• JossanW

Tips för att peppa 14-åring att plugga

Jag behöver hjälp!! Vår 14-åring har svårt att klara av skolan och vill inte plugga. Vi har sagt till honom att han ska göra sina läxor varje dag, minst 30 minuter. Inför prov ska han givetvis läsa mer. Men....frågar jag honom om han har gjort sina läxor så säger han: Har inga läxor, Har gjort läxan i skolan, Gjorde läxan hos en kompis osv.. Nu har det visat sig att han har svårt att få godkänt i vissa ämnen och att lärarna är oroliga för honom.
    Vi har försökt peppa honom och sagt att OM han klarar VG i fyra ämnen så ska vi åka till England och gå på fotboll, vilket är hans drömresa... Allt för att han ska bli sugen att klara av skolan.
    Vad ska jag göra för att få honom att läsa sina läxor ordentligt?
    Han är ju 14 år så han måste ju ta ansvar för sitt läsande.

Alla tips är uppskattade

• Svar på tråden Tips för att peppa 14-åring att plugga
  • Pysen

Tjoho.. jag vill oxå veta! Min 14 årige son är PRECIS likadan...*suck*

• NenniePennie

han kanske kan få en mindre summa pengar när han klarar ett prov? till en början bara. Eller något annat som han tycker om.

Eller ta en stund o prata med honom om framtidsvisioner. Förklara för honom hur svårt det är att få jobb utan utbildning. Försök peppa honom. Ge honom beröm när han har gjort läxor eller klarat prov. Hjälp honom med läxorna lite varje dag.

Bli inte arg på honom om han inte gör läxorna, utan försök istället uppmuntra honom att göra dem..

Lycka till

• Nufsan

Här har jag en tonårsdotter som inte heller jublar över läxor och pluggning!

Vi har däremot pratat massor om att enda chansen att få möjlighet att gå den linje hon vill är att plugga och om hon inte gör det nu så kommer hon få göra det när alla andra hennes kompisar börjar söka jobb eller kanske reser... det har bitit och hon har börjat sköta om dom mkt bättre, men kanske inte riiiiiktigt så bra som jag tycker

Fast alla barn är ju inte lika tyvärr.

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Cocco

Hjälp honom med läxorna så de inte blir så jobbigt för honom.

• IS THIS IT

Försök att lägga tid på att hjälpa honom, "plugga" tillsammans med honom, förhör och förklara. Förhoppningsvis tycker han det blir mycket roligare då. Det tyckte i alla fall jag när jag gick i skolan, önskar att mina föräldrar orkat lägga ner mer tid på att förhöra och plugga med mig. Självklart bör man ju klara sig själv när man är så gammal, men lite hjälp från föräldrar skadar nog inte och så kanske ni kan komma på bra sätt att plugga på som han kan ha nytta av när han pluggar själv. Det är ju mycket roligare att göra läxan om man vet hur man ska göra.

• JossanW

Har försökt att hjälpa honom med läxorna och det slutar oftast med att vi blir osams... Han vill inte ha hjälp.

Har även försökt berätta för honom hur viktig skolan är men han tycker att skolan och läxor är onödigt, fast i samma mening så vill han bli arkitekt och läsa tekniskt gymnasium.... Vet inte hur det ska gå ihop

• NenniePennie
    JossanW skrev 2008-10-22 20:13:18 följande:
    Har försökt att hjälpa honom med läxorna och det slutar oftast med att vi blir osams... Han vill inte ha hjälp.Har även försökt berätta för honom hur viktig skolan är men han tycker att skolan och läxor är onödigt, fast i samma mening så vill han bli arkitekt och läsa tekniskt gymnasium.... Vet inte hur det ska gå ihop
    ta reda på vad som krävs för att bli arkitekt. förklara sedan för honom hur viktigt det är med bra betyg så att han kommer in på den linje han önskar.

är det så att han sitter mycket vid datorn eller har något annat intresse som tar upp mycket tid? för isåfall kan du ju ha speciella "datortider" om han sitter mycket vid datorn
  • Nufsan
    JossanW skrev 2008-10-22 20:13:18 följande:
    Har försökt att hjälpa honom med läxorna och det slutar oftast med att vi blir osams... Han vill inte ha hjälp.Har även försökt berätta för honom hur viktig skolan är men han tycker att skolan och läxor är onödigt, fast i samma mening så vill han bli arkitekt och läsa tekniskt gymnasium.... Vet inte hur det ska gå ihop
    Sporra honom och ge honom t ex 100 kr för varje mvg han får eller vg på betyget i dec och samma i juni nästa år! Kanske kan det sporra honom?
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • mimmi 1

det är ju jättebra att han i allafall har tankar om vad han vill fortsätta med efter skolan...det är ju en bra början..

men det är verkligen jättesvårt när dom är skoltrötta, och inte riktigt tar skolan på allvar, och det värsta är ju att dom halkar efter hela tiden, och till slut är det alldeles för jobbigt att komma ikapp.

Själv har jag en av varje, en som pluggar och en som inte gör det.. den äldre pluggar, går 2:an i gymnasiet, naturvetenskap, vet inte vad han ska fortsätta med sen, men resonerar så att om han har bra betyg, så har han bättre förutsättningar att välja vad han vill....så där är det inga problem..(förutom att han är spy-less på allt pluggande emellanåt, men lägger inte av för det!)

den som inte tar skolan på lika stort allvar är 13-åriga dottern, som då går i 7:an.. jodå, hon är jätteduktig i engelska o tyska, behöver för det mesta inte ens göra dom läxorna, eftersom hon tycker det är sååå lätt!!, men då är det matten, geografin mm som inte är fullt lika lätt för henne, och då väljer hon bort det..får fråga om hon aldrig har läxor, och får liksom TS till svar att hon redan gjort dem i slolan..

Men så började vi prata en dag om vad hon skulle gå i gymnasiet, även om det är en bit kvar dit,och hon har rätt så högt flygande planer.. jippi tänkte jag, en sporre till att börja plugga kanske? och jodå, ett tag tyckte jag det var bättre, men hon halkar hela tiden tillbaka i det där."sen, jag pluggar sen"...

och då visar det sej att hon tycker att det är så svårt, och väljer helt enkelt bort det av den anledningen...
    Så jag bad skolan om hjälp, att dom skulle ge punkt-insatser, och att hon kunde få grupptiden till att fördjupa sej i matten bl.a... ( dom har något som heter lagdag, en dag i veckan, då dom får välja själva vad dom vill göra, och det är väl iof. bra, men det är för lätt att bara välja det som är kul, istället för det som verkligen behövs)

oj, det blev långt det här, och inga direkta tips, förutom det du redan varit inne på, att peppa honom för att kunna komma in på det gymnasieprogram som han vill, och då krävs det betyg!

Jag tror inte på det där med pengar för ett VG, eller det ouppnåeliga MVG,(svårt med MVG om man redan halkat efter menar jag) bara för att det förmodligen kommer att kännas väldigt deppigt, om det inte går så bra, och självförtroendet får sej en törn...bättre med annan uppmuntran då...

• päronblomman

Har engagerat mig en del i min 12-årings läxläsning, efter ett skolbyte har hon haft en del att ta igen, och inte alltid varit jättemotiverad. Efter mkt prat, och en del gnat drog min man helt sonika in hennes datatid, till dess hon var i kapp...simsalabim...bättre motivation går nog inte att trolla fram, dessutom frigör det oanat mkt tid till studier.
    5 dagar efter denna åtgärd är hon nästan ikapp.
    3 veckors tjat och gnat kunde ha kortats ned väsentligt om den ideen kommit lite snabbare...
    Nu vet jag hur jag agerar nästa gång det går trögt med läxläsningen...tilläggas bör att barnen har en timmes datatid per dag.Programmet "tidsbudget" håller koll på deras tid och stänger av när tiden är slut.

Svar på tråden Tips för att peppa 14-åring att plugga