• Zeo

ekonomiassistent?

Jag är uska och jobbar i hemtjänsten.
    Jag är så trött på att arbeta inom vården så funderar på att sadla om och bli ekonomiassistent.
    men har lite frågor om arbetsmarknaden? Är det svårt att få jobb som det sedan?

• Svar på tråden ekonomiassistent?
  • melonpuss

jag tror att det är svårt att få jobb utan erfarenhet! men det är väl som med alla andra jobb

• Majsansarne

Hehe.. Hemtjänsten =Tar alla de kan, och dom som kan skriva ett bra cv.Ingen avancerar därifrån utan utbildning eller erfarenhet. Men, för skojs skull, låt oss veta varför de skulle vilja anställa just dig som ekonomiassistent utan erfarenhet inom yrket?

• Zeo

eh va?

skrev ju att jag ville sadla om och funderar på ekonomiassistent.
    alltså utbilda mig till det eller nåt annat.

• moonwind

Jag har precis motsatt tanke - att lämna ekonomi och börja inom vården. Det är många ekonomijobbannonser ute, men grejen är att DU INTE SKA FÅ NÅGOT JOBB UTAN 2-3 ÅRS ERFARENHET INOM YRKET. Det är cirka 100 sökanden på varje tjänst och för att få jobbet i regel måste du kunna arbetuppgiften till 100% - jag menar inte bara erfarenhet av själva jobbet, utan du ska uppfylla alla andra kriterier i annonsen, typ ska kunna just det dataprogram som de efterfrågar. Tidigare fick man lära jobbet på arbetsplatsen, nu vill de att du ska vara fulladdad och kunna jobba självständigt från början. Mitt råd till dig: om du har kontakter och vet att du kommer att få jobb, då kan du satsa på det yrket. Om du inte har det, då får du helst satsa på något annat.

• FruSascha

Oj vad uppmuntrad du måste bli av detta TS

Alltså, vad har den sista artikel om arbetslösa akademiker med saken att göra? Ekonomisassistentutbildning sker inte på högskolenivå.

För att bli ek assistent behöver man inte utbilda sig på högskola. De allra flesta jag känner är gymnasieekonomer faktist utan någon eftergymnasial utbildning, de läste ekonomisk på gymnasiet.

Och arbetsmarknaden har varit rätt god de senaste året.

Jag är ekonom och på mitt jobb har vi en ek assistent som aldrig har jobbat inom ekonomi, och inte läst någon utbildning heller.

Det där med dålig arbetsmarknad stämmer inte heller. Man undrar ju var i Sverige den där Mikael i artikeln bodde. Jag tog min ekonomexamen förra året. I min klass har i princip alla fått jobb inom 3 månader från examen, de flesta som ekonomer men en del även som ek assistenter trots att alla är helt oerfarna utan yrkeserfarenhet.

Så jag vill verkligen uppmuntra dig att lämna vården och satsa på ekonomijobb. Det är jättekul, om man gillar siffror och sånt vill säga

• Torparen10

Hej!

Jag fick arbete som löneadministratör/ekonomi utan erfarenhet inom området. Har visserligen en kort utbildning inom personaladministration. Men det som vägde tungt var att jag sökte jobbet hos ett företag som levererar tjänster inom vilka jag har låång erfarenhet. Jag kan branschen riktigt bra..
    Så det kan vara en poäng i att läsa en till två terminer och sen söka arbete hos ett företag du har arbetat/har kunskap om. Kanske som ekonomi assistent inom vården..
    Gäller att se dem egna kvalifikationerna och lyfta fram dem på rätt sätt!

LYCKA TILL!

• moonwind
    Svar på #6
    "Alltså, vad har den sista artikel om arbetslösa akademiker med saken att göra? Ekonomisassistentutbildning sker inte på högskolenivå."

Killen i artikeln sökte alla möjliga jobb, tom ekonomiassistenttjänster, det står ju i artikeln. Tidigare har han jobbat som ekonomiassistent.

"Jag är ekonom och på mitt jobb har vi en ek assistent som aldrig har jobbat inom ekonomi, och inte läst någon utbildning heller."

Ekonomiassistenten på ditt jobb måste ha haft kontakter för att få jobbet utan båda utbildning och erfarenhet. Eller har denna person jobbat med något annat inom företaget och sedan blivit förflyttat till ekonomiavdelningen. Annars är chansen att få jobb utan erfarenhet finns, men den är mycket liten.

"Det där med dålig arbetsmarknad stämmer inte heller. Man undrar ju var i Sverige den där Mikael i artikeln bodde."

Mikael bor i Skärholmen (står i artikeln) och söker alla möjliga jobb i Stockholm, där marknaden för ekonomer är störst.

"Jag tog min ekonomexamen förra året. I min klass har i princip alla fått jobb inom 3 månader från examen, de flesta som ekonomer men en del även som ek assistenter trots att alla är helt oerfarna utan yrkeserfarenhet."

I min klass var det också en hel del som har fått jobb ganska snart, men med tanke på deras bakgrund och vad deras föräldrar jobbade med antar jag att de flesta av de hade kontakter inom yrket.

Jag kan också berätta om mig själv. Jag hade tur och strax efter examen fick jag jobb på ekonomiavdelning på ett större företag. Det var ekonomiassistent tjänst och tidsbegränsad anställning på 8 månader. Nu söker jag jobb. Jag går ofta på anställningsinsintervjuer, men får inte jobb. Jag frågar alltid arbetsgivaren varför och får till svar att det fanns någon som hade längre erfarenhet. Man kan tom läsa mängder av annonser och se att i de flesta av de ställer de krav på 2-3 åres erfarenhet.
  • Lundell

Jag tycker helt klart att du ska prova att byta yrke om du känner att det är dags..
    Du har klarat av att arbeta inom vården, då kan du säkert arbeta som ekonomiassistent också, när du kompletterat dina kunskaper. Har själv provat båda yrken och tycker personligen att det var roligare som ekonomiassistent, fast på ett annat sätt.

Numera har jag dock bytt igen och arbetar idag som chef och vid rekryteringar går jag framför allt på vilken arbetslivserfarenhet de sökande har. Men...beroende på vad jag vill ha ut av den som får jobbet, är det olika saker vid varje tillfälle. Ibland kan det vara så att man behöver någon med "nya" ögon som kan tillför andra värden än dem med större erfarenhet. Något som tilltalar mig och ofta leder till att jag väljer ut en person på en intervju är att man ser att personen är medveten om sina kunskaper och sina brister, men är positiv till att lära sig. En person som kan allt på pappret, men sedan inte visar samma komptetens vid en intervju har svårt att få jobb hos mig.
    Var ärlig och skriv vem du är och vad du kan, kanske är det just din kompetens som behövs. Om inte, är det inte rätt arbetsplats för dig.
    Lycka till med din nya karriär

Svar på tråden ekonomiassistent?