Inlägg från: Anonym (nöjd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nöjd)

Terapi i Lund

Jag gick till en KBT på VC Linero. Han var verkligen bra fast det var tufft för mig och mycket hemläxor. Jag var på väg att strunta i det flera gånger men är glad att jag inte gjorde det för det var han som fick upp ögonen på mig och nu är jag frisk!

• Anonym (nöjd)

Jag är själv inom sjukvården och tror definitivt på KBT. Dessutom tycker jag att du definierar ditt problem mycket konkret och då brukar det vara "lämpligt" för KBT.
    Läxor är tex att skriva ner under veckan/veckorna situationer och känslor i samband med dem. Längre fram handlar det om att kunna föra in de nya strategierna man pratat om, och handla annorlunda när situationerna uppstår. Det är mycket jobbigt eftersom man inte kan komma undan, man måste ju själv göra jobbet så att man blir frisk!

KBT är det enda som är vetenskapligt bevisat att det har effekt (utöver den medmänskliga då man träffar en annan individ)!
    Psykodynamisk terapi har i studier visat sig effektivt, men inte mer effektivt än att prata av sig med sina vänner.

Han var inte psykolog utan terapeut. Man måste få remiss för att få komma till honom. Man bör ha bestämt sig för att det är det man vill göra och inte hoppa av för det är synd att ta hans tid från andra om man inte är hängiven! Han har ju begränsat med tid som alla andra...
    Det låter hårt men så sa min läkare till mig innan hon skrev remissen, och jag håller med.

Lycka till!

Svar på tråden Terapi i Lund