• ShaGaDeLiC

    Vad innebär umgängesrätt?

    Eisa skrev 2008-10-21 19:52:47 följande:
    Jag har ensam vårdnad men pappan (som bor i en annan stad) har ju ändå umgängesrätt.Betyder det att han kan säga "jag kommer nu och hämtar sonen och blir borta i 3 dagar" utan att jag får säga nej?
    Jag sitter i precis samma situation, men nej dem kan inte bara komma och ta barnen. Jag tror faktiskt att umgänget 'ska' ske där barnet bor och så, och så beror det väl på hur bra kontakt barnet har med pappan och personer i hans omgivning. Min sons pappa och hans föräldrar har väldigt dålig kontakt med honom så jag har sagt bestämt nej när han sa att han skulle komma och ta pojken upp till hnonom över en helg/vecka , 30 mil härifrån. När jag ringde familjerätten sa dem att han var för liten för att åka så långt, speciellt till personer han inte känner igen eller känner sig trygg hos.
  • ShaGaDeLiC
    Eisa skrev 2008-10-21 21:05:13 följande:
    Och om jag inte får?
    Du behöver inte ens lämna barnet till honom. Vill han träffa det så ska det även passa dig och erat barn, vilket det gör bäst om han får vara i sin hemma miljö. Ring familjerätten och försök få med barnets pappa på ett möte.
Svar på tråden Vad innebär umgängesrätt?