Med mycket stor sannolikhet ganglion.
Jag har/hade en mukös ganglion på tummens ovansida, mellan yttersta leden och nagelroten.
Jag har jobbat med elektronik i många år och det eviga lödandet påfrestade en sena i tummen. Man håller om lödkolven ungefär som man håller en penna, fast kolven är mycket tjockare och tyngre. Det resulterade i att jag i 30-årsåldern fick en knuta på den lilla sena som går ut över tummens yttersta led. Den försvann efter någon månad när jag vilade tummen, och kom tillbaka igen när jag glömde bort att ta det lugnt med kolven.
Nu jobbar jag inte med elektronik längre, men knutan kom tillbaka en gång när jag vred ur tvätt. Därefter ville den inte gå ner igen. Det var ömt och lite svullet och till sist tröttnade jag och började försöka massera bort den. Det fungerade, knölen började krympa. Men det visade sig att jag bara flyttade och spred ut ledvätskan. Jag fick med tiden en ny liten knöl ca en centimeter längre bort. Ja, man kan tro att det är brosk, men ett ganglion är INTE brosk även om det kan kännas så.
Just ikväll blev jag riktigt trött på ömmandet, så jag bestämde mig för att punktera den och försöka trycka ut vätskan. Jag använde en skalpell av den raka typen som är väldigt spetsig och vass. Nej, jag skar inte, däremot tryckte jag försiktigt spetsen kanske två millimeter rakt ner i huden mitt ovanför knölens "centrum". Det gjorde inte ont alls och blödde inte heller. Därefter kunde jag massera ut den geleliknande helt genomskinliga massan genom mitt lilla snitt. Mängden motsvarade ungefär en liten ärta. Det är fortfarande lite irriterat och en aning svullet, men nu är trycket borta och, ja, det känns faktiskt mycket bättre.
Jag vill också nämna att gelen är otroligt hal om man får den mellan fingrarna, vilket för mig bara bekräftar att det verkligen är koncentrerad ledvätska. Och alla som tycker att detta är äckligt, det är inte en finne vi pratar om nu.
Jag rekommenderar absolut inte dig att göra som jag, du riskerar att få en infektion. Självklart tvättade jag både fingrar och skalpell med sprit först, men i alla fall. Inlägget skrev jag bara för att du skulle få lite mer info och känna dig lugnare. LinaEje har förresten gett dig en bra beskrivning av vad ganglion är här ovanför.
Om du är väldigt besvärad av den och du tjatar lite på din läkare kanske han tömmer den genom att suga ut innehållet med en kanyl. Förmodligen gör han ingenting alls utan ber dig vänta tills den försvinner av sig själv.
Farligare än så är det inte att ha ett ganglion.