• savonit

Vad behöver en bebis?

Hej, jag och man sambo här sitter och funderar på vad för saker som vi behöver köpa in tills vår bebis komma skall.

Så vi kan spara undan till sakerna.
    Hjälp oss, tippsa oss om nödvändiga saker.

Spjälsäng
    Barnvagn
    Mf

Tack på för hand

• Svar på tråden Vad behöver en bebis?
  • Mixela

Jag skulle vilja se det barn som sitter i en babysitter till 8-9 månaders ålder...

Ett tips: köp inte ett skötbord. Vi handlade ett dyrt som vi knappt använde. Det stod i ett hörn och samlade damm och vi sålde det efter ca ett halvår. Lägg pengarna på något annat istället.

• Neria

och handukar, små handukar för att torka bort kräk och dreggel med, samt inlägg för brösten, jag klarar mig inte utan det iaf..

• Mandyy81

NÄS-Fridan,  har vi inte klarat oss utan!!
    Den är värd vart enda öre Glad Lätt att beställa på nätet och snabb leverans var det oxå!

(¯`°?.¸ ღ ♥ Olivia ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • Angelven
    Neria skrev 2008-11-01 19:23:01 följande:
    och handukar, små handukar för att torka bort kräk och dreggel med, samt inlägg för brösten, jag klarar mig inte utan det iaf..
    IKEA's - små, billiga, och enormt praktiska - vi har dom fortfarande i drösvis.
  • Orkiden80

Sist jag var på ikea köpte jag en hel hög handdukar till dotter för 2:- styck! Asbra att ha på skötbordet.

• konkelbär

Ang. nässug fick vi skäll på BB för att vi hade en sådan. De menade att suga ut snor så är ett för stort ingrepp att göra på en nyfödd.

Det allra bästa vi köpte var babysittern, som hade fullt liggläge. Utan den hade vi nog dött de första månaderna.

Riktigt onödigt att köpa halva apoteket, eftersom att hälften av grejerna inte kommer behövas. Sådana saker köper man efter behov.

Mixela: Vi hade dottern i babyskydd till 9 månaders ålder. När huvudet sticker upp ovanför kanten på babyskyddet är det dags att byta. De flesta jag känner använder babyskydd till ca 9 mån. Inget konstigt alls.

• konkelbär

... Och använd inte amningsnapp eftersom att det kan förstöra amningen. Bröstvårtorna behöver vänja sig och härdas om amningen ska fungera. Även amningsnapp är (om man nu prompt ska ta till en sådan) en sådan sak som man köper efter behov.

• konkelbär

Tvålar och hudkrämer förstör bara barnets hud och torkar ut. jisses, köper ni saker bara för att? Skicka pengarna till någon som behöver dem istället.

• Orkiden80
    konkelbär skrev 2008-11-01 23:38:15 följande:
    Tvålar och hudkrämer förstör bara barnets hud och torkar ut. jisses, köper ni saker bara för att? Skicka pengarna till någon som behöver dem istället.
    Jag har några få, viktiga produkter ifrån apoteket hemma. När dotter får 40 graders feber mitt i natten kan man knappast säga: "vänta lite, ska bara ut och handla..." Därför är typ alvedon, termometer och vätskeersättning jäklit bra att ha!

(jag antar att det var mitt inlägg du syftade på...)

Hudkräm fick jag på recept till dotter och självklart använder jag en MILD BABYTVÅL när jag badar henne. Skulle inte du vilja tvätta dig med tvål när du haft en bajsig blöja fast i arslet?

TS undrade vad som man behöver för att ta hand om ett litet spädbarn.
    Jag skrev dom sakerna jag använde de första veckorna. Och jag lovar dig. När hon väl fanns i mitt liv hade jag inte en chans att "gå ut och köpa saker vid behov". Så jag var jäkligt glad att jag hade några basic saker hemma innan.

En annan sak som jag hade STOR nytta av var att jag förberedde ett 40-tal matportioner, till mig. Som jag förvarade i frysen. Det tipset fick jag ur en tidning innan. Jag vill tacka den som skrev det i den tidningen. Utan de portionerna mat hade jag nog svultit ihjäl...
  • Mixela
    konkelbär skrev 2008-11-01 23:36:05 följande:
    Ang. nässug fick vi skäll på BB för att vi hade en sådan. De menade att suga ut snor så är ett för stort ingrepp att göra på en nyfödd. Det allra bästa vi köpte var babysittern, som hade fullt liggläge. Utan den hade vi nog dött de första månaderna. Riktigt onödigt att köpa halva apoteket, eftersom att hälften av grejerna inte kommer behövas. Sådana saker köper man efter behov.Mixela: Vi hade dottern i babyskydd till 9 månaders ålder. När huvudet sticker upp ovanför kanten på babyskyddet är det dags att byta. De flesta jag känner använder babyskydd till ca 9 mån. Inget konstigt alls.
    Det stod babysitter, inte babyskydd (till bilen). Vår dotter kröp när hon var 6 månader och övade sig på att gå när hon var 9 månader. Jag tror inte något barn vill sitta i babysitter till 9 månaders ålder!

Vi använde babyskydd tills dottern var ca 7 månader, hon var en stor tjej.
  • Angelven
    konkelbär skrev 2008-11-01 23:36:05 följande:
    Ang. nässug fick vi skäll på BB för att vi hade en sådan. De menade att suga ut snor så är ett för stort ingrepp att göra på en nyfödd.
    Vad bra att jag inte lyssnade på dom utan ringde sjukvårdsupplysningen istället - som bums skickade iväg mig till scheele...
  • Orkiden80

Nässug är värkligen ett måste. Annars kan ju inte den lille andas, och det är ju trist...
    Har precis börjat öva på att fräsa med min dotter nu. Hon blev två 29/8. Hon kan fräsa lite, men jag måste fortfarande suga ibland...

Angelven skrev 2008-11-02 06:38:13 följande:
    Vad bra att jag inte lyssnade på dom utan ringde sjukvårdsupplysningen istället - som bums skickade iväg mig till scheele...
  • Karneol
    Svar på #21
    Mixela skrev 2008-11-01 19:10:25 följande:
    Ett tips: köp inte ett skötbord. Vi handlade ett dyrt som vi knappt använde. Det stod i ett hörn och samlade damm och vi sålde det efter ca ett halvår. Lägg pengarna på något annat istället.
    Mitt tips är att absolut köpa ett skötbord. Men det behöver inte alls vara dyrt. Vi har ett från IKEA som bara kostade några hundringar. Byta blöja göra man ju ganska många gånger på en dag, och då är det skönt att kunna göra det på en bra arbetshöjd. Det är även bra om man har en hylla eller liknande alldeles bredvid skötbordet. Där kan man lägga lite extrakläder, blöjor, tvättlappar och sådant.
  • Horst

FÖRST OCH FRÄMSTDetta är sådant som jag tyckte var bra köp det första året.

*En nalle på BB - bara för nostalgins skull. För att kunna säga "den fick du av mamma och pappa på BB".

*plastad frotté. Riktig. (Inte den konstiga från IKEA.) Var jättebra (läs nödvändig) på vårt skötbord när bebisen kissade eller bajsade under tiden man bytte på den.

*I klädväg - skor, strumpor, festkläder, vantar, mössor och overaller.

*Kombivagn med hårdlift. Köper man begagnat så får man oftast en massa dyra tillbehör på köpet. Regnskydd är ett måste - funkar bra även på vintern för att skydda från blöt snö.

Om man inte är mycket ute och promenerar behöver man ingen vagn. Det är mycket smidigare att ta med sig bärsele eller bärsjäl om man bara ska iväg på något ärende. Men det är så olika - vissa barn älskar vagn och hatar sele och så finns det tvärtom.

Detta är sådant som jag tyckte var dåliga köp det första året

*Gosedjur - Herregud! Vi drunknar ju nästan i gosedjur. Första veckan fick bebisen mer gosedjur än han hinner slita ut innan 13 års ålder.

*Babybadkar - hade varit bättre med en vanlig badbalja som man kan använda till annat när barnet har vuxit ur den.

*Babykläder. Vi fick jättemycket i stl 56 och 62. Mer än vad som hann användas. Sedan har vi fått begagnade kläder av kusiner, vänner och bekanta. De enda babykläder jag hade BEHÖVT köpa är strumpor, festkläder, vantar, mössor och overaller.

*spjälsäng - bebisen sov i vår säng i princip varje nat hela natten hela det första halvåret. Av bekvämlighetsskäl från min sida. Jag ammade liggandes ner och somnade om direkt. Skönt att inte vara helt slut nästa morgon...

• Horst

FÖRST OCH FRÄMST - Hör er för i er bekantskapskrets. Det finns så många som bara vill bli av med alla gamla barnprylar. Jag har tackat nej till tre spjälsängar - Vi har redan två.

Vi har fått:
    kombivagn, skötställ att ha över badkaret, babysitter, kläder, babyskydd (bilstol), potta, spjälsäng, sänghimmel, sängkläder, bobbycar, babybadkar, speldosor, mobiler, handdukar och mycket, mycket mer...

Många vill hellre ge bort sina barns babysaker till någon de känner än sälja till främlingar eller ännu värre - slänga det. Då samlar de det hellre på vinden tills vinden exploderar av bråte...

• Horst

*glasfil

Super bra, inte vass på huden som vanliga filar. (Filar på nageln, men inte på huden.) Det "går" knappt att klippa en nyfödings naglar med nagelsax och de (naglarna) växer ju som ogräs. Glasfil var dyrt, men värt det enligt mig. Jag köpte min i parfymdisken på ett varuhus. Hittade inga i matvarubutiken.

*bröstvårtkräm.

Jag har aldrig haft långvariga problem med såriga bröstvårtor och det tackar jag apotekskrämen för. Om jag inte smorde på några dagar kunde bröstvårtrna bli torra, spruckna och tom blöda lite - men efter en dunderbehandlig med krämen var de som nya direkt. Krämen är lätt att känna igen på hyllan. Den är dekorerad med en stor bröstvårta (sedd rakt framifrån).

*babyskydd

Obs! Ska inte användas om de är äldre än 5 år. För "vanliga" barnbilstolar (alltså de som är steget efter nyfödd) gäller 10 år. Köp ny eller av någon som ni känner så att ni är säkra på ålder och att den inte är krockad.

*barnalvedon.

Får inte användas av nyfödda. Men när jag frågade på apoteket hur man gjorde med febriga nyfödda så sa hon att då kan det hända att dokorn rekommenderar en viss mängd barnalvedon. Alltså ä det bra att ha hemma om babyn får feber när apoteket är stängt. Och det kommer ju att gå åt ändå - förr eller senare.

Svar på tråden Vad behöver en bebis?