det är ju jättebra att han i allafall har tankar om vad han vill fortsätta med efter skolan...det är ju en bra början..
men det är verkligen jättesvårt när dom är skoltrötta, och inte riktigt tar skolan på allvar, och det värsta är ju att dom halkar efter hela tiden, och till slut är det alldeles för jobbigt att komma ikapp.
Själv har jag en av varje, en som pluggar och en som inte gör det.. den äldre pluggar, går 2:an i gymnasiet, naturvetenskap, vet inte vad han ska fortsätta med sen, men resonerar så att om han har bra betyg, så har han bättre förutsättningar att välja vad han vill....så där är det inga problem..(förutom att han är spy-less på allt pluggande emellanåt, men lägger inte av för det!)
den som inte tar skolan på lika stort allvar är 13-åriga dottern, som då går i 7:an.. jodå, hon är jätteduktig i engelska o tyska, behöver för det mesta inte ens göra dom läxorna, eftersom hon tycker det är sååå lätt!!, men då är det matten, geografin mm som inte är fullt lika lätt för henne, och då väljer hon bort det..får fråga om hon aldrig har läxor, och får liksom TS till svar att hon redan gjort dem i slolan..
Men så började vi prata en dag om vad hon skulle gå i gymnasiet, även om det är en bit kvar dit,och hon har rätt så högt flygande planer.. jippi tänkte jag, en sporre till att börja plugga kanske? och jodå, ett tag tyckte jag det var bättre, men hon halkar hela tiden tillbaka i det där."sen, jag pluggar sen"...
och då visar det sej att hon tycker att det är så svårt, och väljer helt enkelt bort det av den anledningen...
Så jag bad skolan om hjälp, att dom skulle ge punkt-insatser, och att hon kunde få grupptiden till att fördjupa sej i matten bl.a... ( dom har något som heter lagdag, en dag i veckan, då dom får välja själva vad dom vill göra, och det är väl iof. bra, men det är för lätt att bara välja det som är kul, istället för det som verkligen behövs)
oj, det blev långt det här, och inga direkta tips, förutom det du redan varit inne på, att peppa honom för att kunna komma in på det gymnasieprogram som han vill, och då krävs det betyg!
Jag tror inte på det där med pengar för ett VG, eller det ouppnåeliga MVG,(svårt med MVG om man redan halkat efter menar jag) bara för att det förmodligen kommer att kännas väldigt deppigt, om det inte går så bra, och självförtroendet får sej en törn...bättre med annan uppmuntran då...