Inlägg från: prinsesstårtan |Visa alla inlägg
  • prinsesstårtan

Låst ytterdörr på dagis?

hämtar en väns dotter ibland och deras dörr är låst men med portkod.

• prinsesstårtan
    Linastrumpan skrev 2008-10-23 13:53:01 följande:
    Likväl som våran port är låst med portkod. Om det brinner orkar ändå inte barnen öppna dörren då den är ganska tung, liksom porten hemma krävs det närvarande vuxna vilket jag innerligt hoppas finns på dotterns dagis. Små barn ska inte behöva utrymma stället ensamma vid en ev brand!
    + att dagis ofta är på nedraplan med fönster altandörrar osv som personalen kan utrymma barnen genom.
    Skulle nog också vilja se att mitt barn hade dörren låst om sig.

När jag hämtar min väns dotter märker jag ju att det är mycket anhöriga/vänner i omlopp. Skulle vara hur lätt som helst att finta en vikarie om jag hade onda uppsåt....
  • prinsesstårtan

för det första tror jag inte dagis räknas som offentlig byggnad då absolut inte alla har tillträde.

precis som med en vanlig port går den ju lätt att öppna innefrån, barn som inte kan öppna dörren skulle nog inte kunnat det ändå. Brandmän kommer ju alltid in en då + att dagispersonalen har ju naturligt vis en utrymningsplan vid brand

Vore nog direkt farligt om barnen började utrymma sig själva då personalen inte skulle veta vilka som var var......

Nakdel med upplåst dörr är ju också ATT barnen kan komma ut själva. När vet man om ett barn har gömt sig, rymmt eller blivit taget?

Svar på tråden Låst ytterdörr på dagis?