• Anonym (orolig)

Knöl på handleden! Vad f*n är det? Hjälp mej..

Jag såg igår kväll att jag har en knöl på handleden, en kula.

Jag ska försöka förklara var den sitter. Den sitter på handleden, på övre sidan, handryggen, precis brevid den där knölen vi har.

Den är hård, stor som en ärta. Om den gör ont i sej själv eller om det är pga att jag har pillat på den vet jag inte.

Jag förknippar kulor/knölar med cancer. Därför skriver jag här nu! Vad fan kan det här vara?

Jag ringer iaf VC på måndag. Men jag måste få några saker att tänka på. Att det kan vara. Eller finns risken för cancer? Men på det stället?

Är så orolig.

• Svar på tråden Knöl på handleden! Vad f*n är det? Hjälp mej..
  • Jemmah

Hade problem i många år med ganglion som kom och gick. Jag har svaga handleder och jobbade extra på restaurang. Hade ofta ont i handlederna men inte i själva knölen. Den var bara ivägen. Min försvann för gott (nåväl, har inte kommit igen på 15 år ) efter att jag cyklade omkull en sen kväll. Inte fullt så dramatiskt som MC-olycka men det fungerade. Hoppas att du får komma till VC så att du slipper vara orolig!

• JohannaMatt

Hade också en sån knöl vid handleden, och den försvann efter jag var på massage i torsdags!Testa det ist, så slipper du cykel/MC grejjen...

• Anonym (orolig)

Så någon dödlig sjukdom är det troligen inte?...

• JohannaMatt

Troligen inte. När jag fick min så pluppade det upp massor av tjejer i bekantskapskretsen som oxå hade haft liknande knölar. De flesta knölarna hade försvunnit av sig själva, andra hade fått tas bort av läkare, men inte för att de var farliga i sig utan för att de satt i vägen o störde...

• m3ssy

Fick du prata med någon läkare i dag, TS?

Tyras föräldrar
    Ang att sticka hål, är det nåt man måste göra eller bara om man besväras av den? Antar att det sker under lokalbedövning?

• Jalapeno

inget man måste göra men det kan vara värt ett försök om den är ivägen. Lokalbedövning kan man absolut använda

m3ssy skrev 2008-10-27 20:27:19 följande:
    Fick du prata med någon läkare i dag, TS?Tyras föräldrarAng att sticka hål, är det nåt man måste göra eller bara om man besväras av den? Antar att det sker under lokalbedövning?
  • Anonym (orolig)

Ja jag har pratar med VC. Först igår, då hade knölen "smygig sej djupare" in i handleden och var inte lika synlig, men jag känden den fortfarande. Så då ville de ringa tillbaka idag, vilket de gjorde. Idag är den lite synlig igen, men inte lika myclet somi helgen.

Men sköterskan tyckte att vi ska avvakta och se vad son händer. Om den försvinner. Börjar den göra ont eller att huden blir "ful" runt om så skulle jag höra av mej.

• LinaEje

Vad är ett ganglion?

Ett ganglion är en rundad utbuktning i anslutning till en led eller en sena. Gangliet är som en liten ballong fylld med ledvätska.Utbuktningen utgörs av en bråckbildning på ledkapseln eller glidytehinnan runt en sena. Gangliet kan vara mjukt eller hårt beroende på hur fyllt det är med ledvätska. Ibland kan ett ganglion förorsaka lokal ömhet. Ganglion på ovansidan av fingret över den yttersta leden kallas även för mukös cysta.

Vad är orsaken?

Leder och senor "smörjs" av en speciell gelatinös vätska (ledvätska) inuti ledkapseln eller senskidan. Ibland ökar produktionen av ledvätska i en led eller inuti en senskida. Detta kan vara förorsakat av förändringar i leden (arthros), inflammation, (arthrit), skada, överbelastning eller annan orsak. P.g.a det ökade trycket i leden, eller senskidan så läcker ledvätskan ut genom kapseln eller senskidan och det bildas en liten blåsa ? bråcksäck fylld med ledvätska. Då ledvätskan innehåller speciella äggviteämnen som gör att den är trögflytande kan kroppen inte suga upp ledvätskan som läckt ut, utan endast vattnet i ledvätskan och detta medför att ledvätskan blir än mer trögflytande - nästan som gelé. Ganglier kan sitta i höjd med handleden på handryggen,i höjd med handleden i handflatan, i handflatan över böjsenorna till fingrar och tumme eller över den yttersta leden på handens ovansida.

Vilka drabbas? Alla kan drabbas. Ganglier på handryggen är vanligast hos för övrigt friska yngre kvinnor (ofta idrottsligt aktiva). Mukösa cystor på fingrarna är vanligare hos äldre patienter med arthros i smålederna.

• Anonym

Jag skulle säga broskknöl. Jag har såna på mina händer OCH fötter från när jag slagit i handen eller foten, det har blivit en liten spricka som kroppen sen lagat själv med brosk. Det är helt ofarligt och det gör inte ont alls.

Men jag tycker du ändå ska gå och kolla upp det.

• Shizuka

Med mycket stor sannolikhet ganglion.

Jag har/hade en mukös ganglion på tummens ovansida, mellan yttersta leden och nagelroten.

Jag har jobbat med elektronik i många år och det eviga lödandet påfrestade en sena i tummen. Man håller om lödkolven ungefär som man håller en penna, fast kolven är mycket tjockare och tyngre. Det resulterade i att jag i 30-årsåldern fick en knuta på den lilla sena som går ut över tummens yttersta led. Den försvann efter någon månad när jag vilade tummen, och kom tillbaka igen när jag glömde bort att ta det lugnt med kolven.

Nu jobbar jag inte med elektronik längre, men knutan kom tillbaka en gång när jag vred ur tvätt. Därefter ville den inte gå ner igen. Det var ömt och lite svullet och till sist tröttnade jag och började försöka massera bort den. Det fungerade, knölen började krympa. Men det visade sig att jag bara flyttade och spred ut ledvätskan. Jag fick med tiden en ny liten knöl ca en centimeter längre bort. Ja, man kan tro att det är brosk, men ett ganglion är INTE brosk även om det kan kännas så.

Just ikväll blev jag riktigt trött på ömmandet, så jag bestämde mig för att punktera den och försöka trycka ut vätskan. Jag använde en skalpell av den raka typen som är väldigt spetsig och vass. Nej, jag skar inte, däremot tryckte jag försiktigt spetsen kanske två millimeter rakt ner i huden mitt ovanför knölens "centrum". Det gjorde inte ont alls och blödde inte heller. Därefter kunde jag massera ut den geleliknande helt genomskinliga massan genom mitt lilla snitt. Mängden motsvarade ungefär en liten ärta. Det är fortfarande lite irriterat och en aning svullet, men nu är trycket borta och, ja, det känns faktiskt mycket bättre.

Jag vill också nämna att gelen är otroligt hal om man får den mellan fingrarna, vilket för mig bara bekräftar att det verkligen är koncentrerad ledvätska. Och alla som tycker att detta är äckligt, det är inte en finne vi pratar om nu.

Jag rekommenderar absolut inte dig att göra som jag, du riskerar att få en infektion. Självklart tvättade jag både fingrar och skalpell med sprit först, men i alla fall. Inlägget skrev jag bara för att du skulle få lite mer info och känna dig lugnare. LinaEje har förresten gett dig en bra beskrivning av vad ganglion är här ovanför.

Om du är väldigt besvärad av den och du tjatar lite på din läkare kanske han tömmer den genom att suga ut innehållet med en kanyl. Förmodligen gör han ingenting alls utan ber dig vänta tills den försvinner av sig själv.

Farligare än så är det inte att ha ett ganglion.

• imsepimse

Shizuka, hur gick det med din punktering av gangliet? Har själv ett på yttersta leden på långfingret och det har gått hål av sig själv och läckt lite. Blev ditt infekterat som gjorde det "på egen hand"?

• Shizuka

Jag har aldrig fått någon infektion. Först och främst ser jag till att huden är ren, men det kommer ju ganska mycket "gelé" som rensar på sin väg ut.

Jag har tänkt få den bortopererad men det har inte blivit av än. Det är en rutingrej, inget stort alls.

Det innebär att jag får punktera den ibland. Men jag har slutat med skalpellen och gått över till att använda engångslansetter som man använder i blodprovstagare. Finns lite olika varianter på apoteket. Det är en plastbit med en ca tre millimeter lång "nål", ganska smal och mycket vass. Mycket bättre än skalpellen som faktiskt kunde göra lite ont ibland. Jag låter den tränga in helt genom huden men är naturligtvis försiktig med var jag placerar den för att inte skada något. Den ska ju bara in i säcken med ledvätskan.

Testa med lansett, se till att det är rent, och ta det lugnt och försiktigt så är det inga problem. 

• Shizuka

Glömde...

Har du ingen i din närhet som har diabetes eller tar blodprov själv av någon annan anledning? Lansetterna säljs i storpack och du behöver bara ett par stycken. De är lätta att hålla rena med sprit och de slits inte så fort. Man kan sätta tillbaka den skyddande plastknoppen.

• Leia81

hade exakt sån knöl du beskrev o på samma ställe men den tog jag bort för jag fick ont av att böja handleden o den va ofarlig, va bara en slags broskknöl med vätska. har du tagit bort den nu, såg att de va 2008 du skrev hehe

• Shizuka

Broskknöl med vätska? Varför tror så många att det handlar om brosk?

Nej, det är ingen "broskknöl", det är ett ganglion. Det du beskriver är typiskt. Läs tidigare i tråden eller sök "ganglion" på nätet. Eller varför inte fråga en läkare?

Svar på tråden Knöl på handleden! Vad f*n är det? Hjälp mej..