• JossanW

Tips för att peppa 14-åring att plugga

Jag behöver hjälp!! Vår 14-åring har svårt att klara av skolan och vill inte plugga. Vi har sagt till honom att han ska göra sina läxor varje dag, minst 30 minuter. Inför prov ska han givetvis läsa mer. Men....frågar jag honom om han har gjort sina läxor så säger han: Har inga läxor, Har gjort läxan i skolan, Gjorde läxan hos en kompis osv.. Nu har det visat sig att han har svårt att få godkänt i vissa ämnen och att lärarna är oroliga för honom.
    Vi har försökt peppa honom och sagt att OM han klarar VG i fyra ämnen så ska vi åka till England och gå på fotboll, vilket är hans drömresa... Allt för att han ska bli sugen att klara av skolan.
    Vad ska jag göra för att få honom att läsa sina läxor ordentligt?
    Han är ju 14 år så han måste ju ta ansvar för sitt läsande.

Alla tips är uppskattade

• Svar på tråden Tips för att peppa 14-åring att plugga
  • Bevabus

morgonen är ju faktiskt den tiden som går lättast att plugga på, det märker jag i skolan under den första lektionen

Womenicer skrev 2008-10-25 10:26:40 följande:
    En viss tid på dygnet kan vara lättare att ta in Information,Så det är väldigt viktigt att Vara lyhörd,Jag var jättorolig för min dotter ett tag när hon inte läste läxor lr så. Men då sa hon själv för mej är det lättas att ta in information samma morgon,Det tar tid innan det funkar men hon har blivit godkänd i flera ämnen Och jag blev glad och överraskad
  • Nufsan
    Womenicer skrev 2008-10-25 10:26:40 följande:
    En viss tid på dygnet kan vara lättare att ta in Information,Så det är väldigt viktigt att Vara lyhörd,Jag var jättorolig för min dotter ett tag när hon inte läste läxor lr så. Men då sa hon själv för mej är det lättas att ta in information samma morgon,Det tar tid innan det funkar men hon har blivit godkänd i flera ämnen Och jag blev glad och överraskad
    Jo för att ha informationen fast för provet så tror jag det fungerar, men jag tror inte kunskapen sitter fast för t ex "gott"! Man lär sig för stunden, men inte för att kunskapen ska sitta kvar! Iaf är det min fasta övertygelse Fortsätter man sen upp på gymnasiet så är ju mkt av kunskapen man lärde sig på högstadiet nödvändigt och då är det ju bara hoppas att det sitter kvar

Däremot så får man ju vara glad för att de blir godkända
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Womenicer

Ja men som sagt var all är vi olika man måste få prova sig fram tills man hittar den som funkar på just var och enGlad

• caspersmamma 08

Tjata inte på honom det gör det bara värre
    ge honom små belöningar när han klarar ett läxförhör och lite större om han klarar ett prov.
    Det är bättre att sätta kortsigtiga mål än långsigtiga mål
    Resan till England och prata om framtiden är väldigt långt bort många lever i nuet och kan inte tänka på vad som kommer i framtiden.

Sen om han alltid har haft svårt iskolan tycker jag man ska ta reda på om det ligger något bakomliggande ex förstår han vad han läser och kan ta in det.

Min dotter som är 11år vi och lärarna har tjatat på henne att hon måste börja läsa lite böcker men nu när hon började i femman så skulle dom återberätta vad dom hade läst och min dotter klarade inte av det, hon har koncentrations svårigheter så att läsa en bok är alldeles för jobbig för henne då hon inte kan ta in vad hon läst.

• Krillans

Kanske inte några svar på din fråga, men måste ändå berätta. Min kusin är högstadielärare i tyska och engelska. Hon har berättat hur det är. Vissa elever har problem och det är så stor skillnad på vad som då händer. Vissa har underbara föräldrar som gör ALLT för sina barn. Hon säger att hon då blir så glad och givetvis hjälper hon till, medan det finns andra som har föräldrar som knappt bryr sig. Dom blir kontaktade, men ingenting händer... "Det är så jobbigt", säger hon.

• häxvrål

Jag har väl egentligen inga råd att komma med, behöver snarare också råd.

Vi har en 14-årig tjej hemma som är likadan. Hon hatar att plugga, ljuger för oss och säger att hon inte har läxor, att hon har gjort dem.

Det går väl sådaär för henne i skolan också, men hon kan om hon vill. Pluggar hon så går det bra, men hon orkar inte riktigt.

Vi hjälper gärna till med läxor, förhör och förklarar, men problemet är att hon gärna vill att man gör läxan åt henne. Hon kommer och ber om hjälp innan hon ens har börjat, och det fungerar inte. Man får ofta säga till henne att hon får läsa den text som rekomenderas innan hon gör uppgifterna till.

Hon har inte heller riktigt förstått att ibland måste hon läsa igenom det de har gått igenom på lektionerna för att tex klara ett prov. Man måste ibland göra mer än bara läxorna för att det ska gå bra. Hon tycker också ofta att det är "orättvist" att det går så mycket bättre för hennes kompisar.
    Vi har försökt förklara att det är olika för olika människor, vissa måste plugga mycket, andra ingenting för att klara ett prov.

• caspersmamma 08

Men om ni läser texten tillsammans och gör frågorna tillsammans kanske det går bättre, diskutera frågorna

häxvrål skrev 2008-10-26 06:19:02 följande:
    Jag har väl egentligen inga råd att komma med, behöver snarare också råd.Vi har en 14-årig tjej hemma som är likadan. Hon hatar att plugga, ljuger för oss och säger att hon inte har läxor, att hon har gjort dem.Det går väl sådaär för henne i skolan också, men hon kan om hon vill. Pluggar hon så går det bra, men hon orkar inte riktigt. Vi hjälper gärna till med läxor, förhör och förklarar, men problemet är att hon gärna vill att man gör läxan åt henne. Hon kommer och ber om hjälp innan hon ens har börjat, och det fungerar inte. Man får ofta säga till henne att hon får läsa den text som rekomenderas innan hon gör uppgifterna till.Hon har inte heller riktigt förstått att ibland måste hon läsa igenom det de har gått igenom på lektionerna för att tex klara ett prov. Man måste ibland göra mer än bara läxorna för att det ska gå bra. Hon tycker också ofta att det är "orättvist" att det går så mycket bättre för hennes kompisar. Vi har försökt förklara att det är olika för olika människor, vissa måste plugga mycket, andra ingenting för att klara ett prov.
  • Mejk

Jag var aldrig speciellt skoltrött, men jag slet väldigt mycket i skolan för att kunna höja mina betyg. Det ville mamma och pappa uppmärksamma så jag fick 100kr för varje höjt betyg. Det peppade mig att jobba ännu lite hårdare än innan!

• häxvrål

solstrålen76: Det finns flera anledningar till att vi inte gör så. Hon måste lära sig själv att lära sig, det tar evigheter om vi tex ska förhöra på glosor och hon inte har pluggat på själv innan. Hon har andra syskon som behöver hjälp, det ska skjutsas till aktiviteter, vi skulle helt enkelt inte hinna sitta så med henne. Tiden är helt enkelt begränsad. Hon måste börja själv, sedan kan vi hjälpa till och förhöra och förklara.

• abnocto

Är det bara jag som inte tycker att det är mycket att plugga 30 min per dag. Jag tror min dotter kan sitta helkvällar och plugga om det är till ett svårt prov och jag tycker inte det är ett dugg konstigt. Sedan har hon alltid suttit vissa helger. Och periodvis är hon dödstrött på skolan.
    Klarar man inte av 30 min/dag så förstår jag om man har problem i skolan coh inte blir det lättare när de börjar gymnasiet.

• häxvrål

Jag tycker inte att det är mycket med 30 minuter, det känns snarare lite. Jag vet att när jag gick på högstadiet satt jag mer, och även på helgerna.

• Mejk

30 min tycker jag inte heller är lång tid!! Snarare tvärt om!!

• NenniePennie
    Mejk skrev 2008-10-27 19:18:36 följande:
    30 min tycker jag inte heller är lång tid!! Snarare tvärt om!!
    Det beror ju på vad det är för läxor..
Svar på tråden Tips för att peppa 14-åring att plugga