• Anonym

abstinens av propavan?

Bestämde mig för ett par veckor sedan att trappa ut oxascanden som jag äter varje kväll för att kunna sova, det gick jättebra. Inga problem med vare sig abstinens eller sömnen.

bestämde mig då förra veckan för att sluta med propavanen oxå, då jag mest uppfattar den som sockeroiller
    Slutade då tvärt o mådde pyton flera nätter. Kopplade inte ihop det med att jag slutat m propavanen förren igårkväll. Orkade inte med en somnlös natt till med frossa så jag tog både oxascand och propavan som vanligt och sov gott.

Var det propavanen eller ngt annat?

• Svar på tråden abstinens av propavan?
  • marjalena

Propavan ska inte vara beroendeframkallande så det borde ju inte vara den.

• Anonym

nej, det var därför jag helt uteslöt den tanken först...

• Anonym

Aldrig känt något de gånger jag slutat med propavan men det kan ju vara så att du är känslig för utsättningssymptom? Kan också vara att du har abstinens av oxascand men inte kännt av det förrän du slutade med propavan.
    Tycker iaf at du ska fråga din läkare!

• anamaira74

Hej  alla, har ätit propavan i typ 1 månad, då jag kände mig rätt bra tänkte sluta med det. Hade några nätter då jag inte har kunnat sova nästan alls, typ 1-2 timmar vilket är kass. Det sägs att propavan inte ger abstinens men jag tror att den ändå ger nån liknande symtom.
    MVH
    Anamaria.

• Anonym (Linda)

Jag har ätit Propavan för några år sedan mot svåra sömnsvårigheter. Den är enligt min läkare inte beroendeframkallande men den saktar ner hjärnans aktivitet och det gör att man får lättare att somna.
    Trots att den inte är beroendeframkallande så vänjer sig ändå kroppen vid att man inte behöver anstränga sig alls för att somna.

Slutar man tvärt kan man få reaktionen att kroppen då håller sig vaken eftersom den vant sig vid kemisk hjälp så att säga.

Jag fick rådet att inte sluta tvärt, utan ta en halv tablett ett par nätter och sedan mindre bitar och till slut bara en liten flisa. Använd en vass kniv och skär sönder tabletten.

Svar på tråden abstinens av propavan?