• savonit

Vad behöver en bebis?

Hej, jag och man sambo här sitter och funderar på vad för saker som vi behöver köpa in tills vår bebis komma skall.

Så vi kan spara undan till sakerna.
    Hjälp oss, tippsa oss om nödvändiga saker.

Spjälsäng
    Barnvagn
    Mf

Tack på för hand

• Svar på tråden Vad behöver en bebis?
  • Sooofiiia

skötbord
    blöjor
    babyskydd till bilen

• Caranlachiel

De större saker vi kommer köpa/har köpt som vi känner att vi behöver är:

Spjälsäng
    Barnvagn
    Babysitter
    Babywatcher
    Skötbord
    Diverse möbler till barnrummet (förvaring m.m.)

Babyskydd till bilen hyr vi genom vårt försäkringsbolag

Vecka 20 - and counting!
  • Piggo

Babygymmet är guld värt om man vill ha händerna fria en stund!
    babybjörn/bärsjal likaså, speciellt om man inte har tvättmaskin i lägenheten.

• Hemlighet

Vi har också suttit och pratat om vad vi skall ha till våran bebis när den kommer i maj.

Spjälsäng,sängkläder, skydd(runt sängen)
    Vagn,myggnät,regnskydd, skötväska
    Babyskydd
    Nappar
    Nappflaskor
    Dvs salvor
    Blöjor
    Tvättlappar
    Kläder
    Filt
    Termometer
    Bok om barnens sjukdommar(bra att ha)

Vi räknar med att detta kommer att kosta runt 15.000:- innan vi är klara med allt.

Bara vagn,skötväska och babyskydd går på 9500 vi köper allt nytt)

Har läst någonstans att första barnet kommer att kosta ca 30.000:- första året.

• emmizenma

Det vi behövde i början var:

Bärselen
    Babyskyddet
    Blöjor/skötbädd
    Kläder

Det var väl det ända vi i princip använde de första 2-3 månaderna.
    Babygym och babysitter har han bara använt nån gång så jag är glad att vi lånade detta och inte köpte.
    Efter 2-3 månader har det tillkommit leksaker, lekfilt och vagnen som nu går att sitta i(i början var det bara selen som gällde.

Mitt råd är att inte köpa för mycket saker innan utan att vänta in och se vad man är i behov av och vad ens bebis gillar för grejer!

• Angelven

Hemlighet - din lista är ganska bra.

Nappar och nappflaskor kanske inte riktigt behövs till att börja med.

Kläder - kom ihåg sån där liten knytmössa, tunn. Köp begagnat - babies sliter inte på kläder så begagnade är väldigt fina!

Jag skulle lägga på en bra bärsele - det är guld värt att kunna ha händerna fria.

Filt ? Jag skulle nog byta till ett tunnare vaddtäcke med ett bra påslakan runt istället och en tjock ikea ullmatta - vi spenderade mesta tiden på golvet med twinsen.

Skötbädd är bra att ha - skötbord är jag tveksam till - med twinsen skulle jag lyft sönder ryggen om jag hade haft en sån (visst, vi bytte ovanpå tvättmaskinen av och till - men ofta på golvet.

Babywatcher var också härligt - mest så att man hörde om de ville något - men jag sprang och kollade ändå Svårt att låta bli, det gör jag fortfarande (och de är 5 nu)

Sopsäckar, små billiga - för blöjor
    Större soptunna till villan - vi fick iaf gå upp två storlekar när tvillingarna kom

Babysitter, babygym och hoppgunga var populärt - men vi köpte begagnat på second hand affär - det är inget som slits jättemycket.

• Senap

Kläder - jag tyckte bäst om omlottbodys så man slipper dra över huvudet i början.
    bärsjal - sååå mycket bättre än sele. Babybjörn suger.
    Skötplats - vi hade den på tvättmaskinen i badrummet. Bra med närhet till vatten. KAn man skölja av rumpan och slipper köpa dyra, dåliga våtservetter. Golvet hade inte fungerat med min dåliga rygg.

Annars tycker jag faktiskt man inte behöver något mer.
    Vi ECade så det gick knappt några blöjor. Blöjhink är definitivt ett onödigt köp då.

My sugar is raw
  • emmizenma
    Shoegirl skrev 2008-10-29 21:02:58 följande:
    Kläder - jag tyckte bäst om omlottbodys så man slipper dra över huvudet i början.bärsjal - sååå mycket bättre än sele. Babybjörn suger.Skötplats - vi hade den på tvättmaskinen i badrummet. Bra med närhet till vatten. KAn man skölja av rumpan och slipper köpa dyra, dåliga våtservetter. Golvet hade inte fungerat med min dåliga rygg.Annars tycker jag faktiskt man inte behöver något mer. Vi ECade så det gick knappt några blöjor. Blöjhink är definitivt ett onödigt köp då.
    Fast det finns ju andra selen är babybjörn
    Jag har en manduca och den är vi supernöjda med.
  • musli

Vad jag hade behövt när jag fick Hanna om jag varit ensam hade varit:

Bra bärsele (inte baby-björn) eller bär-sjal
    Tyg-blöjorna
    Lite kläder
    En korg
    Täcke - kudde
    Febertermometer

Nu finns ju faktiskt maken med i bilden så då behövdes:
    Skötbord (jag sköljde Hannas rumpa under kranen så jag behöver inget skötbord)
    Vagn

Det var väl ungefär vad som behövdes... Sen fick man ju en massa också, bra och ha men inte nödvändigt-saker typ...

Svar på tråden Vad behöver en bebis?