• Fidelis ad urnam

Jag vill be om ursäkt, visste inte att ordet tattare var ett skällsord.

Igår startade jag en omröstningstråd angående plastflaskor och glasflaskor med etiketterna kvar på och om man kan tänka sig använda dessa som vaser.
    Ett av mina alternativ var;
    "Nej, det ser billigt och tattaraktigt ut"

Vissa reagerade på detta då det tydligen är ett skällsord för romer, detta visste inte jag då jag aldrig har hört det ordet i samband med romer och då jag aldrig har använt ordet på det sättet. För mig har ordet tattare alltid varit det samma som det nya ordet WT är nu.

Jag vill därför be om ursäkt för att jag använde det ordet och lovar att det inte ska upprepas.
    Hoppas ni som tog illa vid er godtar min ursäkt.

Ha en bra dag

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Svar på tråden Jag vill be om ursäkt, visste inte att ordet tattare var ett skällsord.
  • Licens To Kiss

Hahaha

Ja jag vet inte! Hur som helst så har jag finsk-rysk bakgrund och är fd resande.

• konkelbär

Oj. Hade ingen aning om att tattare var ett fulare ord för romer. Det vet nog inte så många, speciellt inte alla dom skolkompisar jag hade. Vi sa tattare till varandra ganska flitigt.

• Fidelis ad urnam
    konkelbär skrev 2008-10-23 08:45:45 följande:
    Oj. Hade ingen aning om att tattare var ett fulare ord för romer. Det vet nog inte så många, speciellt inte alla dom skolkompisar jag hade. Vi sa tattare till varandra ganska flitigt.
    Samma här.
    Använder ordet, men inte som ett ord för zigenare.
    Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Birgitta2
    konkelbär skrev 2008-10-23 08:45:45 följande:
    Märkligt hur så många ungdomar som använder ord de inte vet betydelsen av. Hora är ett, som till och med 2:a-klassare använder (fruktansvärt). Tattare ett annat. CP ett tredje.Varför inte försöka använda ord som man faktiskt förstår vad det betyder OCH som inte sårar människor?
  • Morbid Mistress
    mammapuh skrev 2008-10-23 08:33:37 följande:
    Återigen skriver du utan att tänka på vad och hur du skriver! Att sen komma och säga förlåt hjälper inte dem man sårat. Man ska tänka efter före inte efter! Visst det är bättre att säga förlåt än att inte göra det men ett råd försök tänk efter innan nästa gång så behöver du inte be om ursäkt så många gånger!
    Vad är det för fel med att be om ursäkt för sin okunskap? Jag tycker det är stongt gjort och fler borde följa hennes exempel.
    Det som skrivs på Internet stannar på Internet
  • Hundtok

Tattare är ett annat ord för resande. Att just romer blivit ihopmixade med detta ord är ju för att romerna var ett resande folk. Men ordet tattare står för resande, däribland romer men även andra folkslag.

• Valentinius

Ords betydelse kan ju faktiskt förändras och kan vara kulturellt betingat, ingen kan ju känna till allt.

Ofta så har dem som kränkts av ett ord tagit ordet till sig och använder det sinsemellan och då försvinner ordets värde och den negativa laddningen.... förutom hos PK eliten då som tydligen är född med kunskap om alla ord och hur det värderas osv.

• NoXigen

Jag tillhör tattar släkt och tar nte illa vid mig varje fall

• thissan

Det är lustigt hur man i en tråd kan läsa hur folk med näbbar och klor försvarar sin rätt att säga "negerboll" men i en annan förfasas över ett ord som tattare.
    Och de som försvarar ordet negerboll är ofta de som hävdar att "det har alltid hetat så", dvs ganska många generationer bakåt, samma personer som nu förfasar sig över att ungdomar använder ord de inte vet betydelsen av.
    Jag blir så trött på folk.

• Birgitta2
    Valentinius skrev 2008-10-23 11:40:24 följande:
    förutom hos PK eliten då som tydligen är född med kunskap om alla ord och hur det värderas osv.
    Vad är PK-elit?
Svar på tråden Jag vill be om ursäkt, visste inte att ordet tattare var ett skällsord.