Inlägg från: Vildrosen |Visa alla inlägg
  • Vildrosen

Biologisk förälder

Nar vi gick adoptionskurs fick vi lara oss att INTE ta kontakt med biologiska foraldrar. Eventuella kontakter ska ga via adoptionsorganisationen. Detta for att bla undvika otrevliga situationer som man inte kan hantera, bla kanske biologiska foraldrarna inte vill ha kontakt. For mig ar det sjalvklart att av respekt for min dotters biologiska mor som valt att adoptera bort henne, INTE forsoka ta kontakt med henne. Men jag vet inte hur det gick till pa den tiden du blev adopterad, formodligen gick det via nagon socialsekreterare och da borde ju kontakten ga via dem. Men nu har du redan tagit kontakt sjalv. Du vet redan att din biologiska far inte vill ha kontakt och att han inte vill att hans nya familj ska veta om dig. Jag tycker i forsta hand att du ska respektera hans vilja. Det ar darfor mojligheten till adoption finns, bland annat, enligt mig! Du vet inte vad du staller till med i hans/deras liv. Du har fatt nya foraldrar. Samtidigt kan man forstos havda att han visste vad han gjorde nar han hade sex den gangen och att han borde veta att det kan handa att du knackar pa dorren en dag och da maste han ta ansvar for situationen... men, nej, inte nar barnet adopterats bort, da avsager man sig skyldigheter ... och forstas rattigheter (den storsta forlosten gor ju han som aldrig lart kanna dig).

• Vildrosen

Tuffen.
    Vet inte hur mycket du vet om adoption, om du ar adopterad eller ska adoptera och om du gatt nagon kurs om detta. Det har i alla fall jag och har darfor reflerkterat over detta mycket. For mig ar det en mycket mycket stor skillnad pa att ha barn som inte ar bortadopterade och att ha barn som ar bortadopterade. Denna skillnad hade jag inte forstatt for fem ar sedan. Enligt mig kan man viss avsaga sig sina moraliska skyldigheter gentemot sitt biologiska barn! Detta sker via adoption. Jag skulle aldrig dromma om att tvinga biologiska modern till mitt barn att avsloja att hon finns OM hennes familj inte visste om det och hon inte vill. Hon har valt att inte gora abort och att foda detta barn trots att hon inte kan ta hand om det och da tycker jag det ar hennes rattighet att inte ha henne i sitt liv nar hon nu i mina ogon varit sa godhjartad att hon adopterat bort henne till oss. jag tycker aven det ar mycket olampligt om min dotter skulle tvinga sig till att mota sina biologiska syskon om mamman inte vill. Men nar min dotter ar myndig kan jag inte hindra henne, det ar hennes val, men om man fragar mig sa ar det sa. Vi i Sverige tillskansar det biologiska bandet alldeles for stor roll!!! Vad sager att man ska ha ratt till det ena och det andra bara for att man har delvi samma gener?

• Vildrosen

Sally. 1) inte bara som mor har man ratt att adoptera bort barn utan aven som far. Aven om man inte fott barnet har man ratt att avsaga sig ansvaret genom adoption.
    2) Du vet ju ingenting om biologiska pappan. Han kanske inte ens har vetat om barnet?
    3) Vad vet du om biologiska systern, for vem ar det bast att veta om den okanda biologiska brodern, for hon? det vet du inte om hon tycker over huvudtaget, det kan vanda upp och ner pa hennes varld plus att nar det en gang ar berattat sa ar det oaterkalleligt, da vet hon det for alltid. I vissa lagen far man nog forsoka forsonas med sitt ode.
    4) Jag tycker att om man vill ga mot biologiska faderns vilja nar han ar vid liv ska man atminstone tala om for honom att man har denna avsikt.
    5) Aven om det ar hart sa ar detta till stor del en politisk fraga. I Danmark tex far spermiedonatorer vara anonyma, men inte i Sverige. Men adoption om den ar sluten ar sa vitt jag vet ett satt att avsaga sig kontakt for all framtid, om inte alla berorda ar overens om annat forstas.

Svar på tråden Biologisk förälder