Inlägg från: Pink Rose |Visa alla inlägg
  • Pink Rose

Behöver man ge anledning varför man säger upp sig?

Jag jobbar på ett ganska litet företag, och jag vill säga upp mig nu när jag flyttar permanent. Frågan är bara hur jag ska göra? Ska jag ringa chefen och säga att jag vill säga upp mig, och en anledning till det hela eller? Behöver man ange en anledning varför man säger upp sig? Eller ska man göra det hela mera formellt, genom brev?

Är rädd för att komma på dålig fot med chefen, man vet inte riktigt var man har henne. Därför behöver jag tips på hur man gör det hela så smidigt som möjligt.
    Vad tycker ni att jag ska göra?

• Svar på tråden Behöver man ge anledning varför man säger upp sig?
  • Pink Rose

Åh perfekt att du svarade

Problemet är att jag inte befinner mig nere i Sthlm, just nu. Dessutom så är det ett bemanningsföretag och hon har inga egna lokaler. Det andra problemet är att det är ganska brådskande, eftersom jag måste flytta senast permanent hit, innan sept. Och att ett annant företag är intresserade av mig redan, så jag borde få det hela klart så fort som möjligt.
    Har dragit mig inför det här eftersom jag inte vet var jag har chefen. Ena dagen är allt frid och fröjd, och en annan dag skulle man aldrig ha ringt henne alls eftersom hennes temprament är så pass skiftande.

Vet inte heller vilken direkt anledning jag ska ange, för att jag säger upp mig. Jag flyttar pga. pojkvännen. Men kan man ha det som anledning?

Mycket problem är det

• Pink Rose

Egentligen har hon ju inte med det att göra, men eftersom det är ett sådant litet företag samt att jag inte har nämnt förut att jag tänker säga upp mig. Hon lär ju vilja veta varför då, och måste man ju ha en bra anledning till det hela? Annars lär man ju inte få henne som referens senare, till andra jobb.

Men det är ju bra att veta att en flytt är en bra anledning till det hela.

• Pink Rose

Älskarlivet:
    Vad bra att jag kan ta det via tele, men jag förstår ju att det inte är det ultimta heller. Men när man inte har någon direkt arbetsplats så blir det ju lite annorlunda. Så arbetsgivaren kan skriva ett intyg på att jag säger upp mig? Trodde det mera var som Troll20 skriver här, att man måste själv skriva ett brev där man meddelar att man slutar. Så var det på mitt förra företag, men var ju mycket större kanske man inte gör så på alla företag?

Troll20:
    Tack så mycket för att du påpekade uppsägningstiden. Det är just därför det är så pass "akut", eftersom det är en månad

Men det kanske är fult att säga upp sig när man har semester?

Känner mig taskig mot chefen, att jag måste vara så pass jobbig som jag nu kommer vara

• Pink Rose

Älskarlivet:
    Tack så hemskt mycket för alla de kloka tipsen! Evigt tacksam

• Pink Rose

Tack så mycket allihopa! Vad söta ni är känns mycket bättre nu, än innan jag startade denna tråd

Svar på tråden Behöver man ge anledning varför man säger upp sig?