• Anonym (orolig)

Knöl på handleden! Vad f*n är det? Hjälp mej..

Jag såg igår kväll att jag har en knöl på handleden, en kula.

Jag ska försöka förklara var den sitter. Den sitter på handleden, på övre sidan, handryggen, precis brevid den där knölen vi har.

Den är hård, stor som en ärta. Om den gör ont i sej själv eller om det är pga att jag har pillat på den vet jag inte.

Jag förknippar kulor/knölar med cancer. Därför skriver jag här nu! Vad fan kan det här vara?

Jag ringer iaf VC på måndag. Men jag måste få några saker att tänka på. Att det kan vara. Eller finns risken för cancer? Men på det stället?

Är så orolig.

• Svar på tråden Knöl på handleden! Vad f*n är det? Hjälp mej..
  • Anonym (orolig)

Men snälla.. Någon som har erfarenhet?

• Anonym

Jag har en knöl på armbågen , den har kommit för några månaders sen o vuxit till sig , den gör ont o det " ilar" i underarmen när man trycker på den , jag har tid på vc på onsadg .... Dom tror det är en fettknöl.

• Anonym (orolig)

Hoppas du blir av med den! Lät inge skönt, alls.

Min gör inte ont alls. Handlederna har jag ont i till och från, har sökt för det. Så dom är svaga sen tidigare.

Men knölar/knutor orar mej. Känns så långt till måndag

• mkp

Ganglion ("en svulst vid leder eller senor orsakad av läckande ledvätska", wikipedia) eller fettknöl, båda ofarliga.

• Sarisen82

Jag har knölar på insidan av handlederna. Fick det när jag var liten och red mkt dressyr ("vickade" på handlederna). Idag har jag kvar en som alltid är där - den är stor som en ärta. Har fått höra att det är fettknölar..

Tror inte du behöver oroa dig faktiskt men bra att kolla upp så du kan slappna av!

(har också svaga handleder som värker en del!)

• 22april2009

min mamma hade en knöl ungefär där du har din, o det va en ganglion(stavning?) tror det är en broskknöl. Inget farligt, men kolla upp det ändå är ganska bra.

• Knasis

Det är säkert ledkapseln. Jag har också haft en sån knöl. Det är vätska och helt ofarligt! Den försvinner av sig själv så småningom men om man har mycket besvär med den så kan man ta bort den.

Ingen fara.. Men gå till läkare om du vill få den undersökt. För att bli lugnad.

• Anonym (orolig)

Har läst om ganglion nu och jag tycker mycket av det stämmer.. Gogglade även på bilder och jag tycker dom påminner om min.

Jag ska besöka VC. Men tror ni att jag kan (kan kan man väl inte men ja, ni hajar) varva ner nu och vara nästintill säker på att det är en ganglion?

• Anonym (orolig)

TACK ni som svarar Snart kanske jag är så pass lugn att jag kan äta.

Är en släng av hypokondriker i vanliga fall. Men tyvärr, jag ser inte i syne, knöl-j*veln finns där!

• stormfågel

Jag har/har haft ganglion som kommer och går. För ett halvår sen hade jag en knöl på höger handled (precis nedanför tummroten eller vad man ska säga). Då tänkte jag att den aldrig skulle gå bort och att jag kanske skulle behöva operera den, men sen plötsligt var den borta.

Tror att det är ganska vanligt att de kommer och går...

Min pappa har också såna som han brukar slå sönder, jättehårt mot ett bord, så att de förvinner. Jätteäcklig metod, och inget jag rekommenderar precis - men jag tror att det är nån läkare från förr som sa att till honom att man kunde göra så. Det sista var mest lite kuriosa

Svar på tråden Knöl på handleden! Vad f*n är det? Hjälp mej..