Böld?
Troligtvis är det ju en böld om den är som svullen och gör ont, speciellt under tryck. Men tycker du ska gå till läkaren. Dom sticker inte alltid hål på bölder utan ibland kan man få medicin som får infektionen att dra sig tillbaka.
Troligtvis är det ju en böld om den är som svullen och gör ont, speciellt under tryck. Men tycker du ska gå till läkaren. Dom sticker inte alltid hål på bölder utan ibland kan man få medicin som får infektionen att dra sig tillbaka.
Om man är säker på att det är en böld är faktiskt det bästa att ta hål på dom för att få ut varet (är hudterapeut).
Anonym (Aj) skrev 2008-10-29 13:23:16 följande:
Risken är stor om man bara försöker klämma att man "trycker infektionen inåt", dvs bölden sprider sig bara och blir värre. Men om dina brukar försvinna så får du väl pröva att vänta ut den annars. Alsolsprit (finns på apoteket) kan göra huden tunnare vilket i sin tur tillslut kan få bölden att spricka av sig själv. Dessutom torkar det ut.
Jag har aldrig fått återkommande bölder på samma ställen för att jag tagit hål på dom.
Ja, det kan jag också köpa, därför tycker jag också att hon bör gå till en läkare som jag skrev först, kanske till och med i första hand till en hudläkare (remiss till sånt skaffas på vårdcentralen TS).