• Meli

Ta med alla sina barn utomlands, mammor, eller?

Det går en annan tråd här på FL om hurvida styvbarnen ska med utomlands. Det är pappan som har barn i två olika kullar. Svaren är skrämmande nog inte entydiga.

Så nu är min fråga, ställd till mammor. Skulle ni kunna resa på utlandssemester med bara er nya kull barn, och lämna den "gamla" kullen hemma. Väl vetandes om att era "gamla" barn inte kom på utlandssemester då deras biopappa inte hade råd, och er nuvarande man inte ville ha med dem med er, det var för dyrt.

Hade ni kunnat tänka er det?

Jag hade absolut inte kunnat skilja så på mina barn.

• Svar på tråden Ta med alla sina barn utomlands, mammor, eller?
  • Calles matte
    Svar på #130
    Håller verkligen med dig om att det rör sig om grundinställningen i familjen, men jag vet att vi i vår familj räknar med alla lika mycket så vet jag att vår grundinställning är "rätt", det är därför vi klarar av att dela upp familjen i olika enheter ibland utan att det blir katastrof. Hade det varit tvärtom, att grundinställningen var fel hade det inte hjälpt hur många resor eller liknande man företog sig hela familjen tillsammans.

I min kärnfamilj frågades det inte heller om vi stora ville följa med till Legoland, eller om lillebror ville med och åka skidor, våra föräldrar tog dessa beslut på egen hand och det var inget vi ifrågasatte i och med att vi inte kände oss ett dugg mindre som en familj för det. Men det är precis som du säger, det är grundinställningen som avgör, det jag vill säga är bara att hur den ser ut kan man inte avgöra genom att bara titta på hur vissa familjer väljer att lägga upp sina semestrar.
  • SaramedM

Nej det har du rätt i men då undrar jag hur det kommer sig att det nästan alltid är så att det är i pappans nya familj det är så här?

Sen tycker jag att det är ännu viktigare att man inte delar på styvfamiljer än på familjer som är "hela"

• AnnanAnna

Jag har ingen aning om hur det är i er familj eller vad dina barns pappa hävdar eller inte.
    Jag kan bara svara för hur det är i vår familj där ingen är eller känner sig bortvald för att vi väljer att inte göra allting tillsammans jämt och ständigt.

anne h skrev 2008-10-31 09:08:42 följande:

Samma hävdar ungarnas farsa, att ingen är bortvald, inte känner sig så.. och ändå känner de det helt annorlunda.. Vems åsikt/bild är den rätta då? barnens eller deras fars?
  • AnnanAnna

Det håller jag inte alls med om. Jag hävdar att det i styvfamiljer är väldigt viktigt att kunna göra saker bara några tillsammans.
    Om jag skulle tvinga med mina och min mans gemensamma småtjejer på allt han vill göra med sin tonårsdotter skulle hon nog inte vilja vara här alls...

Men ibland känns det som att det här resonemanget bara gäller när det är styvbarnet/styvbarnen som inte får följa med på exempelvis en resa.
    När det är bara styvbarnet och en eller båda vuxna som gör något så heter det ofta att det är "kvalitetstid" som styvbarnet behöver..
    Eller skulle du reagera med samma upprördhet om du hade barn som bor hos sin pappa varannan vecka, och pappan talade om för dig att han ville ta med barnet utomlands en vecka, bara de två?
    Att han kände att de behövde tid bara de två och få umgås själva under en vecka.
    Skulle du vända upp och ned på världen för att ditt barns halvsyskon skulle stanna hemma med ditt barns bonusmamma, och hävda att ditt ex var en egoistik pappa som bara tänker på ett av sina barn?

SaramedM skrev 2008-10-31 11:46:35 följande:
    Nej det har du rätt i men då undrar jag hur det kommer sig att det nästan alltid är så att det är i pappans nya familj det är så här?Sen tycker jag att det är ännu viktigare att man inte delar på styvfamiljer än på familjer som är "hela"
  • anne h
    AnnanAnna skrev 2008-10-31 12:59:44 följande:
    Jag har ingen aning om hur det är i er familj eller vad dina barns pappa hävdar eller inte.Jag kan bara svara för hur det är i vår familj där ingen är eller känner sig bortvald för att vi väljer att inte göra allting tillsammans jämt och ständigt.
    Inte? Jag skrev det ovan, det du citerade... Bara läsa igen, så vet du.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    Calles matte skrev 2008-10-31 10:58:53 följande:
    Jo, det kan VI ( = jag och min man) avgöra eftersom det är vi som är de vuxna i familjen och det är vi som finansierar och organiserar de resor som företas inom familjen. I vår familj så är det vi vuxna som bestämmer, självklart lyssnar vi på vad barnen vill och inte vill men det är vi som tar besluten. Lägg märke till att jag säger VI, dvs både jag och min man, inte bara jag, den manipulernade och elaka styvmamman....Javisst kanske det hade varit underbart om man kunde erbjuda alla att följa med på allt jämt. De stora följer med till Disneyland för de älskar ju att se sina småsyskon ha roligt (ja, det gör de, de stora barnen älskar sin lillebror enormt mycket!) och sen följer de små med till fjällen och åker skidor för de vill ju vara med sina stora syskon så mycket som möjligt och skall storasyskonen åka så vill ju de också. Tyvärr innebär ett sådant upplägg att båda resorna blir dubbelt så dyra och det har i alla fall inte vår familj råd med. Det är dessutom risk att nöjet för de små med Disneyresan blir delvis förstört eftersom man måste "tonårsanpassa" den för att de stora barnen inte skall känna sig uteslutna och inte prioriterade. Samma sak gäller för skidresan, kanske inte så kul för tonåringarna i praktiken när småbarn med på resan innebär tidiga kvällar och tidiga mornar och att man måste avbryta för blöjbyten osv med jämna mellanrum. Vet också många gånger då något av de stora barnen har valt att åka med på saker trots att man försökt förklara för dem att "det blir nog inte så kul för er" av en eller annan anledning, då har det slutat med att det mest blir en massa suck och gnäll.Sådana saker kan vi som är vuxna förutse och därför är det lättare för oss att avgöra att vissa saker ÄR enklare och trevligare att göra i olika grupper. Genom att man ser till att det ändå blir balans mellan aktiviteterna för alla i familjen så kommer ingen på lång sikt känna sig utesluten eller bortvald. Visst, kortsiktigt kanske man känner att "åhh, varför fick inte JAG följa med" men jag trot inte att man i det långa loppet känner sig bortglömd om man fått sin egen beskärda del av aktiviteter anpassade för just de egna intressena. Då är det nog någonting annat som inte har varit bra i relationerna inom familjen.
    Varför inte åka mer sällan och alla? Så gör andra..
  • mckenna

anne h skrev 2008-10-31 09:08:42 följande:

Samma hävdar ungarnas farsa, att ingen är bortvald, inte känner sig så.. och ändå känner de det helt annorlunda.. Vems åsikt/bild är den rätta då? barnens eller deras fars?
    Men det gäller ju en styvfamilj, inte alla styvfamiljer i hela världen. Oberoende av vad du tycker och tänker så kan varken du eller dina barn uttala sig om hur andra barn känner och mår.
  • mckenna

anne h skrev 2008-10-31 13:10:21 följande:

Varför inte åka mer sällan och alla? Så gör andra..
    Därför att man inte vill kanske...

Jag lever mitt liv som jag vill, inte efter hur andra gör eller vad andra ska tycka.
  • anne h
    AnnanAnna skrev 2008-10-31 13:04:46 följande:
    Skulle du vända upp och ned på världen för att ditt barns halvsyskon skulle stanna hemma med ditt barns bonusmamma, och hävda att ditt ex var en egoistik pappa som bara tänker på ett av sina barn?
    Nu svarar jag, fast jag inte är "Sara med.." :
    Nej, jag skulle inte vända upp och ner på världen, gör det inte nu heller fast det rör mina barn.
     Däremot ja, jag skulle hävda han var en egoistisk pappa som tänker bara på en del av sina barn!
  • lovemyboys

Träffar man en man/kvinna som har barn sen tidigare så för man dom på "köpet"!! Alla ingår alltså i den nya familjen mina dina våra barn,...personlig åsikt!!

Svar på tråden Ta med alla sina barn utomlands, mammor, eller?