• Anonym (Ångest)

Terapi i Lund

Hej, Kämpar med stressutlöst ångest dagligen. Går hos en kurator - men känner inte att det är ngn struktur på det hela. Ngn som har förslag på bra terapi i Lundområdet eller annan hjälp? Tack på förhand

• Svar på tråden Terapi i Lund
  • Anonym (Ångest)

Ingen som har ngt tips om bra terapi i Lundområdet? Eller ngn annan form av behandling som hjälpt er?

• fruis

Sök efter en KBT-terapeut i Lund. Jag tror starkt på KBT mot just stress och stressframkallade åkommor (så länge vi inte talar om post-traumatisk stress efter övergrepp och liknande för då kan jag inte rekommendera det).

• Anonym (Ångest)

Puff puff!!!!!!
    Inga förslag - det är en djungel av terapeuter att välja mellan?!

• Anonym (Ångest)

Verkligen ingen?! Känns inte bara som jag kan ta vem som helst på gulasidorna - vill ju liksom veta vad jag får. Jobbigt om man går till en och det inte funkar och få börja om med en annan - och dyrt!!!

• Anonym (nöjd)

Jag gick till en KBT på VC Linero. Han var verkligen bra fast det var tufft för mig och mycket hemläxor. Jag var på väg att strunta i det flera gånger men är glad att jag inte gjorde det för det var han som fick upp ögonen på mig och nu är jag frisk!

• Anonym

Jag blev rekommenderad st lukas av någon som bodde i Stockholm här inne på sidan. Började gå i malmö. Antagligen är de lika bra i lund www.lund.sanktlukas.se/ kan dock inte rekommendera dig en enskild person där.
    Vad vill du ha hjälp med?

• Anonym (Ångest)

Anonym (nöjd) vad hade du för symtom och vad var det för typ av läxor. Vet du vad han heter? Kurator eller psykolog? För även om jag tillhör en VC Måsen (där det ej finns ngr terapeuter) så kan man ju få remiss till den VC. visste faktiskt inte att det fanns KBT på ngn VC i Lund! Är väldigt missnöjd med Måsen och tror att även de som jobbar där är det - det är många som slutar och nu tyvärr en jätte duktig läkare som jag fick för ngr månader sedan - så nu måste jag börja om med en ny! :( Kanske skulle testa på linero?!

Jag var faktiskt i kontakt med st Lukas i dag :) Det verkade jätte bra och kan nog få komma rätt snart. Dock handlar det ju om långsiktig psykodynamisk terapi men samtidigt kanske det är bäst på sikt?!

Har svårt att bestämma om jag ska satsa på KBT eller mer långsiktig terapi?!

Vad jag behöver hjälp med är ganska komplex men har i dag utvecklat mer el mindre allergi mot stress och det utlöser ångest och bröstsmärtor och hjärtklappning. Så i första hand handlar det om att inte bli så stressad och inte vara rädd för mina symptom - har genomgått mängder av fys undersökningar men de hittar inget fel på mig. Så det är väl därför min läkare har sammanfattat det med "stressutlöst ångest!".

Men mina problem började nog på riktigt för ca 4 år sedan då jag fick barn - haft ångest av och till sedan dess och katastroftänkande mm. Ska man gå riktigt långt tillbaka så har nog en bilolycka som jag råkade ut för i 20 års åldern ett grundläggande vägskäl för mig. Efter det har jag i perioder haft olika rädslor - som för att flyga etc. Men som sagt det gick att hantera tills jag fick barn!

Tack för tips - nu vet jag i alla fall att andra hört bra om St Lukas och att det finns KBT på Linero :)

Detta blev långt.... men kanske ngn som kan dela med sig av sina erfarenheter eller som ser ngn parallell eller som kan argumentera för eller i mot de olika terapierna?

• Anonym (nöjd)

Jag är själv inom sjukvården och tror definitivt på KBT. Dessutom tycker jag att du definierar ditt problem mycket konkret och då brukar det vara "lämpligt" för KBT.
    Läxor är tex att skriva ner under veckan/veckorna situationer och känslor i samband med dem. Längre fram handlar det om att kunna föra in de nya strategierna man pratat om, och handla annorlunda när situationerna uppstår. Det är mycket jobbigt eftersom man inte kan komma undan, man måste ju själv göra jobbet så att man blir frisk!

KBT är det enda som är vetenskapligt bevisat att det har effekt (utöver den medmänskliga då man träffar en annan individ)!
    Psykodynamisk terapi har i studier visat sig effektivt, men inte mer effektivt än att prata av sig med sina vänner.

Han var inte psykolog utan terapeut. Man måste få remiss för att få komma till honom. Man bör ha bestämt sig för att det är det man vill göra och inte hoppa av för det är synd att ta hans tid från andra om man inte är hängiven! Han har ju begränsat med tid som alla andra...
    Det låter hårt men så sa min läkare till mig innan hon skrev remissen, och jag håller med.

Lycka till!

• Anonym (Ångest)

Tack anonym (nöjd). Å ja - klart ska jag vara redo och beredd på vad det kommer innebära innan jag bestämmer vilken ev terapi jag ska gå. Det är därför jag försöker ta reda på så mkt som möjligt. Men som sagt genom att läsa gulasidorna blir man inte mkt klokare.

Ngn annan som har ngn erfarenhet från Lund med omnejd - tar mig gärna till Malmö om det skulle behövas - om det är värt det.

• Anonym (jag nr 6)

Hmm...
    jag har testat kbt i flera år och det hjälpte inte mig mot panikångest och undvikande beteende och ångest rent allmänt för mig. Jag tror att kbt inte alls fungerade för att jag har vart med om mycket jobbiga saker och har inte en bra relation till min familj. Jag har alltså ingen grundtrygghet eller någonsin levt under stabila förhållanden.

Men jag tror faktiskt ändå att kbt är bra och effektivt om man har problem som du. Men inte om de bottnar i djupare saker som kommer att pocka på uppmärksamhet i kroppen på olika sätt. Så har du inte haft problem i barndommen osv så är nog kbt bra, kanske kan jag sträcka mig så långt som till bäst...fast det beror nog ändå mycket på terapeuten och en själv.
    I dag skulle jag kanske ha valt symbolterapi, bildterapi eller nått.

I malmö känner jag inte till några privata mer än på lukas. Tror de är lika i lund. Man kan ju be att få välja där tex dess bakgrund allt från psykolog till sjuksköterska eller man el kvinna osv. presenterar du ditt problem kanske de vet vem som passar bra till dig med. Sen kan man alltid byta om det inte känns rätt.
    Hjärnhälsan i lund är ju annars väldigt kbt och så kostar de inte så mycket heller, högkonstandskort. Har inte gått i deras terapi men träffat en del där. Jag gillar det stället men vet som sagt inget själv om deras terapi, vet att andra blivit hjälpta där dock. www.hjarnhalsan.se/

anonym nöjd - "Man bör ha bestämt sig för att det är det man vill göra och inte hoppa av för det är synd att ta hans tid från andra om man inte är hängiven! Han har ju begränsat med tid som alla andra..."
    så tycke rjag ändå inte att man skall behöva tänka. Man kan ju inte veta innan man testar vad det är man behöver och framförallt måste ju personkemin stämma hyffsat i alla fall, vilket man heller inte vet innan. Tappar man sen tålamodet eller tar steg tillbaks undertiden så skall ju terapeuten finnas där för att stötta även sånt.

• Hexen

Meditation, finns bra på cd-skiva.
    Det finns även en antistress-behandling som heter reiki, den är godkänd av staten som terapi.

Önkar dig allt gott*

• Anonym (jag nr 6)

de har förresten självhjälp där på hjärnhälsan, se på det om du vill ha kbt eller ej.

Svar på tråden Terapi i Lund