• Cris

Komplett nästäppa - någon fler?

Och hur har ni löst det?

För 4-5 veckor sedan började jag på att få den obligatoriska graviditetsnästäppan. Precis som vid min förra graviditet tänkte jag lösa problemet med nässpray och koksaltlösning, vilket fungerade fint - fram tills förra veckan då jag även blev dunderförkyld... Nu visar det sig att jag tydligen blivit beroende av nässprayen, för effekten avtar redan efter någon timma. Läkaren har i veckan skrivit ut Nasonex, men någon effekt av denna har då inte visat sig ännu. Och nu har jag panik! Kan inte sova på nätterna, får panikångest över att inte kunna andas, lägger mig ned, kliver upp, tittar på tv hela nätterna och försöker gå och jobba på dagen... går inte så bra...
    Nästäppan och andnöden har till och med fått mig att utveckla klaustrofobi (!), något jag aldrig lidit av tidigare. Idag höll jag nästan på att klättra ur bilen inne i biltvätten när tvättprogrammet var i full gång bara för at jag hade svårt att andas!

Så snälla, om någon har något tips eller kan berätta hur ni har löst liknande problem och vilken erfarenhet ni haft av nässprayer, beroende och "avvänjning", bidra gärna med tips för jag är beredd att prova vad som helst för att få sova och slippa paniken!

/Cris

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-25 01:48
    Glömde tillägga att jag är i vecka 32.

• Svar på tråden Komplett nästäppa - någon fler?
  • evani

rhinocort aqua funkade bättre på mig än nasonex... o den finns även receptfritt på apoteket. Jag märkte ingen skillnad av nasonex inte ens efter en dryg vecka, o med rhinosort så tog det en dryg dag innan bättring...
    Lycka till med näsan...

• djarfur

jag använde nässpray jätte mycket under min första graviditet och även nu under min andra. Det försvann sedan när bebisen kom. Det finns näsolja på apoteket som jag också brukar använda för att undvika att bli så torr i näsan.

• Cris

Hej alla - och tack för alla svar!

evani: hmm rhinocort kanske skulle provas, för jag håller fullständigt med om att effekten av Nasonex milt sagt låter vänta på sig! Blir nog en tur till Apoteket imorgon igen!

Kan tillägga att jag faktiskt uppsökte Primärvårdsjouren imorse. Frustrationen över att inte få sova och paniken över att inte kunna andas fick mig att ta mig i kragen och pallra mig iväg. Mötte faktiskt en bra läkare som förstod dilemmat och skrev ut kompletterande Rinexintabletter för en övergångsperiod. Denna läkare - till skillnad mot den förste som skrev ut Nasonex - sa dessutom att det var ok att dubbbla dosen för att snabbare få effekt. Han sa att det inte alls var någon fara för bebben, vilket ju var himla lugnande att höra! Så nu har jag tagit en extra dos Nasonex, tagit den första Rinexintabletten och - hör och häpna! - bara sprayat en gång med Nasinsprayen!!! Hurra hurra hurra!! Har faktiskt klarat mig med Renässanssprayen.

Så kanske, kanske, kanske finns det hopp om livet och möjlighet till att få sova mer än två timmar inatt!

Yiiiiippppiiieeeee!!!!!!

(Nu har man inte stora krav på tillvaron )

• Woodcock

En fråga -någon skriver att ni kör dubbelt, alltså både Rhinocort/Nasonex och Nasin. Är det OK enligt läkaren? För jag trodde att man blev "förstörd" och beroende av de vanliga nässprayerna, ex vis Nasin, Nezeril och Otrivin och därför skulle ta kortisonsprayerna? Men jag vet inte därför frågar jag. Tänkte bara att det kunde vara en anledning till att det inte riktigt funkar med de starkare sprayerna.

• Cris

Woodcock: Du har alldeles rätt. Man blir "beroende" av de vanliga nässprayerna så tillvida att efter ett tag blir rekylen då effekten går ur slemhinnorna så mycket värre att nästäppan blir konstant. Problemet är ju bara att det är så himla svårt att sluta eftersom cortisonpreparaten inte ger omedelbar verkan på samma sätt som exempelvis Nasin, Nezeril eller Otrivin. Och så sprayar man, och så är man strax tillbaka på ruta ett - igen... Avgiftningen, eller vad jag skall kalla det, är jättejobbig.
    Det är synd att det någonstans inte bättre framgår att man som gravid med nästäppa i första hand skall ta kontakt med läkare för att ev, vid behov, få något cortisonpreparat utskrivet, istället för, som de flesta av oss gör, försöka att självmedicinera med vanlig nässpray med kassa resultat och otrevliga biverkningar som följd.

djafur: Det var ett jättebra tips! Nozoil heter den och den visade sig vara en bra kompis att ha i handväskan!

Dessutom visade det sig till slut att läkarna hade rätt (de brukar de ju förvisso ha...) när allt kom omkring. Nasonexen började på att ge effekt på dag 4 då jag hade ökat dosen. Nu tar jag ju i och för sig även Rinexin under en övergångsperiod för att komma till rätta med besvären. Men jag har faktistkt inte sprayat någon "vanlig" nässpray alls på över ett dygn nu, så kanske jag snart har klarat av avgiftningen!

Hoppas att alla andra som har dessa problem får hjälp för nog är det så att denna "banala" (finns inget banalt över att få andnöd och panik!) åkomma kan vara djävulskt jobbig när den börjar på att inkräkta på nattsömnen!

• vil70

Härligt TS, vad skönt att det löst sig =)

• Cris

Ett litet tips:

Sitter nu med en djävulsk bihåleinflammation på ena sidan av ansiktet och kan knappt tugga eller prata. Den läkare jag träffade idag skrev ut en dunderkur antibiotika och sa följande: "Det är nog inte så bra att sluta tvärt med vanlig nässpray när man är mitt uppe i en förkylning. Försök att trappa ner under en en vecka samtidigt som du tar Nasonex och Rinexin."

I mitt fall visade det sig i efterhand ha varit direkt olämpligt att sluta tvärt under pågående förkylning eftersom cortisonpreparatet inte klarade upp näsgångarna tillräckligt fort med bakteriebildning och inflammation i ena bihålan som följd....

Kan vara något att tänka på för alla andra. Under pågående förkylning är det med andra ord direkt olämpligt att sluta med nässprayen. Det blir i alla fall min tolkning av det läkaren sa idag.

• littlepixiegrl

Jag försöker trappa ner nu. Lyckades sova halva natten utan nässprary då bara ena näsborren var igentäppt. Sen täpptes den andra också till en hel del, så då blev det till att spraya, fast bara ena sidan!  

• Cris

evani (och alla andra): personalen på Apoteket sa att jag måste konsultera läkaren som skrivit ut Nasonex innan jag byter.

Är det någon som har erfarenhet av att först ha provat Nasonex utan verkan och därefter gått över till Rhinocort Aqua? Var det något särsilt era läkare sa?

Har nu använt Nasonex i över en vecka och jag tycker inte att jag får någon som helst effekt av den.

• Miscpony

Här är en till... Haft rejäl nästäppa sedan vecka 6 ungefär, är nu i vecka 19. Använder Otrivin och struntar i vad min BM säger

Jag fick recept på Rinexin men det blev en "backfire" - tabletterna fick visserligen snoret att lossna men i stället slutade det aldrig att rinna, jag fick som ett rejält allergianfall och kunde inte andas över huvud taget - då var den "vanliga" nästäppan till och med bättre! Har provat de flesta "icke beroendeframkallande" nässprayerna med samma resultat.

Så länge jag hade semester behövde jag bara spraya innan sovdags men när jag skulle börja jobba kärvade det ihop sig, jag jobbar som innesäljare och måste låta fräsch i telefon... Så nu sprayar jag kanske 5 ggr/dygn. Inte bra, jag vet... Men jag får köra en avvänjningskur under föräldraledigheten.

• Sthlm74

Cris skrev 2008-10-31 11:01:37 följande:

Är det någon som har erfarenhet av att först ha provat Nasonex utan verkan och därefter gått över till Rhinocort Aqua? Var det något särsilt era läkare sa?Har nu använt Nasonex i över en vecka och jag tycker inte att jag får någon som helst effekt av den.
    Är allergiker sedan länge och har nog provat mig igenom alla receptbelagda och fria läkemedel som finns. Jag fick naturligtvis graviditetsnästäppa tidigt, redan i v.18 och tyckte bra min vanliga nässpray funkade. Nasonexen funkade INTE, trots att jag kämpade med den i minst 2 veckor. Tillslut tröttnade jag och köpte Rhinocort Aqua (receptfritt) efter att ha läst denna tråd. Och gissa vad; det FUNKADE! Är väldigt mycket bättre nu efter en veckas användning.

Så Cris; prova Rhinocort Aqua om Nasonexen inte funkade. Enligt de flesta läkare jag talat med (många!) så måste man prova sig fram till vilket preparat som funkar bäst för en själv.
  • Cris

Tack för alla svar!

Måste bara fråga: är det ingen av er som fortsatt med de vanliga nässprayerna som blivit toktorra i munnen?

Jag har fått en sån otrolig j*vla muntorrhet som nästan är värre än själva täppan!
    Täppan kan jag ju komma åt med hjälp av sprayerna, men sprayerna tycks göra så att slemhinnorna i svalget blir alldeles förstörda.

Vad göra? Paniiiiik!!!!!!

• Courage

Hej!
    Vill bara ge dig lite uppmuntrande ord i eländet!Lider med dig!
    Jag "missbrukade" nässprej båda mina graviditeter, och alla varnade för att man skulle bli permanent beroende. Men vad var alternativet?? Inte andas på 9 månader? Det är nog jobbigt att vara gravid ändå!! Och vet du vad, efter förlossningarna försvann täpptheten som magi, puts väck! Och då hade jag använt sprej ca var tredje timme hela graviditeten. Muntorrhet hade jag dock aldrig, men testa sugtabletter från apoteket!

Svar på tråden Komplett nästäppa - någon fler?