Inlägg från: caspersmamma 08 |Visa alla inlägg
  • caspersmamma 08

Tips för att peppa 14-åring att plugga

Tjata inte på honom det gör det bara värre
    ge honom små belöningar när han klarar ett läxförhör och lite större om han klarar ett prov.
    Det är bättre att sätta kortsigtiga mål än långsigtiga mål
    Resan till England och prata om framtiden är väldigt långt bort många lever i nuet och kan inte tänka på vad som kommer i framtiden.

Sen om han alltid har haft svårt iskolan tycker jag man ska ta reda på om det ligger något bakomliggande ex förstår han vad han läser och kan ta in det.

Min dotter som är 11år vi och lärarna har tjatat på henne att hon måste börja läsa lite böcker men nu när hon började i femman så skulle dom återberätta vad dom hade läst och min dotter klarade inte av det, hon har koncentrations svårigheter så att läsa en bok är alldeles för jobbig för henne då hon inte kan ta in vad hon läst.

• caspersmamma 08

Men om ni läser texten tillsammans och gör frågorna tillsammans kanske det går bättre, diskutera frågorna

häxvrål skrev 2008-10-26 06:19:02 följande:
    Jag har väl egentligen inga råd att komma med, behöver snarare också råd.Vi har en 14-årig tjej hemma som är likadan. Hon hatar att plugga, ljuger för oss och säger att hon inte har läxor, att hon har gjort dem.Det går väl sådaär för henne i skolan också, men hon kan om hon vill. Pluggar hon så går det bra, men hon orkar inte riktigt. Vi hjälper gärna till med läxor, förhör och förklarar, men problemet är att hon gärna vill att man gör läxan åt henne. Hon kommer och ber om hjälp innan hon ens har börjat, och det fungerar inte. Man får ofta säga till henne att hon får läsa den text som rekomenderas innan hon gör uppgifterna till.Hon har inte heller riktigt förstått att ibland måste hon läsa igenom det de har gått igenom på lektionerna för att tex klara ett prov. Man måste ibland göra mer än bara läxorna för att det ska gå bra. Hon tycker också ofta att det är "orättvist" att det går så mycket bättre för hennes kompisar. Vi har försökt förklara att det är olika för olika människor, vissa måste plugga mycket, andra ingenting för att klara ett prov.
Svar på tråden Tips för att peppa 14-åring att plugga