• Gumman Höst

Torticollis (Sned nacke)

Vår äldsta tjej (snart 3) fick diagnosen torticollis och vi fick träna som jag läst att ni andra gör. Dock tyckte sjukgymnasten att det var konstigt, eftersom hon var så stark från början. Min instinkt sa att det var något annat, vilket visade sig vara rätt när jag tillslut fick tid till ögonläkaren. Hon har en liten skada i en ytlig synnerv som gör att hon måste luta huvudet en aning för att se med skärpa (tydligen sen graviditet eller förlossning som är orsaken). Hon laborerade antagligen som bebis innan hon fick hittade skärpan i synen (därav huvudet på sned), men det märktes väldigt tydligt först när hon ville upp och sitta. Jag tror att ni säkert har bra koll, det låter så när jag läser tråden - MEN, det förvånade mig att bvc hade sådan dålig kunskap om både torticollis och att det kunde bero på något annat. Har ni lite "skum" känsla, driv saken vidare!

• Gumman Höst

Ja, vi fick träffa en ortoptist som hon heter. Hon vred hennes huvud "rakt" och då kunde man se att ena ögat ligger lite högre än det andra. De ligger jämt när hon vrider lite lätt på huvudet. Inga andra tänker på det egentligen, bara när vi säger att hon lutar huvudet för att kompensera. Skelningen som hon har märks bara när hon vrider snabbt på huvudet och tappar sin skärpa, så det är inget "synfel" utan en av de ytliga nerverna som få lite sega signaler. Men hon har fuskat lite så hon har glasögon för att träna ögat och för att inte behöva jobba så för att se skarpt. Pluttan, hon är så gulligt lillgammal i dem, som den där killen i Jerry McGuire... =)

Det kan vara värt att kolla upp det, är det något liknande kommer det antagligen märkas än tydligare när hon vill upp och sitta och så. Vår tjej hade enorma bekymmer med balansen när hon lärde sig att krypa och gå, herre gud så hon slog sig och ramlade. Helt annat än med vår andra lilla tjej som gick när hon var 8 mån, den stora gick trots allt vid 11 mån.

• Gumman Höst

Får jag fråga hur du märkte att allt inte helt stämde med din lilla tjej? Var graviditeten som vanligt, och förlossningen med? Min väninna har också fått en tös med en avvikelse på 5 kromosomen (tror jag att det var, hon är förresten 1 år nu),tydligen väldigt ovanligt. Det finns bara 200 konstaterade diagnoser i hela världen, så hon har sin närmsta som hon delar allt med i Norge.

Svar på tråden Torticollis (Sned nacke)