• Myssan78

Dessert till indisk mat?

Jag ska ha ödelsedagsfest på fredag, vi blir 6 tjejer.
    Jag tänkte bjuda på indisk mat, blir ris och kycklinggryta,som är starkt kryddad och naanbröd till. (fuskar, köper santa marias kryddmix).
    Men vad kan jag göra för dessert till?

Inget jätteavancernat, då jag har en 7 månaders hemma. Jag tänkte göra maten när tjejerna kommit, men desserten innan.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Dessert till indisk mat?
  • Jamieolivia

chokladfondue med frukt. Dina vanner kan ju hjalpa till att skara frukt. Det ar kul att gora saker tillsammans.

• maria1975

GINO är super gott. Ta olika frukter som passar o värma. Jag brukar ta jordgubbar, banan, kiwi o ibland om jag hittar fin färsk annanas. Gör bitarna lika stora o lägg i ugnfast form o riv vit choklad över o servera sen med vaniljglass. Glömde säga att ugnen ska stå på runt 200 grader o när chokladen är smält är det klart ca 15 - 20 min.

• Emmeliozol
    maria1975 skrev 2008-10-26 13:21:46 följande:
    GINO är super gott. Ta olika frukter som passar o värma. Jag brukar ta jordgubbar, banan, kiwi o ibland om jag hittar fin färsk annanas. Gör bitarna lika stora o lägg i ugnfast form o riv vit choklad över o servera sen med vaniljglass. Glömde säga att ugnen ska stå på runt 200 grader o när chokladen är smält är det klart ca 15 - 20 min.
    lät som smaskens!!
    .:Min älskade My är här nu! 071017:.
  • Emmeliozol

Jag tycker det är gott med typ fruktsallad sóm man lägger i en [kokott] (har ingen aning om stavning men uttalas iaf så) det är en liten liten rund ungsfast form. lägg på en glasskula, spritsa på marängsmet och skjuss in i ugnen... Enkelt och GOTT!
    ca 170-200 grader i ungnen.. ha den inne tills den fått fin färg.

Lycka till!

.:Min älskade My är här nu! 071017:.
  • mimmi 1

annars kan du göra det enkelt för dej, och servera nån typ av glass, det är gott efter en smakrik middag.... finns ju så många olika smarriga

• juicey

Färsk ananas skuren i bitar med rivet limeskal och råsocker över. Låt dr ett tag och servera med vaniljglass.

Eller
    Kulfi - Indisk glass 6 portioner
    1 burk sötad kondenserad mjölk
    2 dl vispgrädde
    2 dl mjölk
    1 krm kardemumma, finstött
    1/2 krm saffran, finstött
    1. Häll mjölken i en bunke. Finstöt kardemumma och saffran. Skölj ur morteln med grädden och blanda med kondenserad mjölk och mjölk.
    2. Häll smeten i formar och ställ in i frysen. Om den körs i glassmaskin blir den extra fluffig.

Kan vara gott med något friskt till typ mango.
    Lycka till!

• Night Angel

Här är ett annat recept på Kulfi!

Indisk glass med pistagemandel..

6dl mjölk
    4 1/2dl grädde
    1 dl strösocker
    1tsk vaniljsocker
    50gram pistagemandlar skalade och hackade
    50gram sötmandlar skalade och hackade(kan uteslutas)

koka ihop mjölken  till drygt hälften under omrörning.Sätt till grädden.sockret och vaniljsockret och ljud under omrörning tills det tjocknar.
    Sätt till mandlarna,Häll upp blandningen  i en form eller  4 potionsformar och låt det kallna.Ställ den i frysen  och låt glassen frysa minst 24 timmar innan du servera den.
    Servera med någon färsk frukt t.e.x apelsin eller mango.

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
Svar på tråden Dessert till indisk mat?