• mkp

Min man är konstig...

Först och främst är det nog ett gott betyg åt dig och ert förhållande att han vågar släppa fram detta med dig!

Det låter varken knäppt eller sjukt, tycker jag. Är nog inte ens så himla ovanligt, men är väl inte nåt folk brukar prata om på jobbfikat direkt... Däremot förstår jag verkligen att det känns jobbigt, och tycker du (ni) bör ta det på allvar. Man ska inte behöva må dåligt.

RFSL tror jag kan ha bra info och kanske kontakt-/stödgrupper eller liknande, även för anhöriga i denna situation. Ring dem förutsättningslöst och sondera och prata sen med din man. Skulle gissa att han förstår att detta även påverkar dig. Tror att det är viktigt att ni hittar ett sätt att hantera detta som funkar för er båda.

Lycka till!

• mkp

Om att "tända på"... Vad jag förstår är sånt här hos vissa upphetsande på ett sexuellt plan, medan det hos andra inte alls rör sig om en sexgrej utan kanske mer är jämförbart med när vi kvinnor snofsar upp oss för att gå på fest. Fråga honom.

• mkp

Äsch då, klart det inte behöver leda till separation! Folk lever ihop på så många olika vis, även om de flesta ser "normala" ut på ytan. Däremot är det väldigt viktigt att man hittar ett sätt att hantera egenheter som denna på ett sätt som funkar för båda, så att ingen behöver må dåligt. Kompromissa kan man ju så klart göra, men man får inte göra våld på sig själv eller den andre.

Det viktigaste är väl först och främst att ta reda på var det rör sig om i detta fall, och då är det bara kommunikation som gäller. Är det en sexgrej? Hur ofta vill han göra detta? Kan han göra det på egen hand eller vill han att du/andra ska se? Och vad vill du själv - är det t ex ok att han klär upp sig ibland om du inte behöver vara involverad?

Sen får man tillsammans fundera över bådas önskemål, gränser och möjliga kompromisser. Ibland kanske det bara inte går att hitta en lösning, men ofta så kan det gå alldeles utmärkt. Som med så mycket annat.

Svar på tråden Min man är konstig...