• Anonym

Åsna!

Dottern har fått för sig att en ÅSNA vore bästa julklappen i år. Hon påstår att man kan rida på dem (hon rider några russ i dag), men det kan väl ändå inte vara lika bra som hästar? Och hur tunga barn orkar en åsna egentligen bära, de ser ju så små ut?
    Vill vara anonym i denna (enligt mig) pinsamma fråga, då jag är välkänd här annars.

• Svar på tråden Åsna!
  • Anonym

Är det SÅ konstigt att rida på åsnor att folk tar frågan för ett skämt? Kan ju vara bra att tipsa dottern om! Men seriöst, GÅR det att rida på åsnor? Orkar de annat än väldigt små barn?

• Anonym

Tack för länkarna!
    Men är det någon här som vet HUR det är att rida åsnor? Alltså, gör man likadant som på hästar? Är det skumpigare? Är de lika snälla? Lugnare eller piggare? Ska man överväga det på allvar?
    Känner att jag behöver ha sakliga argument för att tampas med dottern (som för övrigt är envis som - just det, en åsna!)

• Anonym

Hur är åsnors pigghet jämfört med hästars? (Det varierar ju också från häst till häst, men dottern är då van vid russ mest.) Hur tung kan man vara när man rider åsna, hon är ju ingen liten speta direkt.

• Anonym

Tack för rådet (klart). Fast det skulle kännas lite konstigt att åka till en uppfödare för att få hjälp från denna att övertyga min dotter om att vi INTE ska ha åsna... Det är ju liksom det som är poängen här, hur jag ska "snacka omkull" henne (och då behövs FAKTA!)

• Anonym

Så jag inte blir tagen för djurhatare, åsnor ÄR underbart SÖTA!!! Fast jag är ändå inte så pigg på att ha en traskandes hemma runt huset. (Bits de inte förresten?)
    Nu har dottern fått för sig att hon vill ha en åsna, och hon kan hålla på lääänge med "varför inte?". Därför vill jag ha lite fakta innan jag börjar diskutera med henne.
    Men rida på åsnor får hon såklart gärna göra, jag vill bara inte äga någon. (Sen är det inte lätt att hitta ridåsnor, jag vet, och det är hennes främsta argument för varför vi själva ska ha en...suck)

• Anonym

Ja, kan den inte bo bland hästar är det ju definitivt kört! Vi har knappast råd att skaffa enskilt boende åt den (här finns annars ett stall där russen ju bor) Tack!

Svar på tråden Åsna!