• Kerberos

Jordärtskockor?

Hej!

Jag har precis fått ett gäng jordärtskockor av min svärmor. Jätteroligt tänkte jag. men nu står jag där och har ingen aning vad 17 jag gör med dem? Hur skalar jag dem? Dom är jätteknöliga... Måste man skala dem? Om man skall göra barnmat av dem, kan man ha dem i typ potatismos?

Tacksam för svar av nån som har haft med dem att göra förr...

• Svar på tråden Jordärtskockor?
  • Karlsson

Jag brukar skala dom med en liten vass kniv.

Sen gör jag soppa på dom eller ugnsrostar dom tillsammans med potatis, morötter, palstersnacka, rotselleri och vitlök tex.

Jordärtskockspuré är väl också en bra idé

• Karlsson

Äsch jag kastar in ett recept också på soppan

500 g jordärtskockor
    1 gul lök
    klick smör
    1 dl torrt vitt vin
    5 dl vatten
    2 grönsaksbuljongtärningar
    2 1/2 dl grädde
    1 krm vitpeppar, lite salt
    Gör så här
    Skala och hacka löken. Skala och skär jordärtskockorna i mindre bitar. Fräs löken i smör i en kastrull. Tillsätt jordärtskockor, vin, vatten och buljongtärningar. Låt koka under lock ca 15 min eller tills jordärtskockorna är mjuka. Mixa soppan slät. Häll tillbaka soppan i kastrullen och tillsätt grädden. Värm och smaksätt med peppar och salt. Garnera gärna med persilja.

Ibland knapersteker jag bacon och strösslar över innan servering

• maraug

Jag brukar också göra soppan som ovan. Hur gott som helst. Kan bara rekommenderas.

Lycka till!

• Grannen

Har ätit ungsbakadade och det var ljuvligt! Googla och se om du hittar recept på det!

• mandorle

Gör risotto med dom,verligen jättegott,eller gör dom till creme och ha det i smördeg

• Nature child

Det är bäst att skala dem för skalet är hårdare och tjockare än tex potatisskal. Man får ha lite tålamod, men sen är de så himla goda. Jag brukar skiva dem och varva dem med potatis i potatisgratäng.

• Kerberos

Tack så mycket!
    Jag förstår inte hur denna fantastiska rotfrukt har kunnat gått mig så helt förbi innan...

• Thursday

De är kalasgoda tycker jag, men tyvärr kan de ha en del tråkiga bieffekter om man har lite känslig tarm, så det kan vara klokast att inte servera dem på en middagsbjudning.

Svar på tråden Jordärtskockor?