Inlägg från: abnocto |Visa alla inlägg
  • abnocto

Tips för att peppa 14-åring att plugga

Många har redan givit bra förslag här, prata med dem så de förstår varför de ska plugga, peppa dem och hjälp dem. Att locka med en resa långt fram kan vara svårt. Varför inte ta en burk där ni lägger pengar till resan när han klarar prov och sköter sig. Då kan han se lite resultat direkt och kanske blir mer peppad. Kortsiktig belöning tycker jag är bättre. Kanske ett konto han ser där ni sätter in pengar till resan och sköter han sig inte ökar ju inte pengarna. Då kan man inte resa förrän man har tillräckligt pengar där.
    Är det tex matte så ska man försöka sitta ned bredvid och hjälpa vid behov. Förstår de så blir ju matten mycket roligare. Har de prov så ta en stund och förhör dem på ett avslappnat sätt, kanske över en god fika. Eller också mutar ni med god fika när förhöret är över.

• abnocto

Är det bara jag som inte tycker att det är mycket att plugga 30 min per dag. Jag tror min dotter kan sitta helkvällar och plugga om det är till ett svårt prov och jag tycker inte det är ett dugg konstigt. Sedan har hon alltid suttit vissa helger. Och periodvis är hon dödstrött på skolan.
    Klarar man inte av 30 min/dag så förstår jag om man har problem i skolan coh inte blir det lättare när de börjar gymnasiet.

Svar på tråden Tips för att peppa 14-åring att plugga