• Cris

Komplett nästäppa - någon fler?

Och hur har ni löst det?

För 4-5 veckor sedan började jag på att få den obligatoriska graviditetsnästäppan. Precis som vid min förra graviditet tänkte jag lösa problemet med nässpray och koksaltlösning, vilket fungerade fint - fram tills förra veckan då jag även blev dunderförkyld... Nu visar det sig att jag tydligen blivit beroende av nässprayen, för effekten avtar redan efter någon timma. Läkaren har i veckan skrivit ut Nasonex, men någon effekt av denna har då inte visat sig ännu. Och nu har jag panik! Kan inte sova på nätterna, får panikångest över att inte kunna andas, lägger mig ned, kliver upp, tittar på tv hela nätterna och försöker gå och jobba på dagen... går inte så bra...
    Nästäppan och andnöden har till och med fått mig att utveckla klaustrofobi (!), något jag aldrig lidit av tidigare. Idag höll jag nästan på att klättra ur bilen inne i biltvätten när tvättprogrammet var i full gång bara för at jag hade svårt att andas!

Så snälla, om någon har något tips eller kan berätta hur ni har löst liknande problem och vilken erfarenhet ni haft av nässprayer, beroende och "avvänjning", bidra gärna med tips för jag är beredd att prova vad som helst för att få sova och slippa paniken!

/Cris

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-25 01:48
    Glömde tillägga att jag är i vecka 32.

• Svar på tråden Komplett nästäppa - någon fler?
  • vil70

Jag har ju inte direkt erfarenhet av att bli beroende av nässpray, men har fått fobi för att bli det.
    Förra året när jag var i vecka 34 fick jag en rejäl infektion med nästäppa + huvudvärk, när jag använt nässpray (Nasin) en vecka började jag oroa mig för att det inte skulle bli bättre och att tiden för bruk vid förkylning låg på 10 dagar högst.
    Fick ångest, tyckte att jag inte kunde andas, var uppe och fick panik ibland.
    Pratade med läkaren, då jag var på kontroll på atenatal, om min känsla av att drunkna i mig själv och rädslan för att bli beroende.
    Fick då Rhinoqort aqua, det blev som terapi, det fanns ett "botemdedel", jag räknade in timmarna utan nästäppa. Blev stolt om jag klarat 5-6 timmar, så ebbade förkylningen ut.
    Fick andra problem, lillan kom med akut snitt 3 veckor innan BF, men jag hade både Nasin och Rhinoqort i väskan med mig i minst ett halvår.

För 2 veckor sedan fick jag en förkylning, som retade nässlemhinnan enormt, jag svullnade rejält. Fick panik, grät mig igenom en hel dag. Maken sade att jag skulle ta vid behov och skita i dosering, det blev c:a 4-5 sprayningar per dygn.
    På dag 5 lade det sig och det lättade, denna känsla trots ogravid, fattar inte...

Hoppas du kan få bukt på detta, förstår dig fullt ut med paniken, tala med läkare och be dom förstå allvaret. Du kan ju inte vara uppe och inte sova på nätterna.

Lycka till!!

• Cris

Tack för svaret!
    Ja, panikkänslan över att inte kunna andas är ju total, så jag förstår dig till fullo även om du är ogravid.
    Mmm, måste nog försöka att ta upp detta med någon läkare så fort helgen är till ände.

• salvavinnie

Jag var toktäppt hela förra graviditeten och gav faktiskt fanken i om jag skulle bli beroende, jag behövde få sova och sprayade så ofta jag behövde... Alla varnade mig om förstörda slemhinnor osv men min täppa försvann helt och hållet tre dagar efter förlossningen. Som bortblåst.

Den här gången har jag inte varit riktigt lika täppt men behöver ändå spraya fast det räcker med barnstyrka och endast en gång per natt. Jag trappade ned från "vuxen" till barn och det funkar faktiskt. Och ha huvudet högt.

• Cris

salvavinnie: Tack för svaret! Får jag ställa en följdfråga: Hur klarade du slemhinnorna i halsen/svalget? Jag har blivit så himla torr i både munnen och halsen. Blev det som så även för dig att effekten av vanlig nässpray gradvis blev sämre och sämre?
    Undrar om det bara är mig det blir så för.....?

• littlepixiegrl

När började er nästäppa?
    Jag trodde att jag blivit förkyld när jag blev täppt i näsan, men det var 2 veckor sedan och jag har inga andra förkylningssymtom än nästäppa och enstaka nysningar. Jag är i v 10+6 nu.

• Cris

littlepixiegrl: Min nästäppa började runt vecka 27, tror jag. Det var samma sak vid min första graviditet.

• Pernilla3

Jag blev dunderförkyld för två veckor sedan och trodde fram till igår att jag fortfarande var förkyld för jag blev så täppt i näsan, men så kom jag ju på den tradiotionella nästäppan =( är i v 17+2. jag sprayar på för jag måste få sova och andas. Även dagtid för den blir så jobbig att jag får ont i huvudet också och upplever andnöd.

• m00min

jag har nästäppa men inte allt för svår. Det har blivit värre att andas nu då bebisen vuxit också, dessutom är jag TORR i näsan och blöder lätt näsblod + att det svider i näsan. har nu börjat använda nozoil och det hjälper lite.

Det är väl bara att vänta ut graviditeten. Allt är ju övergående.

• salvavinnie
    Cris skrev 2008-10-25 01:46:10 följande:
    salvavinnie: Tack för svaret! Får jag ställa en följdfråga: Hur klarade du slemhinnorna i halsen/svalget? Jag har blivit så himla torr i både munnen och halsen. Blev det som så även för dig att effekten av vanlig nässpray gradvis blev sämre och sämre? Undrar om det bara är mig det blir så för.....?
    Jag kunde känna mig "torr" i både hals och näsa men hade alltid vatten vid sängen. Sen finns en näsolja som är rätt äcklig att ta men effektiv... Nozoil heter den och finns även med menthol som känns lite behagligare... Den är alltså inte avsvällande på nåt sätt, bara för att "smörja" torra slemhinnor i näsan... Kanske kan vara nåt?
Svar på tråden Komplett nästäppa - någon fler?