• JossanW

Tips för att peppa 14-åring att plugga

Jag behöver hjälp!! Vår 14-åring har svårt att klara av skolan och vill inte plugga. Vi har sagt till honom att han ska göra sina läxor varje dag, minst 30 minuter. Inför prov ska han givetvis läsa mer. Men....frågar jag honom om han har gjort sina läxor så säger han: Har inga läxor, Har gjort läxan i skolan, Gjorde läxan hos en kompis osv.. Nu har det visat sig att han har svårt att få godkänt i vissa ämnen och att lärarna är oroliga för honom.
    Vi har försökt peppa honom och sagt att OM han klarar VG i fyra ämnen så ska vi åka till England och gå på fotboll, vilket är hans drömresa... Allt för att han ska bli sugen att klara av skolan.
    Vad ska jag göra för att få honom att läsa sina läxor ordentligt?
    Han är ju 14 år så han måste ju ta ansvar för sitt läsande.

Alla tips är uppskattade

• Svar på tråden Tips för att peppa 14-åring att plugga
  • abnocto

Många har redan givit bra förslag här, prata med dem så de förstår varför de ska plugga, peppa dem och hjälp dem. Att locka med en resa långt fram kan vara svårt. Varför inte ta en burk där ni lägger pengar till resan när han klarar prov och sköter sig. Då kan han se lite resultat direkt och kanske blir mer peppad. Kortsiktig belöning tycker jag är bättre. Kanske ett konto han ser där ni sätter in pengar till resan och sköter han sig inte ökar ju inte pengarna. Då kan man inte resa förrän man har tillräckligt pengar där.
    Är det tex matte så ska man försöka sitta ned bredvid och hjälpa vid behov. Förstår de så blir ju matten mycket roligare. Har de prov så ta en stund och förhör dem på ett avslappnat sätt, kanske över en god fika. Eller också mutar ni med god fika när förhöret är över.

• Bevabus

Om han är skoltrött så är det värsta ni kan göra är att säga "få fyra vg:n så åker vi på en resa". Ställ inte högre krav än G om han redan är så trött så han knappt får det!! :O
    Jag är glad så länge jag håller mig på en G nivå och jag kämpar på hela tiden! Jag känner mig helt jävla värdelös varje gång jag ser att jag har fått G på ett prov (vilket är alltid) för alla mina klasskompisar för VG och MVG hela tiden..

Uppmuntra honom istället skriva en lista på alla läxor han har att göra och när de ska vara inne. Sen stryker han vart eftersom dom är klara, och lägger till när han får nya.

30 minuter låter lite mycket varenda dag...många föräldrar glömmer bort just HUR tufft det faktiskt är i skolan. Man är skittrött när man kommer hem.
    30 minuter varje läxdag låter mer vettigt. För han får väl inte läxa varenda dag hoppas jag? För då är det ju inte alls konstigt om han är skoltrött... :S

• Nufsan

Jag som mamma tycker dock att 30 min per dag är ypperligt! Det är ju inte så att man själv inte har varit tonåring och så länge sen jag gick i skolan är det inte!
    För att klara läxorna så krävs väl mer än 30 min per läxdag, iaf för mina döttrar!

När det gäller att hitta motivationen så tror dock jag iaf på att gemensamt komma fram till något som lockar!

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Bevabus

Allt handlar ju om man har läxor eller inte. Har man inga läxor så tycker jag inte man ska ta energi ifrån sin vilo-tid till att plugga. Bara man försöker hålla koncentrationen uppe på lektionerna så.

Men TS, jag gick också igenom en sån här period när jag var i din sons ålder och den gick över.

Nufsan skrev 2008-10-24 14:01:08 följande:
    Jag som mamma tycker dock att 30 min per dag är ypperligt! Det är ju inte så att man själv inte har varit tonåring och så länge sen jag gick i skolan är det inte! För att klara läxorna så krävs väl mer än 30 min per läxdag, iaf för mina döttrar!När det gäller att hitta motivationen så tror dock jag iaf på att gemensamt komma fram till något som lockar!
  • Nufsan
    Bevabus skrev 2008-10-24 14:15:44 följande:
    Allt handlar ju om man har läxor eller inte. Har man inga läxor så tycker jag inte man ska ta energi ifrån sin vilo-tid till att plugga. Bara man försöker hålla koncentrationen uppe på lektionerna så.Men TS, jag gick också igenom en sån här period när jag var i din sons ålder och den gick över.
    Min dotter går i 8:an, hon har minst 2 läxor i veckan, förutom prov då och då! Med andra ord behöver hon för att klara av svenska, matte, no och so:n som hon hatar, plugga minst 30 min varje dag med dessa ämnen!
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Bevabus

men hon är inte skoltrött?

Nufsan skrev 2008-10-24 14:19:06 följande:
    Min dotter går i 8:an, hon har minst 2 läxor i veckan, förutom prov då och då! Med andra ord behöver hon för att klara av svenska, matte, no och so:n som hon hatar, plugga minst 30 min varje dag med dessa ämnen!
  • Nufsan
    Bevabus skrev 2008-10-24 14:40:24 följande:
    men hon är inte skoltrött?
    Jo det är hon! Men hon inser väl själv att ska hon kunna söka de linjer hon vill så är hon tvungen att göra läxorna och det är ju inte direkt jubel hemma, men dom görs till slut!
  • Bevabus

Men det är olika för alla. När jag var skoltrött så gick det inte att motivera mig på minsta lilla vis. Iaf så, om nu TS unge ska plugga 30 minuter per dag så måste dom ta bort målet med att få fyra VG:n, för det är ALLDELES för mycket begärt för någon som knappt klarar ett G och samtidigt mår väldigt dåligt utav det.

Nufsan skrev 2008-10-24 14:41:45 följande:
    Jo det är hon! Men hon inser väl själv att ska hon kunna söka de linjer hon vill så är hon tvungen att göra läxorna och det är ju inte direkt jubel hemma, men dom görs till slut!
  • Womenicer

Jag kan bara säga hur min dotter gör om hon har ett prov så brukar hon lättas kunna plugga samma morgon För att det är bäst för henne då brukar det gå lättare att ta till sig ett prov.
    Men det funkar inte på alla man får väl höra med sitt barn vilken tid ungefär som känns bäst Att plugga till ett prov

• Womenicer

En viss tid på dygnet kan vara lättare att ta in Information,Så det är väldigt viktigt att Vara lyhörd,Jag var jättorolig för min dotter ett tag när hon inte läste läxor lr så. Men då sa hon själv för mej är det lättas att ta in information samma morgon,Det tar tid innan det funkar men hon har blivit godkänd i flera ämnen Och jag blev glad och överraskadGlad

Svar på tråden Tips för att peppa 14-åring att plugga