Min 17-åring mår inte bra
Jag har tyvärr inga råd att ge, utom att berätta att även jag gått igenom det där med ungdomar som har depression. Det är urjobbigt och man kan inte annat än stötta och finnas där. Din dotter bör träffa en läkare. Många som har depressioner har fel på signalsubstanserna. Där kan antideppmediciner hjälpa. Min egen tös går på Efexor och tar hon inte dom dyker hon direkt ner i ångest, djup ångest. Men efexor hjälper! När grabben bodde hemma tyckte han det var skitjobbigt, för han påverkas ju också. Och killar fattar inte det där med ångest och depressioner. Åtminstone inte bröder.
Se till att hon kommer till Hjärnhälsan eller nån liknande öppenpsyk.mottagning. De är vana vid sånt här och vet hur de skall hjälpa. Problemet med antideppmediciner är att efter ett par veckor så dyker man ner ännu djupare, för att efter några dagar kravla sig upp igen. De där dagarna är urjobbiga både för barnet och för föräldern och då får man stålsätta sig.
Din son skall verkligen inte ha den här relationen med sin flickvän. Men du får helt enkelt låta det vara och vaka över honom. Förbjuder du honom att träffa henne, så vet du ju själv vad som händer: han kommer hålla sig undan mer och mer. Nu har du åtminstone lite koll.
Hoppas du löser det här, jag vet att det kommer ta tid, men det finns hjälp att få.
Varma kramar