• Lolilla

Åsna!

Har du själv erfarenhet av hästar eller har ni någon i er närhet som kan hjälpa er dotter? En häst (eller åsna) är ett väldigt stort ansvar för ett barn. Gissar på att hon är yngre? Angående åsnor: snälla, pigga och trevliga (rent generellt) MEN blir det problem typ istadighet m.m så är det 100 resor värre än med en häst. (också en generalisering såklart)

• Lolilla

Sen har jag något svagt minne av att man ej bör ha hästar och åsnor tillsammmans för åsnor smittar lätt hästar med mask. Kan ha varit lungmask, minns ej. Många år sen jag var aktiv med hästar.

• Lolilla
    Anonym skrev 2008-10-21 15:10:47 följande:
    Tack för rådet (klart). Fast det skulle kännas lite konstigt att åka till en uppfödare för att få hjälp från denna att övertyga min dotter om att vi INTE ska ha åsna... Det är ju liksom det som är poängen här, hur jag ska "snacka omkull" henne (och då behövs FAKTA!)
    Fakta:
    Hovslagare
    Veterinär
    Avmaskning
    Motion
    Skötsel
    Tid
    Kunskap (krävs faktiskt en hel del, räcker inte att "kunna rida".)
    om djurets anatomi, sjukdomar m.m
    Utrustning
    Stallhyra
    Foder
    Bete på sommaren

Listan kan göras hur lång som helst...
    Sen är det bara att räkna ut vad kalaset kostar. Det brukar bli en hel del Både tid och pengar.
  • Lolilla

Anonym (klart) skrev 2008-10-21 16:03:23 följande:

Faast, det är många som låter sina åsnor bo med hästar ialla fall - så du bör ha lite fler argument än det.Åsnor gillar inte blött väder, de lever inte lika länge här i norden som i sydligare länder, de kostar knappt något att föda (argument till din dotter)....
    Prata med hästägarna och se om de säger nej till en åsna i staller
    P.g.a lungmaskrisken. Du kan ju googla på det och se vad du hittar? Åsna + häst + lungmask
Svar på tråden Åsna!