Inlägg från: Hundtok |Visa alla inlägg
  • Hundtok

Låst ytterdörr på dagis?

Det är självklart öppet. Tänk vid brand eller annat. Om jag inte minns helt fel så får inte dörrar till förskolor och skolor vara låsta.

• Hundtok

Om det börjar brinna då? Hur ska ungarna ta sig ut då?

• Hundtok

Ne fast om det börjar brinna så ska ju gärna vuxna utifrån kunna öppna dörren om den är så tung att de små inte får upp den.

Men inte får man numera ha lås på dörrar till offentliga byggnader där många människor vistas?

Tror det finns nån lag om det men jag hittar den givetvis inte just nu...

Linastrumpan skrev 2008-10-23 13:53:01 följande:
    Likväl som våran port är låst med portkod. Om det brinner orkar ändå inte barnen öppna dörren då den är ganska tung, liksom porten hemma krävs det närvarande vuxna vilket jag innerligt hoppas finns på dotterns dagis. Små barn ska inte behöva utrymma stället ensamma vid en ev brand!
  • Hundtok

Oki, ja det kan ju hända att jag blandar ihop det med andra offentliga platser. Typ biografer o sånt... Men är läget verkligen så illa att vi måste låsa in våra barn? Är ju hemskt i så fall.

Linastrumpan skrev 2008-10-23 14:01:45 följande:
    Jag har inte hört att det skulle finnas någon lag på det eftersom i princip alla förskolor i stockholm har kodlås på dörrarna..... Jag tycker det skulle vara bra mycket otryggare om dörrarna var olåsta med tanke på vilket klientel på folk som rör sig i området.
  • Hundtok

Förhoppningsvis håller fröknarna reda på var barnen är.

prinsesstårtan skrev 2008-10-23 14:05:33 följande:
    för det första tror jag inte dagis räknas som offentlig byggnad då absolut inte alla har tillträde.precis som med en vanlig port går den ju lätt att öppna innefrån, barn som inte kan öppna dörren skulle nog inte kunnat det ändå. Brandmän kommer ju alltid in en då + att dagispersonalen har ju naturligt vis en utrymningsplan vid brandVore nog direkt farligt om barnen började utrymma sig själva då personalen inte skulle veta vilka som var var......Nakdel med upplåst dörr är ju också ATT barnen kan komma ut själva. När vet man om ett barn har gömt sig, rymmt eller blivit taget?
  • Hundtok

Usch... Då har jag nog det bra där vi bor.

Linastrumpan skrev 2008-10-23 14:10:57 följande:
    Hundtok: Här där jag bor stryker mycket "pack" omkring. Vi har ett boende för gravt psykiskt sjuka en liten bit bort, pundare som bor i husvagnar på en parkering inte långt bort (kanyler hittas titt som tätt i närområdet) och vanliga parkbänksalkisar lite var stans, så JA jag anser att det är "så illa" att vi måste låsa dörrarna. Inte för att låsa inne barnen men för att låsa ute andra....tyvärr
Svar på tråden Låst ytterdörr på dagis?