• Mamma080413

Järndroppar..!!

hej.
    Mågon som vet när man ska sluta ge extra järndroppar??
    Mina pojkar har fått extra ända sen födseln, men jag tror läkarn sa till 6 mån och de är dom nu
    Någon som vet??

• Svar på tråden Järndroppar..!!
  • bulleiugnen84

Kan man ge Niferexen ihop med protoviten?? Jag blandar dessa två och semper droppar med lite bröstmjölk och ger på flaska..

• cloudberry79

Jag blandade proton och niferexen, gick finfint. Frågade även sen om man kunde blanda med ad-dropparna och det skulle också gå bra. Vi gav niferex tills Vidar var 6 mån okorr.

Skillz that Killz 10k+
  • Livsglädjen

Edvin fick Protovit och Niferex med hem. Sedan övergick vi till AD-droppar och Niferex. Järnet fick han ganska länge (tror att det var ungefär tills han var 8-9 månader okorr), men de tog ju blodprov på honom för leverns skull och då kollade de blodvärdet samtidigt. Han behövde järn så länge.
    Däremot minns jag inte att han hade några särskilda problem med magen av järnet... Han knorrade lite allmänt ändå och hade lite trög mage ibland, jag gav kolikmassage och han blev lugnare då. Vet inte om knorret berodde på järnet eller ej.

• Tualisa

vi fic veta på återbesöket att vi ska ge järndrp tills alva är 12 månader....så vi fortsätter.

Lilla Alva är här
  • I have a kid

24Igår 22:28 | ID: 37791379
    tualisa

konstigt

onödigt å ge niferex om det ej behövs !!!!

freja är 4 å en halv månad okorrigerat

korr 2 månader

å vi behöver inte ge nå mera

då dom kollade nu på 4 månaders kontrollen så var blodvärdet bra,

lyssna inte på bvc

• queenedwina

på min flaska står det från 5v till sex månader

• I have a kid

queenedwina
    fortfarande så behövs det ej om bebisen har bra värden

inte bra att ge överskott i järn

skulle du äta starka järn tab om du inte behövde `??

• MsBeauty

min son fick det i 3 månader efter hemkomst, sedan började vi med AD-droppar.

• Livsglädjen
    MsBeauty skrev 2008-10-30 16:22:09 följande:
    min son fick det i 3 månader efter hemkomst, sedan började vi med AD-droppar.
    Fast AD-dropparna och järndropparna är ju helt olika saker. AD-dropparna "ska" ju alla barn ta (nu blir det ju bara D-droppar) men järn/Niferex beror ju på att blodvärdet inte är tillräckligt bra hos barnet=järnbrist. Niferex kan även ges till vuxna med järnbrist, självklart är det helt andra doseringar vi talar om då.
    Om jag minns rätt så korrigerade Edvins läkare antalet droppar allt eftersom han gick upp i vikt. Men jag var tvungen att ligga på och påminna om det. Hade jag inte frågat hade de nog glömt bort ökningen...
  • Full av förhoppning

jag har också undrat så mycket varför så många i tråden blandat in protovit och AD-dropper som ju är vitaminer... och järn är ju järn......

Så konstigt också att det är så olika... här var det bara 3 månader efter man kommit hem som gällde och man skulle inte öka dropparna. 3 drp 2ggr dagligen

Livsglädjen skrev 2008-11-01 15:08:44 följande:
    Fast AD-dropparna och järndropparna är ju helt olika saker. AD-dropparna "ska" ju alla barn ta (nu blir det ju bara D-droppar) men järn/Niferex beror ju på att blodvärdet inte är tillräckligt bra hos barnet=järnbrist. Niferex kan även ges till vuxna med järnbrist, självklart är det helt andra doseringar vi talar om då.Om jag minns rätt så korrigerade Edvins läkare antalet droppar allt eftersom han gick upp i vikt. Men jag var tvungen att ligga på och påminna om det. Hade jag inte frågat hade de nog glömt bort ökningen...
    Elias är här
  • MsBeauty
    Livsglädjen skrev 2008-11-01 15:08:44 följande:
    Fast AD-dropparna och järndropparna är ju helt olika saker. AD-dropparna "ska" ju alla barn ta (nu blir det ju bara D-droppar) men järn/Niferex beror ju på att blodvärdet inte är tillräckligt bra hos barnet=järnbrist. Niferex kan även ges till vuxna med järnbrist, självklart är det helt andra doseringar vi talar om då.Om jag minns rätt så korrigerade Edvins läkare antalet droppar allt eftersom han gick upp i vikt. Men jag var tvungen att ligga på och påminna om det. Hade jag inte frågat hade de nog glömt bort ökningen...
    Jag vet väl att det är olika saker, jag är inte dummare än andra. Anledningen att jag skrev det var att någon skrivit att barnet fick NIferex samtidigt som AD-droppar, men min son fick inte börja med AD-dropparna förrän vi slutat med Niferexen. Även om detb är helt olika saker.
  • Full av förhoppning
    MsBeauty skrev 2008-11-01 16:52:42 följande:
    Jag vet väl att det är olika saker, jag är inte dummare än andra. Anledningen att jag skrev det var att någon skrivit att barnet fick NIferex samtidigt som AD-droppar, men min son fick inte börja med AD-dropparna förrän vi slutat med Niferexen. Även om detb är helt olika saker.
    Fick han inte eller var det en slump? AD-droppar börjar man få vid 2 månader korrigerad ålder.... eller var det nåt som gjorde att han inte fick det för läkaren??
    Elias avskydde sin protovit så han fick AD-droppar redan när han var 38+4 för att vi skulle slippa sätta om sonden han drog ut (han vägrade svälja) och då hade vi niferex
    Elias är här
  • MsBeauty

Full av förhoppning skrev 2008-11-01 18:07:53 följande:

Fick han inte eller var det en slump? AD-droppar börjar man få vid 2 månader korrigerad ålder.... eller var det nåt som gjorde att han inte fick det för läkaren??Elias avskydde sin protovit så han fick AD-droppar redan när han var 38+4 för att vi skulle slippa sätta om sonden han drog ut (han vägrade svälja) och då hade vi niferex
    Nej, läkaren sa de att han ska få Niferex och Protovit tills Protoviten är slut. Sedan ska vi börja med AD-droppar (efter 3 månader ca) och då ska han inte äta Niferex.
Svar på tråden Järndroppar..!!