Min 17-åring mår inte bra
Min 17-åriga son mår inte bra. Jag har känt på mig i det i ca ett halvår men varje gång jag frågat har han svarat att det är bra. Nu har han i alla fall talat om för mig att han vill ha hjälp av psykolog.
Lite bakgrund: Min dotter som nu är 15 har varit deprimerad och haft ångest i snart två år. Det har varit väldigt jobbigt det senaste året och hon har t ex inte gått i skolan under hela förra året. Nu mår hon bättre och har börjat skolan igen denna terminen.
Jag (ensamstående förstås) har stöttat henne för fulla muggar på alla sätt och vis och visst har min son kommit i skymundan under den här tiden. Nu skyller han allt på sin lillasyster och säger att hon har förstört hans liv.
Det är jättejobbigt som mamma att höra när de bråkar.
Till saken hör att min son för ett halvår sedan träffade en flickvän (hans första) och han har gått in för relationen otroligt mycket. Tjejen har inte heller mått bra. Hon har en bakgrund med skärande och självmordsförsök och när hon mår dåligt är han jätterädd för att hon ska göra något dumt.
De bråkar jättemycket och säger att de ska ta det lugnt och vara isär en tid. Det har de kommit överens om flera gånger under det här halvåret. Men de klarar inte det. De kan inte lämna varandra ifred.
Jag är orolig för min son och vill att han ska vara hemma lite mer (har sagt nej till att de sover över hos varandra i veckorna). Han behöver vila, träna (som han lagt av med) och träffa sina killkompisar. Men han lyssnar inte på mig.
Han säger att han kan flytta hemifrån om vi tycker att han är till problem.
Kan någon ge mig råd hur jag kan hantera det här? Vi står i kö till psykolog men vill gärna ha någon annan förälder att ventilera med.