att man inte behöver skatta innebär inte att man inte ska deklarera försäljningen. Ingen skulle ju komma på tanken att låta bli att deklarera för en husförsäljning bara för att det inte blev en vinst och i det fallet skijer sig inte försäljning av lsöre från annat.

• chrissepisse
    sommartorpet skrev 2008-10-21 19:29:09 följande:
    Att säja att 50.000 kr gäller enbart enstaka försäljningar är nte heller rätt, det gäller som sagt allt lösöre.
    Enstaka är ordet som SKV själv använder, så det är väl inte fel.
  • sommartorpet
    chrissepisse skrev 2008-10-21 19:51:25 följande:
    Enstaka är ordet som SKV själv använder, så det är väl inte fel.
    Enstaka, som vid enstaka tillfälle, men inte enstaka som i enstaka saker. Som jag skrev innan, loppis mer än ungefär 5 ggr/år är mer än enstaka tillfällen, däremot kan man ju sälja 100-tals saker vid varje tillfälle.

Och problemet med Tradera är då att bedöma hur många autioner motsvarar vad du rimligen sålt på max 5 loppisar IRL under året.
  • Anonym (Tradera)

Jag får ÅNGEST av detta! Tradera är helt plötsligt inte roligt längre... Vad krångligt det låter!! :-0

Sommartorpet- men du med andra ord att man ska ta upp i deklerationen ATT man har sålt på Tradera trots att man inte har kommit upp i "vinsten" på 50 000 kr??!!

• Anonym

Anonym (Tradera) skrev 2008-10-21 20:52:45 följande:

Jag får ÅNGEST av detta! Tradera är helt plötsligt inte roligt längre... Vad krångligt det låter!! :-0Sommartorpet- men du med andra ord att man ska ta upp i deklerationen ATT man har sålt på Tradera trots att man inte har kommit upp i "vinsten" på 50 000 kr??!!
    TS,

I ditt fall verkar det ju inte som att du säljer på tradera för att tjäna pengar, därmed är det ingen näringsverksamhet du sysslar med.

Man kanske skulle kunna säga att du har en hobbyverksamhet i skatteverkets ögon. Om fallet är så ska du deklarera i de fall du redovisar vinst sammanlagt under ett år. Om det är förlust som helhet (som det brukar vara med begagnade grejer) så behöver du INTE redovisa detta i din deklaration.

Läs mer om hobbyverksamhet: www.skatteverket.se/download/18.383cc9f31134f01c98a800092/34408.pdf

Som jag ser det behöver du inte ha ångest ts, det är inte så svårt om du bara läser på lite grand. och det verkar ju som sagt inte vara så att du måste deklarera.
  • Anonym (Tradera)

Tack Anonym.. Men jag tycker att det är lite "dubbelt" detta med att man lägger ut på Tradera för att "tjäna pengar".. Det vill alla som säljer på Tradera, Blocket osv osv... Man "tjänar" ju pengar genom att sälja beg saker (och någon enstaka gång nya som inte blivit använda) - annars skulle man ju skänka bort dem .. Förstår du vad jag menar?

Alla säger olika saker, men Skattemyndigheten måste ändå veta om man ringer till dem?
    Men härinne motsäger ju alla varandra..??!! En säger att det är lugnt såvida inte "vinsten" blir över 50 000 kr, andra säger att det inte är så..
    En del säger att man ska ta upp det i deklerationen, andra säger att man inte behöver det.... SUCK!

Är man "shopholic" är ju ställen som Tradera och Blocket jättebra.. Man säljer för att köpa nytt

• Anonym (De 4 gäng)
    Svar på #21
    Borgarbracka
  • Anonym

Anonym (De 4 gäng) skrev 2008-11-10 22:58:40 följande:

Svar på #21Borgarbracka
    va? förklara dig!
  • Susiepie

Inte får väl skattemyndigheten bara gå in och titta på eran konton låter befängt...

Livet är fullt av kärlek!
Svar på tråden Någon som har sålt mkt på Tradera och blivit "uppkollad" av Skattemyndigheten?