Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Pink Rose

Behöver man ge anledning varför man säger upp sig?

Jag jobbar på ett ganska litet företag, och jag vill säga upp mig nu när jag flyttar permanent. Frågan är bara hur jag ska göra? Ska jag ringa chefen och säga att jag vill säga upp mig, och en anledning till det hela eller? Behöver man ange en anledning varför man säger upp sig? Eller ska man göra det hela mera formellt, genom brev?

Är rädd för att komma på dålig fot med chefen, man vet inte riktigt var man har henne. Därför behöver jag tips på hur man gör det hela så smidigt som möjligt.
    Vad tycker ni att jag ska göra?

• Svar på tråden Behöver man ge anledning varför man säger upp sig?
  • Älskarlivet

Nä du behöver inte ha en anledning.

Tycker nog inte du ska ta det via telefonen. Ta det på företaget, bara ni två.

Som sagt behöver ingen anledning men det känns kanske lättare att ha någonting att komma med...?

Lycka till!

/Personalansvarig

• Pink Rose

Åh perfekt att du svarade

Problemet är att jag inte befinner mig nere i Sthlm, just nu. Dessutom så är det ett bemanningsföretag och hon har inga egna lokaler. Det andra problemet är att det är ganska brådskande, eftersom jag måste flytta senast permanent hit, innan sept. Och att ett annant företag är intresserade av mig redan, så jag borde få det hela klart så fort som möjligt.
    Har dragit mig inför det här eftersom jag inte vet var jag har chefen. Ena dagen är allt frid och fröjd, och en annan dag skulle man aldrig ha ringt henne alls eftersom hennes temprament är så pass skiftande.

Vet inte heller vilken direkt anledning jag ska ange, för att jag säger upp mig. Jag flyttar pga. pojkvännen. Men kan man ha det som anledning?

Mycket problem är det

• Crazy Baby

Du behöver inte berätta anledning till att du slutar, men om du måste är ju en flytt en bra anledning, det är ju jobbigt om man bara vill sluta för att man vantrivs!

Good luck!

• Älskarlivet

Okej då förstår jag att vill få det avklarat snabbt. DU kan ta det via telefonen. Men tänk bara på att du får en skriftlig uppsägning direkt. Många som missar det...
    Räcker med att din arbetsgivare skriver

"Bekräftar härmed att förnamn efternamn har sagt upp sig på egen begäran.
    Sista arbetsdagen blir 55 augusti 2005."
    Och arbetsgivarens underskrift.

Du kan visst ha din pojkvän som anledning. Du vill flytta helt enkelt och då passar inte avståndet till detta arbetet så bra.... osv.

Lycka till!

• Troll20

Du behöver ingen anledning för att säga upp dig. Det är bara att skicka ett brev som säger typ "härmed säger jag upp mig från och med bla bla bla bla"

Tänk på att du kanske har en uppsägningstid. Normalt brukar det vara en månad.

• Pink Rose

Egentligen har hon ju inte med det att göra, men eftersom det är ett sådant litet företag samt att jag inte har nämnt förut att jag tänker säga upp mig. Hon lär ju vilja veta varför då, och måste man ju ha en bra anledning till det hela? Annars lär man ju inte få henne som referens senare, till andra jobb.

Men det är ju bra att veta att en flytt är en bra anledning till det hela.

• Pink Rose

Älskarlivet:
    Vad bra att jag kan ta det via tele, men jag förstår ju att det inte är det ultimta heller. Men när man inte har någon direkt arbetsplats så blir det ju lite annorlunda. Så arbetsgivaren kan skriva ett intyg på att jag säger upp mig? Trodde det mera var som Troll20 skriver här, att man måste själv skriva ett brev där man meddelar att man slutar. Så var det på mitt förra företag, men var ju mycket större kanske man inte gör så på alla företag?

Troll20:
    Tack så mycket för att du påpekade uppsägningstiden. Det är just därför det är så pass "akut", eftersom det är en månad

Men det kanske är fult att säga upp sig när man har semester?

Känner mig taskig mot chefen, att jag måste vara så pass jobbig som jag nu kommer vara

• Älskarlivet

Pink:
    Jag tycke det är ett måste att arbetsgivaren skriver ett intyg till dig.
    Så gör vi på vår arbetsplats..

Låt säga att du säger upp dig via telefonen och ni kommer överens om att du slutar om 1 månad.
    Så när den månaden har gått och du ska säga hejdå så hävdar arbetsgivaren att du inte alls sagt upp dig (var är papper på det då?).

Nä, jag tycker absolut du ska få papper på det.
    Antingen att AG skrev ett intyg med sin underskrift eller att du skriver din uppsägning och AG skriver under den. Det är vilket som, bara du får henens namnteckning.

• Pink Rose

Älskarlivet:
    Tack så hemskt mycket för alla de kloka tipsen! Evigt tacksam

• Älskarlivet

Ingen fara alls!!

Ville bara påpeka där där med skrift.. Många som inte tänker på det.

Lycka till med nya jobb och med killen !!

• mammutten81

Om du inte har uppsägningstid kan du ju ta det via telefon.
    Anars så bör du göra det personligen, du kan ju vara tvungen att jobba kvar.
    Och varför behöver man inte säg, men oftast får man ju gå på en avslutsintervju om man jobbat där länge, men dett avar väl i bemanningsbranschen?

• Tintomara

Pink Rose: Lycka till med allt! Vill bara påpeka att du inte ska ha dåligt samvete för att du säger upp dig. Det är ju så att om företaget inte hade behövt dig så hade de sagt upp dig och företag har sällan dåligt samvete Ni har en business-relation även om man kan tycka om sin chef på ett personligt plan också!

• Pink Rose

Tack så mycket allihopa! Vad söta ni är känns mycket bättre nu, än innan jag startade denna tråd

• skrutthumlan2

Är jag ute och cyklar men kan inte uppsägningstiden ibland vara längre än 1 månad?TYp 3 om man jobbat längre än ett år????

• Älskarlivet

Beror på vilket yrke man har..... Och kanske även om man har kommit överens om annat när man skrev anställningsavtalet.
    Varierar mellan 1-3 månader.

Svar på tråden Behöver man ge anledning varför man säger upp sig?