• Fidelis ad urnam

Jag vill be om ursäkt, visste inte att ordet tattare var ett skällsord.

Igår startade jag en omröstningstråd angående plastflaskor och glasflaskor med etiketterna kvar på och om man kan tänka sig använda dessa som vaser.
    Ett av mina alternativ var;
    "Nej, det ser billigt och tattaraktigt ut"

Vissa reagerade på detta då det tydligen är ett skällsord för romer, detta visste inte jag då jag aldrig har hört det ordet i samband med romer och då jag aldrig har använt ordet på det sättet. För mig har ordet tattare alltid varit det samma som det nya ordet WT är nu.

Jag vill därför be om ursäkt för att jag använde det ordet och lovar att det inte ska upprepas.
    Hoppas ni som tog illa vid er godtar min ursäkt.

Ha en bra dag

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Svar på tråden Jag vill be om ursäkt, visste inte att ordet tattare var ett skällsord.
  • Birgitta2

Vad betyder WT?

Jo, tattare har alltid varit den lägsta formen av människo-"rasen". Det var folk som var hemlösa, gick och tiggde och sålde billiga prylar. Zigenare kallades för tattare också förr.

• Fidelis ad urnam
    Birgitta2 skrev 2008-10-22 10:18:57 följande:
    Vad betyder WT?Jo, tattare har alltid varit den lägsta formen av människo-"rasen". Det var folk som var hemlösa, gick och tiggde och sålde billiga prylar. Zigenare kallades för tattare också förr.
    White trash
    Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Birgitta2

Fidelis ad urnam skrev 2008-10-22 10:19:32 följande:

White trash
    Aha... hört det, men jag är för gammal för att ha använt det.
  • Maria V

Jag är som du i så fall. Jag kan säga tattare åt vad som helst ibland. Tänker bara inte på det..

Wilma 070313 Hjalmar 080724
  • Birgitta2

Visste inte ens att ordet tattare används numera. På mina föräldrars tid, i deras ungdom på 30-talet, fanns tattarna. Numera är det nog white trash som är detsamma. Men vad är egentligen white trash? Finns nån definition?

• Pansarhamster

Jag vet att tattare har varit en synonym för zigenare/rom förr. Men som Birgitta2 skrev så ingår andra folkgrupper också i begreppet.

Hursomhelst, jag använder ordet tattare eller tattigt. Förstår inte varför folk ska störa sig på det, för stör man sig så tar man ju åt sig?

Svar på tråden Jag vill be om ursäkt, visste inte att ordet tattare var ett skällsord.