• Anonym

Åsna!

Dottern har fått för sig att en ÅSNA vore bästa julklappen i år. Hon påstår att man kan rida på dem (hon rider några russ i dag), men det kan väl ändå inte vara lika bra som hästar? Och hur tunga barn orkar en åsna egentligen bära, de ser ju så små ut?
    Vill vara anonym i denna (enligt mig) pinsamma fråga, då jag är välkänd här annars.

• Svar på tråden Åsna!
  • Trolovade

Haha, trodde att detta var ett skämt, men såg sen att den inte låg i sandlådan.. Menar du på fullt allvar att ni funderar på att köpa en åsna?!

• Anonym (klart)

Klart ni ska köpa en åsna!

• Anonym

Är det SÅ konstigt att rida på åsnor att folk tar frågan för ett skämt? Kan ju vara bra att tipsa dottern om! Men seriöst, GÅR det att rida på åsnor? Orkar de annat än väldigt små barn?

• Anonym

Tack för länkarna!
    Men är det någon här som vet HUR det är att rida åsnor? Alltså, gör man likadant som på hästar? Är det skumpigare? Är de lika snälla? Lugnare eller piggare? Ska man överväga det på allvar?
    Känner att jag behöver ha sakliga argument för att tampas med dottern (som för övrigt är envis som - just det, en åsna!)

• Anonym (klart)

De är trevliga, snälla, rara, goa djur, men lite envisa.
    En annan form av steg har de så klart o ett annat rörelsemönster.
    Piggheten är en åsnas pigghet - där är det ju så klart olika i förhållande till hästar.
    De har otroligt fina långa öron som är såå mysiga att gosa med...*S*

Hade jag utrymme o möjlighet skulle jag inte tveka en sekund!

• Anonym

Hur är åsnors pigghet jämfört med hästars? (Det varierar ju också från häst till häst, men dottern är då van vid russ mest.) Hur tung kan man vara när man rider åsna, hon är ju ingen liten speta direkt.

• Anonym (klart)

Åk iväg och träffa någon åsneuppfödare, ställ dina frågor, titta på åsnorna och möt dem.

• Anonym

Tack för rådet (klart). Fast det skulle kännas lite konstigt att åka till en uppfödare för att få hjälp från denna att övertyga min dotter om att vi INTE ska ha åsna... Det är ju liksom det som är poängen här, hur jag ska "snacka omkull" henne (och då behövs FAKTA!)

• Anonym (klart)

*fniss* jag tycker som din dotter: skaffa en åsna! eller skaffa två!

Bästa sättet att få argument är att möta uppfödare/djur - då har du sett med egna ögon, hört och kan på ett annat sätt argumentera!
    Läs på och skaffa kunskap!

• Anonym

Så jag inte blir tagen för djurhatare, åsnor ÄR underbart SÖTA!!! Fast jag är ändå inte så pigg på att ha en traskandes hemma runt huset. (Bits de inte förresten?)
    Nu har dottern fått för sig att hon vill ha en åsna, och hon kan hålla på lääänge med "varför inte?". Därför vill jag ha lite fakta innan jag börjar diskutera med henne.
    Men rida på åsnor får hon såklart gärna göra, jag vill bara inte äga någon. (Sen är det inte lätt att hitta ridåsnor, jag vet, och det är hennes främsta argument för varför vi själva ska ha en...suck)

• MrM

Anonym skrev 2008-10-21 15:10:47 följande:

Tack för rådet (klart). Fast det skulle kännas lite konstigt att åka till en uppfödare för att få hjälp från denna att övertyga min dotter om att vi INTE ska ha åsna... Det är ju liksom det som är poängen här, hur jag ska "snacka omkull" henne (och då behövs FAKTA!)
    Jag har full förståelse för om du inte vill/kan härbärgera en åsna hemma, många av oss har fullt ändå i köket. Men om ni har möjlighet och det handlar om en åsna eller en häst så känns det som om en öppnare attityd till möjligheten skulle kunna vara givande. Jag vet absolut ingenting om åsnor eller hästar så några råd har jag inte men samtidigt tycker jag att det låter som en spännande tanke som skulle kunna vara värd att utforskas vidare istället för att enbart leta efter argument mot det hela.

Mvh
  • Lolilla

Har du själv erfarenhet av hästar eller har ni någon i er närhet som kan hjälpa er dotter? En häst (eller åsna) är ett väldigt stort ansvar för ett barn. Gissar på att hon är yngre? Angående åsnor: snälla, pigga och trevliga (rent generellt) MEN blir det problem typ istadighet m.m så är det 100 resor värre än med en häst. (också en generalisering såklart)

• Lolilla

Sen har jag något svagt minne av att man ej bör ha hästar och åsnor tillsammmans för åsnor smittar lätt hästar med mask. Kan ha varit lungmask, minns ej. Många år sen jag var aktiv med hästar.

• Lolilla
    Anonym skrev 2008-10-21 15:10:47 följande:
    Fakta:
    Hovslagare
    Veterinär
    Avmaskning
    Motion
    Skötsel
    Tid
    Kunskap (krävs faktiskt en hel del, räcker inte att "kunna rida".)
    om djurets anatomi, sjukdomar m.m
    Utrustning
    Stallhyra
    Foder
    Bete på sommaren

Listan kan göras hur lång som helst...
    Sen är det bara att räkna ut vad kalaset kostar. Det brukar bli en hel del Både tid och pengar.
  • Anonym

Ja, kan den inte bo bland hästar är det ju definitivt kört! Vi har knappast råd att skaffa enskilt boende åt den (här finns annars ett stall där russen ju bor) Tack!

• Anonym (klart)

Faast, det är många som låter sina åsnor bo med hästar ialla fall - så du bör ha lite fler argument än det.

Åsnor gillar inte blött väder, de lever inte lika länge här i norden som i sydligare länder, de kostar knappt något att föda (argument till din dotter)....

• Lolilla

Anonym (klart) skrev 2008-10-21 16:03:23 följande:

Faast, det är många som låter sina åsnor bo med hästar ialla fall - så du bör ha lite fler argument än det.Åsnor gillar inte blött väder, de lever inte lika länge här i norden som i sydligare länder, de kostar knappt något att föda (argument till din dotter)....
    Prata med hästägarna och se om de säger nej till en åsna i staller
    P.g.a lungmaskrisken. Du kan ju googla på det och se vad du hittar? Åsna + häst + lungmask
Svar på tråden Åsna!