• Anonym (Aj)

Böld?

Har en böld down there. Ganska stor,och enormt sjuk. Har haft 3-4 st förut,men de har försvunnit av sig själva. Förra gången jag hade var jag till en läkare,som då stack hål på den. Men det gör jag aldrig mer!
    Har hört att det kan vara någon körtel som svällt upp eller blivit inflammerad? Någon som vet om det stämmer?

• Svar på tråden Böld?
  • Anonym (08)

Troligtvis är det ju en böld om den är som svullen och gör ont, speciellt under tryck. Men tycker du ska gå till läkaren. Dom sticker inte alltid hål på bölder utan ibland kan man få medicin som får infektionen att dra sig tillbaka.

• Tös

Jag får sådana lite då o då. O jag petar hål på dem. Mina är som stora finnar, typ.

Det kallas något men jag kommer inte ihåg vad.

• Anonym (Aj)

Tack för svaren! Hade sambon att klämma igår,men det gjorde så sjukt ont,så han fick sluta. Förr eller senare går de ju sönder och försvinner. Var främst till läkaren för att jag hade svårt att sitta och torka mig efter toabesök. Denna är inte lika stor,men ändå irriterande. Har bara haft så många,så man undrar ju om det inte finns någon salva eller annat som skulle hjälpa..

• Anonym (08)

Om man är säker på att det är en böld är faktiskt det bästa att ta hål på dom för att få ut varet (är hudterapeut).

Anonym (Aj) skrev 2008-10-29 13:23:16 följande:

Tack för svaren! Hade sambon att klämma igår,men det gjorde så sjukt ont,så han fick sluta. Förr eller senare går de ju sönder och försvinner. Var främst till läkaren för att jag hade svårt att sitta och torka mig efter toabesök. Denna är inte lika stor,men ändå irriterande. Har bara haft så många,så man undrar ju om det inte finns någon salva eller annat som skulle hjälpa..
  • Tös

Jag tar nålen, en spegel o trycker hål på den. Sedan klämmer jag ut det som kommer. Oftast en jätteäcklig blandning av blod o var.

Att bara trycka på den har jag lärt mig inte alls funkar. Det är för mkt hud emellan. För många lager emellan. Det gör dessutom svinont!

O nej..mina försvinner inte..de blir bara djupare o djupare ju längre de får sitta.

• Anonym (Aj)

Aha,ok. Mina försvinner faktiskt konstigt nog,men efter en stund är de där igen på samma ställe.. VÅgar inte ta nålen

• Anonym (08)

Risken är stor om man bara försöker klämma att man "trycker infektionen inåt", dvs bölden sprider sig bara och blir värre. Men om dina brukar försvinna så får du väl pröva att vänta ut den annars. Alsolsprit (finns på apoteket) kan göra huden tunnare vilket i sin tur tillslut kan få bölden att spricka av sig själv. Dessutom torkar det ut.

• mkp

Det finns något som heter bartholinit som det kan vara. Där brukar det inte hjälpa med att medicinera eller bara sticka hål, för då kommer den oftast tillbaka. Den kan ibland gå upp och ner i storlek, men om den blir ordentligt infekterad är det läkare som gäller. Vet inte om de kan vara så små som finnar, men de kan lätt bli som ett äpple i storlek om man har otur, gör fasligt ont.

En oerfaren läkare kanske bara väljer att sticka hål, men då kommer den oftast tillbaka. De två mest framgångsrika metoderna brukar vara att skära bort den helt eller att skära som ett kryss och sy ihop den med flikarna utåt så att den tvingas läka inifrån, om du förstår. Denna åkomma är inte jättevanlig, så alla läkare har inte koll på bästa behandling... Ställ krav att läkaren läser på om h*n föreslår att bara sticka hål!

• Anonym (091)

jag får såna med jämna mellanrum, det gör så jäkla ont att klämma på dem att jag nästan börjar gråta, men "jobbar" jag på dem nån dag (klämmer lite några gånger om dan) så brukar dom till sist gå sönder och det är världens bästa känsla för det onda försvinner på en gång...

Annars kan man ta en nål och sticka hål på dom, det gör minst ont men då måste dom vara "mogna" och vita på toppen (som finnar brukar vara)! Det kan låta som om det kommer göra ont, men det gör det inte.

• Anonym (Aj)

Har såna små nålar som jag använder när jag provar blodsockret,som är smala och väldigt vassa. Kanske skulle prova med en sån? Finns ingen risk att den är smutsig.. Låter ändå lite otäckt att sticka hål

• mkp

Om det inte verkligen är SMÅ bölder som liknar finnar så tror jag ärligt att du bara kommer att få återfall på återfall och sticka hål på dem gång på gång - precis som de som skriver ovan. Sök läkare istället och få hjälp på riktigt, för har du bartholinit så är det väl bättre att se till att bli av med det en gång för alla?

• Anonym (van)

En böld kan innehålla var eller blod eller både och. Det kan vara svårt att avgöra själv vilken böld som är av vilken typ så ibland kan det vara bäst att låta en läkare kolla

Inte för att jag gör det, är så van (får flera om året) att jag helt enkelt steriliserar en nål och sticker in den och ser vad som kommer ut - det är dock inget jag rekommenderar (det gör ont och  man kan få en infektion)

• mkp

Plus att om ett hål i en böld är för litet så ökar det risken för att det läker ihop utifrån istället för inifrån = ny böld snart igen på samma plats...

• Anonym (08)

Jag har aldrig fått återkommande bölder på samma ställen för att jag tagit hål på dom.

• mkp

Anonym (08) skrev 2008-10-29 14:36:31 följande:

Jag har aldrig fått återkommande bölder på samma ställen för att jag tagit hål på dom.
    Nej, men det beror på vilken typ av böld man har. En bartholinit t ex återkommer på samma ställe, och kräver därför behandling. Finnar, inflammerade hårsäckar och liknande småböljer är inte riktigt i samma liga... Men det är svårt att avgöra vad ts har.
  • Anonym (08)

Ja, det kan jag också köpa, därför tycker jag också att hon bör gå till en läkare som jag skrev först, kanske till och med i första hand till en hudläkare (remiss till sånt skaffas på vårdcentralen TS).

mkp skrev 2008-10-29 14:38:13 följande:
    Anonym (08) skrev 2008-10-29 14:36:31 följande:
    Nej, men det beror på vilken typ av böld man har. En bartholinit t ex återkommer på samma ställe, och kräver därför behandling. Finnar, inflammerade hårsäckar och liknande småböljer är inte riktigt i samma liga... Men det är svårt att avgöra vad ts har.
  • mkp

Anonym (08) skrev 2008-10-29 14:39:17 följande:

Ja, det kan jag också köpa, därför tycker jag också att hon bör gå till en läkare som jag skrev först, kanske till och med i första hand till en hudläkare (remiss till sånt skaffas på vårdcentralen TS).
    Jag skulle nog rekommendera kvinnokliniken om det inte är en väldigt ytlig böld. I alla fall i Uppsala är det de som har hand om liknande problem i underlivet.
  • Anonym (Aj)

Tack för svaren! Kan ju tillägga att jag är 100% säker på att det inte är en finne. Den är stor,lite blank på ytan,men denna gång sitter den på utsidan av "läppen". De andra jag haft har vari på insidan så att säga. Min läkare sade att de försvinner av sig själva,men att de kan komma pånytt..Verkar inte vara ovanligt direkt.

Svar på tråden Böld?