Svar på #6
"Alltså, vad har den sista artikel om arbetslösa akademiker med saken att göra? Ekonomisassistentutbildning sker inte på högskolenivå."
Killen i artikeln sökte alla möjliga jobb, tom ekonomiassistenttjänster, det står ju i artikeln. Tidigare har han jobbat som ekonomiassistent.
"Jag är ekonom och på mitt jobb har vi en ek assistent som aldrig har jobbat inom ekonomi, och inte läst någon utbildning heller."
Ekonomiassistenten på ditt jobb måste ha haft kontakter för att få jobbet utan båda utbildning och erfarenhet. Eller har denna person jobbat med något annat inom företaget och sedan blivit förflyttat till ekonomiavdelningen. Annars är chansen att få jobb utan erfarenhet finns, men den är mycket liten.
"Det där med dålig arbetsmarknad stämmer inte heller. Man undrar ju var i Sverige den där Mikael i artikeln bodde."
Mikael bor i Skärholmen (står i artikeln) och söker alla möjliga jobb i Stockholm, där marknaden för ekonomer är störst.
"Jag tog min ekonomexamen förra året. I min klass har i princip alla fått jobb inom 3 månader från examen, de flesta som ekonomer men en del även som ek assistenter trots att alla är helt oerfarna utan yrkeserfarenhet."
I min klass var det också en hel del som har fått jobb ganska snart, men med tanke på deras bakgrund och vad deras föräldrar jobbade med antar jag att de flesta av de hade kontakter inom yrket.
Jag kan också berätta om mig själv. Jag hade tur och strax efter examen fick jag jobb på ekonomiavdelning på ett större företag. Det var ekonomiassistent tjänst och tidsbegränsad anställning på 8 månader. Nu söker jag jobb. Jag går ofta på anställningsinsintervjuer, men får inte jobb. Jag frågar alltid arbetsgivaren varför och får till svar att det fanns någon som hade längre erfarenhet. Man kan tom läsa mängder av annonser och se att i de flesta av de ställer de krav på 2-3 åres erfarenhet.