• Mamma080413

Järndroppar..!!

hej.
    Mågon som vet när man ska sluta ge extra järndroppar??
    Mina pojkar har fått extra ända sen födseln, men jag tror läkarn sa till 6 mån och de är dom nu
    Någon som vet??

• Svar på tråden Järndroppar..!!
  • Snillan

Blomman8: vi har kört med både AD-droppar och Järn-droppar sedan vi blev utskrivna. Konstigt att ni ej fått börja med AD-dropparna förrän järnet skall tas bort?

Vi fick direktiv att sluta med järn-dropparna efter 6 månader okorrigerat - MEN det berodde på i vilken vecka barnet var fött sa de till oss. (vår älskling är född i vecka 29)

• Mallan83

vår läkare sa också till 6 månader.

ja vi fick också ad droppar nu
    sen äter hon även natrium fosfat och kalcium

• Full av förhoppning

Vi skulle ge 3 månader efter vi kommit hem från NEO....
    Verkligen konstigt hur mycket alla rekommendationer skiljer sig överallt

Elias är här
  • Umetjejen79

Vi fick protovit till en månad efter utskrivning (BF), sen AD droppar.

• lugna gatan

Ad-droppar har mina barn fått från födseln (född v29+3) och järn. Järnet skulle de ha i 6 mån.
    Jättebra med oljebaserade ad-droppar då det smörjer lite eftersom järnet gör dem hårda och gasiga.
    AD-dropparna var slut i tre dagar innan vi hann skaffa nya, vi märkte direkt att de blev stenhårda i magen (bajset), när vi började igen blev de mer "normala" igen.

Är det någon som vet om man skall höja dosen som det står på bipacksedeln, eller om de bara skall fortsätta med den utskrivna dosen på två droppar.
    (De har ingen uttalad blodbrist utan det skall bara vara som stöd för kroppen innan de börjar tillverka egna blodkroppar i rätt mängd).

• Gemelas
    Svar på #16
    Vi höjde dosen enligt anvisningarna när vikten ökade. De fick mer ont då och vi gav dropparna mer utspritt över dygnet och det funkade faktiskt. Tror vi gav 4ggr per dag i slutet.
  • Gemelas

Lugna gatan: Men kolla med neoläkarna för säkerhets skull..

• lugna gatan

Bvc visste inte så jag ska fråga läkaren nästa gång vi skall polikliniskt, om några veckor.
    Kör två droppar två ggr om dan så länge.

• Blomman8

Snillan: Vi ger sonen järndroppar och Protovit å när han har slutat med Protoviten så blir det AD droppar.

Svar på tråden Järndroppar..!!