• Anonym (hemmafru?)

Hur mycket bör min man pensionspara åt mig?

Funderar på att bli hemmafru på deltid eller ev heltid i ca 5 år. Min fundering är nu hur mycket min man borde pensionsspara åt mig?

Min nuvarande lön är 22.500 för en heltid.

Hur mycket ska ví spara om jag jobbar 75%?
    50%? Och om jag inte jobbar alls?

• Svar på tråden Hur mycket bör min man pensionspara åt mig?
  • Birgitta2

Är det tjänstepension som du missar, så bör han spara ca 1700 kr i månaden åt dig om du inte jobbar alls. Sen kan du räkna och dividera själv.

• Anonym (hemmafru?)

Tack! Det var ju inte så farligt mycket. Hur viktigt är detta med att man bör pensionsspara om man är hemma? Jag ska vara hemma ca 5 år, så det är ju inte så många år som jag missar.

• Anonym (Sara)

Fem år kommer ändå spela stor roll när du sedan går i pension. Kan ni inte ta halva tiden var?

• Birgitta2

Anonym (hemmafru?) skrev 2008-10-22 21:29:18 följande:

Tack! Det var ju inte så farligt mycket. Hur viktigt är detta med att man bör pensionsspara om man är hemma? Jag ska vara hemma ca 5 år, så det är ju inte så många år som jag missar.
    Jo, det är en massa pengar i slutändan, jag är inte säker men tippar på att det är ca 400 kr i månaden du skulle få ut om du pensionssparar i fem år i den beloppsklassen. Det är ganska mycket.
  • Anonym (hemmafru?)

Va om jag sparar 1700 så får jag ut 400kr låter inte som en bra idé?

Sara- Fem år kanske är mycket men jag har redan förlorat massa år genom att inte jobba ca 10 år har jag redan varit utanför pensionssystemet.

• Anonym (varför)

Varför vill du vara hemma heltid om du redan inte jobbat i ca 10 år?

• Anonym (hemmafru?)

Varför-
    Varför inte? Varför skulle vad jag gjort tidigare påverka att jag vill vara hemma med mina barn?

• Anonym (varför)

Jag tänkte bara eftersom du var orolig för din pension. Var för inte jobba deltid så vet du säkert att något kommer in.

• Anonym (hemmafru?)

Är inte så värst orolig egentligen, utan man har ju snappat upp att mannen bör betala om man vill vara hemma. Ville mest se hur mycket pengar det skulle röra sig om.

Kommer nog vara hemma på heltid de första fem åren och sedan jobba ca 75 % tills barnen börjar högstadiet eller så.

• Anonym (varför)

Tur att vi alla är olika jag hade aldrig klarat av att vara hemma heltid i 5 år. Jag måste ut och träffa folk känna mig oberoende. Men som sagt jag beundrar att du gör det. Känner du inte det som om du blir beroende av din man?

Svar på tråden Hur mycket bör min man pensionspara åt mig?