Inlägg från: Nufsan |Visa alla inlägg
  • Nufsan

Tips för att peppa 14-åring att plugga

Här har jag en tonårsdotter som inte heller jublar över läxor och pluggning!

Vi har däremot pratat massor om att enda chansen att få möjlighet att gå den linje hon vill är att plugga och om hon inte gör det nu så kommer hon få göra det när alla andra hennes kompisar börjar söka jobb eller kanske reser... det har bitit och hon har börjat sköta om dom mkt bättre, men kanske inte riiiiiktigt så bra som jag tycker

Fast alla barn är ju inte lika tyvärr.

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Nufsan
    JossanW skrev 2008-10-22 20:13:18 följande:
    Har försökt att hjälpa honom med läxorna och det slutar oftast med att vi blir osams... Han vill inte ha hjälp.Har även försökt berätta för honom hur viktig skolan är men han tycker att skolan och läxor är onödigt, fast i samma mening så vill han bli arkitekt och läsa tekniskt gymnasium.... Vet inte hur det ska gå ihop
    Sporra honom och ge honom t ex 100 kr för varje mvg han får eller vg på betyget i dec och samma i juni nästa år! Kanske kan det sporra honom?
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Nufsan

Jag som mamma tycker dock att 30 min per dag är ypperligt! Det är ju inte så att man själv inte har varit tonåring och så länge sen jag gick i skolan är det inte!
    För att klara läxorna så krävs väl mer än 30 min per läxdag, iaf för mina döttrar!

När det gäller att hitta motivationen så tror dock jag iaf på att gemensamt komma fram till något som lockar!

• Nufsan
    Bevabus skrev 2008-10-24 14:15:44 följande:
    Allt handlar ju om man har läxor eller inte. Har man inga läxor så tycker jag inte man ska ta energi ifrån sin vilo-tid till att plugga. Bara man försöker hålla koncentrationen uppe på lektionerna så.Men TS, jag gick också igenom en sån här period när jag var i din sons ålder och den gick över.
    Min dotter går i 8:an, hon har minst 2 läxor i veckan, förutom prov då och då! Med andra ord behöver hon för att klara av svenska, matte, no och so:n som hon hatar, plugga minst 30 min varje dag med dessa ämnen!
  • Nufsan
    Bevabus skrev 2008-10-24 14:40:24 följande:
    men hon är inte skoltrött?
    Jo det är hon! Men hon inser väl själv att ska hon kunna söka de linjer hon vill så är hon tvungen att göra läxorna och det är ju inte direkt jubel hemma, men dom görs till slut!
  • Nufsan
    Womenicer skrev 2008-10-25 10:26:40 följande:
    En viss tid på dygnet kan vara lättare att ta in Information,Så det är väldigt viktigt att Vara lyhörd,Jag var jättorolig för min dotter ett tag när hon inte läste läxor lr så. Men då sa hon själv för mej är det lättas att ta in information samma morgon,Det tar tid innan det funkar men hon har blivit godkänd i flera ämnen Och jag blev glad och överraskad
    Jo för att ha informationen fast för provet så tror jag det fungerar, men jag tror inte kunskapen sitter fast för t ex "gott"! Man lär sig för stunden, men inte för att kunskapen ska sitta kvar! Iaf är det min fasta övertygelse Fortsätter man sen upp på gymnasiet så är ju mkt av kunskapen man lärde sig på högstadiet nödvändigt och då är det ju bara hoppas att det sitter kvar

Däremot så får man ju vara glad för att de blir godkända
Svar på tråden Tips för att peppa 14-åring att plugga